3925
Sök

Bromsok problem höger bak volvo V40 2.0T årsmodell 1999

2 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan alla!

Har ett litet problem med höger baks bromsok på min volvo v40.

Höger bak blir fälg, broms, däck mm supervarmt när jag kört lite, tror att bromsen ligger på mer eller mindre hela tiden. Jag öppnade upp den häromdagen och putsade upp lite från smuts/rost osv... Trodde att detta löste problemet men icke. Det blir fortfarande varmt som fan, fast kanske inte lika farligt som innan putsning.

När jag skruvade loss bromsoket (två skruvar bakom) så kunde jag demontera bromsbelägg osv... Upptäckte då att själva oket består av två delar, en större  del med en tryckcylinder grejs till bromsbelägg bakom bromsskiva och sen en andra del som sitter fast på den större och förser bromsskiva med ett andra bromsbelägg. Dessa två sitter ihop med två "cylinderkatiga stavar" i varandra med en "damask" som skydd på varje "stav".

Jag kunde lätt dela på dessa två delar, dvs de satt inte ihop med varandra permanent. Kan detta vara problemet? Ska man kunna lossa dessa delar från varandra? vet inte hur det ska vara när det är rätt så tänkte jag frågar här. Kan man "mjuka" upp själva cylindern som pressar vid inbromsning så att den blir mjukare och släpper lite eller måste man byta själva oket helt? Tips ideer?

Fråga ifall ni inte förstår min beskrivning saknar kunskap om alla detaljers namn wink

MvH
Sebbe

1 562 Inlägg
14 augusti 2010
#2
ja du har så kallat glidok på din bil, och de ska gå å dela.detta ok behöver du specialverktyg för att renovera skulle tro att de blir lättast å sätta dit ett utbytesok. brukar krångla bak på dessa bilar.

47 Inlägg
10 oktober 2010
#3
ehh. du behöver inte köpa utbytesok.
ta loss allt så du kan jobba med det.
knacka bort allt rost.
pumpa ut kolven och putsa rent från rost om det finns. sedan i med kopparpasta bakom gummit.
ta bort glidpinnarna.
om pinnarna är rostiga så bör du rensa ur hålen de satt i. t.ex. med passande borr. "borra för hand så hålet inte växer."
ersätt med nya glidpinnar, samt nya gummiskydd.
fyll med kopparpasta i hålet samt i gummiskydden.
efter det så ska det inte strula.

jag brukar fylla med fett så pinnarna studsar ut igen när man trycker i dem.
sen tar ja ut pinnen torkar av lite.
är det för mycket så "bromsar den med trycket fettet ger utåt" vilket är minimalt i verkligheten.


Sök