2824
Sök

Tjej i nöd!!! Min fina gröna Golf (-95:a) låter jättekonstigt när jag kopplar och motorbromsar!??!?!

6 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Hej jag kan ingenting om bilar. Har inte ens körkort än men vid 34 är det banne mig dax så nu har jag handlat på mig en fin bil (från Blocket)  för att ha något att övningsköra i (mina 2 snälla handledare är för rädda om sina egna lyx bilar så jag hade inget val wink

Hursom nu är det som såhär..

Den trilskas och låter inte kul alls

Alltså ljudet är typ som om man blandar skrammel med tickande..

Men inte som en bomb utan mer hackigt om ni fattar..

Jag tycker att det låter som att det kommer nånstans snett bakom till vänster om passagerarsätet just bakom föraren. Det låter mer utanför bilen eller vid nervevade rutor än inne om rutor och takluckan är stängd.

Ibland låter det inte alls och ibland låter det utavbarahelskotta

Blir bara värre och värre (det är oftare och oftare som ljudet kommer)

Rädd att allt bara ska braka ihop och gå sönder om jag inte gör något åt saken

Än räddare att det ska kosta skjortan och femtio då jag för tillfället är mellan två jobb

Men är väl lite som att gå till tandläkaren i tid så man slipper rotfyllning (dålig liknelse jag vet)

Men den oljudar ännumer också, det tjuter/visslar där fram under huven efter regn också plus att det brummar igång ordentligt  när man kört ett tag och sen stannar. Antar att det blivit varmt eller så. Är det något man får leva med eller går det att få bort?
Är det farligt? Bör man byta nån rem eller kanske spänna eller åååh hur gör man?

Som ni märker är jag helt okunnig vad gäller bilar men jag är duktig på att baka och är trevlig som bara den istället *ler*

Skulle uppskatta väldeliga om någon kunde barmhärtiga sig och förklara vad det är som min älskade lilla bil lider utav.. Vill att den ska vara frisk och kry å inte gnälligt rosslig

Tack på förhand era hjältar så snälla!!

Maila gärna direkt till rakapuckar@hotmail.com om du tror dig veta: vad jag bör göra/titta på/försöka få hjälp  med

Psst.. Bilen är importerad från Tyskland där för rätt länge sedan och har ingen komplett servicebok. På mätaren står det att den gått lite över 21000 mil och tja den har sina skavanker men det är inget som stör mig förutom detta otäcka läskiga ljud

Tacksam om du vill bidra med din expertiskunskap (ja om det ringer en klocka i dig när du läser min beskrivning vill säga)

Trevlig avslutning på denna ljuva sommar mvh frk "Rakapuckar"

4 005 Inlägg
14 augusti 2010
Iochmed att du vill ha raka puckar så får du ett här.

Iochmed att du inte kan något om bilar så kan du därmed inte laga dem, så lämna in den till en verkstad för kostnadsförslag så blir det fackmannamässigt gjort.

Kan vara något hjullager som börjar bli sopslut eller koppling som börjar ge sig eller bromsskivor som är helt nötta och beläggen borta... Allt kräver sin kunskap att byta om ma ninte har gjort det förut.

Lycka till, sen vet jag inte varför du blandar in ditt kön i frågan? För att få fler sympatisvar?

6 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Tack för dina svar. Nej gud inte kan jag själv laga men om jag bara får fram lite tips och förslag på vad det kan vara så kan jag ju be någon att titta som kan desto mer...

Du undrar varför jag i frågeformuleringen skrev att jag är tjej, tja för att jag föddes som en sån och inte alls skäms ett dugg för det. "Sympatisvar" hmm du menar att det sitter killar härinne som kan en massa men som bara svarar på tjejers frågor för att dom är tjejer? Eller menar du att killar som kan bara svarar till andra som själva verkar kunna? Kanske du menar att jag spelar på gentlemannasträngen som en del har.. Tja det bara blev nåt då jag satt och knappra

Jag är ju i lite nöd och tjej så varför då inte baka ihop läget som sådant i första raden som folk läser?

Tack att du tog dig tid att svara. Ska anteckna ner på ett papper det du gav förslag om

Dröm sött sen!

4 005 Inlägg
14 augusti 2010
Men de flesta verkstäder brukar kunna ta en provtur med bilen, kolla lite vad som kan tänkas vara för fel och få ett kostnadsförslag. Ibland får man det gratis om det är självklart problem, ibland får man betala någon femhundring för felsökningen om det tar lite arbetstid osv.

1 212 Inlägg
14 augusti 2010
vart i landet bor du? miss ljud kan komma ifrån en massa ställen. tippar på som ovan att det är en drivknut, men det bästa är att kolla upp bilen. koll av bilen kan kosta 0-500 hundringen.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

6 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
Gulle Ni va rara ni är som svarar!! Tack!!

Jag bor i Sundbyberg/Solna.

En kompis från mitt barndomsnorrland som finns på min msnlista trodde det kan vara urtrampslagret eller ramlagret i lådan?!! Vad nu det betyder..

Men jajo har insett att jag måste nog ha nåt proffs som både lyssnar och provkör för det behöver ju inte vara hela världens jättekatastrof heller..

Bara inte bilen exploderar och börjar brinna är jag glad wink

1 212 Inlägg
14 augusti 2010
rakapuckar skrev:

En kompis från mitt barndomsnorrland som finns på min msnlista trodde det kan vara urtrampslagret eller ramlagret i lådan?!! Vad nu det betyder..

Men jajo har insett att jag måste nog ha nåt proffs som både lyssnar och provkör för det behöver ju inte vara hela världens jättekatastrof heller..

ingen fara med bilen, kolla bara upp en vettig verkstad i närheten som INTE tror att de kan lura en //blondie//
gå in igen på forumet och berätta vad de kom fram till med kosnadsförslag.
mvhkenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 augusti 2010
rakapuckar skrev:

Bgm Motor (Mekonomen vid shellpumparna) ute i Jordbro är galet bra, de tar standardpriser för allt och blåser dig inte iaf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Faderator
228 Inlägg
15 augusti 2010
"Jag tycker att det låter som att det kommer nånstans snett bakom till vänster om passagerarsätet just bakom föraren." big_smile big_smile Förlåt men de lät kul smile

"Being second is to be the first of the ones who lose"

170 Inlägg
15 augusti 2010
Tja hade du bott lite mer åt söder om sthlm så skulle min mekaniker kolla på den. Grymt duktig, säger vad som pajat, antingen köper du delarna eller så gör han det momsfritt, monterar på skiten beroende på va det kostar och då har du en igen, Fin Grön Golf.

I utbyte så kan ja väl få smaka på dina bakelser?

Mvh.

Faderator
228 Inlägg
15 augusti 2010
Underdog skrev:
Tja hade du bott lite mer åt söder om sthlm så skulle min mekaniker kolla på den. Grymt duktig, säger vad som pajat, antingen köper du delarna eller så gör han det momsfritt, monterar på skiten beroende på va det kostar och då har du en igen, Fin Grön Golf.

I utbyte så kan ja väl få smaka på dina bakelser?

Mvh.

HAHAHAHA lol cool

"Being second is to be the first of the ones who lose"

1 207 Inlägg
15 augusti 2010
rakapuckar skrev:
[...] Nej gud inte kan jag själv laga men om jag bara får fram lite tips och förslag på vad det kan vara så kan jag ju be någon att titta som kan desto mer...[...]

Ett tips. Ingen mekaniker vill höra "Jomen, jag frågade på ett forum och där sa de att kolvkastarfjädern var utmattad, men det skulle en mekaniker kunna byta för max några hundra".

Om du inte har planer på att skruva själv, eller gillar att problemlösa så ger det tyvärr inte mycket att fråga runt på forum.

Kolla runt med vänner och släkt om de vet av någon hobbymekaniker som är sugen på biskvier och be denne se över bilen.

514 Inlägg
15 augusti 2010
Roligaste tråden idag tongue tack för ett gott skratt och lycka till med att hitta tips till mekaniken.

BMW = Bil Med Wasakredit

716 Inlägg
15 augusti 2010
Varför ens köpa bilen i det skicket? :S Du borde letat 2 dar extra, betalat någon tusenlapp till och hittat en bil utan dessa fel...

Finns gott om verkstäder runt om i sundbyberg, leta efter en me mycket hårig personal helst invandrare om du vill få det jevvligt billigt och betalningen sker under bordet, ge dom en påse kakor så gör dom jobbet extra fort wink

Lycka till

3 259 Inlägg
15 augusti 2010
Okunnig person + billig bil = dumsnål...

Helt omöjligt att kunna hjälpa dig med ovanstående information tyvärr, åk till en mindre verkstad så kan dom nog titta på den o ta reda på felet gratis, iaf om du är lika snabb på att använda din "kvinnliga charm" i verkligheten som på ett forum...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

10 287 Inlägg
15 augusti 2010
Och nu har jag gett Rakapuckar tips på en bra privat verkstad i Sollentuna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 augusti 2010
Krist skrev:
Varför ens köpa bilen i det skicket? :S Du borde letat 2 dar extra, betalat någon tusenlapp till och hittat en bil utan dessa fel...

Finns gott om verkstäder runt om i sundbyberg, leta efter en me mycket hårig personal helst invandrare om du vill få det jevvligt billigt och betalningen sker under bordet, ge dom en påse kakor så gör dom jobbet extra fort wink

Lycka till

Bakifrån över bordet menar du lol

3 259 Inlägg
15 augusti 2010
Dubs skrev:
Krist skrev:

Lycka till

Bakifrån över bordet menar du lol

Hehe! Eller så kanske han syftade på att den ena skulle sitta på stolen och den andra krypa under bordet och...... Ja ni hänger väl med! smile
Senast redigerat av JonR (15 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

10 287 Inlägg
15 augusti 2010
Nu är ni en millimeter från en varning!

Skärp er!

Svara inte emot mig utan beter er som folk i fortsättningen.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 845 Inlägg
15 augusti 2010
Lite off-topic, varför ska så många trådar behöva spåra ur? Tjejen undrade bara vad som kunde va fel, ett par seriösa inlägg finns, alla kanske inte är duktiga på bilar utan frågar då.

Har ni inget vettigt att tillföra, varför då skriva?

Ps: Har mejlat tjejen om ev. fel då jag tyckte det lika bra då det inte var seriöst svarande i tråden.

Peter

Sök