Har varit lite upptagen...
Varför jag låg på om vilken motor du har är kompressionsförhållandet, 395558 (68-76) blocket som du har, om det var det enda ni identifierade det på kan lika väl vara ett 71:a (nr7 toppar=71) block och då har du 8.0-8.5 i kompförhållande kan du se motornumret som ligger nedanför 7.an på sidan av blocket så talar den andra siffran om vilken årsmodell t.ex 36Mxxxxxx talar om att det är en 76:a
Fö block från ca 74 och framåt är blåmetallic, så hittar du blå färg på blocket så kan det vara nyare med kolvar med mindre dish (urgröpning) och ger då högre komp. Ett sätt att avgöra hur djup urgröpningen i kolvarna är att köra upp en kolv i topp och med en böjd t.ex tältpinne (huh!) genom tändstiftshålet försöka avgöra hur djup urgröpningen är ca 3mm är högkomp, mer så är det lågkomp.
Holley 650 förgasare finns i ett antal olika utföranden: spreadbore vaccum öppnade sekundärer , mekaniska sekundärer singel accpump och dubbel accpump, sqarebore (då behövs adapter för att montera på original insug) vaccum, mekanisk, single och dubbelpumpare, om du tittar på chokehuset längst fram så finns en fyrsiffrig kod ev med tillägg t.ex 6210-3 som talar om vilken typ av förgasare du har.
Du kan jämföra här:
http://www.holley.com/data/TechService/ … isting.pdfSå är det en Vaccumstyrd förgasare kan det vara att du får mixtra med fjädrarna i vaccumklockan, finns kit att köpa, på vissa holley förgasare så kan man även byta profil på kammen som styr axxpumpen finns kit till sånt oxå (finns ett holley trickkit som innehpåller en massa prylar), även trasig powervalve kan göra att den tjöver sig, felinställd tändning, brytaravstånd, slitna fjädrar till centrifugalregleringen kass vaccumklocka på fördelaren mm (vad har du för fördelare? Hei?)
Men det kan vara så att den förgasaren inte är den rätta för dig, är motorn standard (eller moderat trimmad) kanske du skall satsa på en originaltyp quadrajet..
Men skulle du ha en lågkompad variant så är trimningen begränsad dock är 300hp inget omöjligt (en 71:a 350 4port ger 285hp med dubbla blås), något som ger mer effekt är tex att man blockerar passagen mellan topparna i insuget, ett friare avgassystem 2 tum är rätt tunnt..
Originalinsuget är rätt bra om det är ett tidigt insug helst utan EGR uttaget men vet att nr16 insug räcker en bit
Visst ger ett performer insug säkert någon hästkraft och ett par Headers sägs bättra på vridet lite grann..
Annars är det kambyte som gäller och vad jag har hört så är det Rw kammen
http://www.summitracing.com/parts/EDL-3712/ som gäller för de lågkommpade motorerna finns från flera olika tillverkare och priset kan variera (har läst mig till detta rekomenderas på oldsfaq och forum)
Skulle jag lätttrimma en lågkompad motor så skulle jag Behålla original insug, grenrör så fritt avgassystem som möjligt, sätta i en RW kam och vaccumstyrd förgasare (bättre bottenvrid) då ligger man nog runt 300 hp plus
Allt förutsätter givetvis att du har friska bitar från början...
De högkompade med fyrportsinsug ger redan 300hp+
Sätter du nummer 7 toppar på en 73 och framåt motor och BRA insug ,så är du där..
Sen finns ju andra metoder för att effekten skall komma till sin rätt som tex byta bakaxelutväxling till en högre, en converter som stallar högre osv..
Blädra runt här
http://442.com/oldsfaq/oldsfaq.htm och kanske här
http://www.realoldspower.com/phpBB2/index.php (använd sökfunktionen , finns mängder med info)
Här är en binge motorkonfigurationer kanske lite vassare men funkar som idebank..
http://www.realoldspower.com/phpBB2/vie … d4bf90632b