3222
Sök

Pysventil på Volvo 945 turbo

30 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Satte på en pysventil idag....
Efter ritning ja hittat på nätet...verkar stämma med verkligheten med....
Jag klämde i den o skruvade ner den så mycket det gick...alltså så när man vrider åt + hållet så ska den väll öka laddtrycket?????

Nu till det roliga......Den laddar ju över en bar med en gång.....Vill ju bara att den ska va på typ 0,85...

Vad kan ja ha gjort för fel?

Tacksam för svar
Frippe


1 062 Inlägg
11 augusti 2010
#2
prova att skruva den åt andra hållet så sänks ladd trycket, skulle rekommendera att du köper ett chip om du ska ladda över 0.5 bar

30 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
Säker på detta?
Känns ju ologiskt? För det ser ju ut som den får mer luft om man skruvar upp den?
Ja har chip o öppet luftfilter...


7 274 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Pysventilens uppgift är att pysa ut lite tryck som ska till wastegaten så att den öppnar senare.
WG'n ska öppna vid inställda laddtrycket för att laddet inte ska öka längre.
Pyser du då bort lite så kommer den att öppna senare och således får du högre laddtryck.


158 Inlägg
12 augusti 2010
#5
prova och vänd på ventilen wink brukar lösa det mesta smile


30 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#6
Då skruvar ja den åt andra hållet då får vi se, el va säger ni?


158 Inlägg
12 augusti 2010
#7
jag tycker du ska vända ventilen, mao skifta slangarna så den från wg sitter i andra anslutningen å den från klockan sitter i den anslutningen som wg'n satt i smile har själv gjort den tabben en gång i tiden ;P


1 353 Inlägg
12 augusti 2010
#8
du ska börja med ventilen helt stängd, dvs så att allt luftflöde fortsätter direkt till wg klockan o bilen går på grundladd
SEN börjar du pysa ett eller flera hack i taget för att uppnå rätt ladd
lycka till


30 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#9
Nu ä pappa grinig wink

Har skruvat den i bått åt andra hållet....samma ändå den laddar som en hel jas.......

Ska man sätta in slangen på ventilen  där pilen är el inte???


629 Inlägg
30 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#11
Ja menade pilen på själva ventilen, ett hål är ju markerat me pil den andra inget...I vilket ska man sätta slangen som går ner till T korset?


1 062 Inlägg
12 augusti 2010
#12
kan du fixa bild på pysen, kanske underlättar

62 Inlägg
12 augusti 2010
#13
denna kanske hjälper, har bara paint men det får duga.

http://i36.tinypic.com/2q03i1i.jpg


30 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#14
Gjorde som ritningen, den laddar ändå fullt hela tiden sad

Har fått tipset att sätta ventilen direkt på slangen mellan wg o turbon med pilen åt wg.

Kan man göra så?  ( ventilen är en sån som bilden)

Börjar på o bli ont om tid, ska rejsa på Karlstad flygplats imöra wink


7 274 Inlägg
13 augusti 2010
#15
Stäng ventilen helt, kan du blåsa genom den då?
Om du kan så fungerar den inte korrekt.


30 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#16
säger så här, gjort allt nu....satt den som bilden vridit o mixtrat......den laddar så inihelvete
Går ej o få vanligt ladd på den....så nu åker original i igen sad


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 augusti 2010
#17
körde pys på min 940 turbo förut hade jag pysen stängd låg de på 0.9 bar sen körde ja upp den 1-2 klick så man låg på 1.1 bar


30 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#18
Den laddar 1,1 med halvgas så ja våga inge mer då wink
sen ställde ja den åt andra hållet, ladda lika mycket då........

SKUMT


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 augusti 2010
#19
Frippe_Ericsson skrev:
Den laddar 1,1 med halvgas så ja våga inge mer då wink
sen ställde ja den åt andra hållet, ladda lika mycket då........

SKUMT

säkert att alla slangar sitter som de ska?

eller ventilen är 100% hel?

för när jag hade min hel öppen låg ja  på nästan 2 bar halvgas sen stanna ja vred den åt andra hållet då va den på 0.9 sen klicka steg för steg tills de ja ville ha



Sök