3755
Sök

Megasquirt i helt original B234F, Effektvinst?

Elektriker
160 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#1
Är jävligt sugen på att införskaffa ett MS och lära mig mappa. Jag har en 740 16v och undrar om man har någon chans till effektvinst på att smälla på ett ms på en helt original motor? Blir kanske mer trim i framtiden när man lärt sig grunderna i MS smile

Mjau säger kissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2010
#2
Campar skrev:
Är jävligt sugen på att införskaffa ett MS och lära mig mappa. Jag har en 740 16v och undrar om man har någon chans till effektvinst på att smälla på ett ms på en helt original motor? Blir kanske mer trim i framtiden när man lärt sig grunderna i MS smile

mja...  du kan ju exempelvis byta bränsle till E85 du kan optimera tändning för V-power eller tulla på miljösamvetet så visst går det att göra små förbättringar, men du har mycket att lära innan bilen uppförsig ens som en originalbil wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 380 Inlägg
17 augusti 2010
#3
jag har också haft den tanken smile
så jag håller lite koll här om nån skriver nå vettigt tongue


Elektriker
160 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#4
Därför jag vill skaffa MS, för att lära mig smile har iof en 850 t5 med lite mer saker under huven men vågar inte slänga på ett ms ifall något skulle gå hemskt fel x) Tänkte ha det här lite mer som ett projektarbete inom skolan, kanske hade varit roligare om man hade turbokonverterat motorn istället och sen styrt det hela med MS? Lite mer utmaning men de gillar jag wink

Mjau säger kissen

926 Inlägg
17 augusti 2010
#5
Väldigt smart att lära sig på en orginalbil. DÅ har du en bra jämförelse med hur bilen var innan också.
Kör på bara!

Mats

smurfidunder
327 Inlägg
17 augusti 2010
#6
mats757 skrev:
Väldigt smart att lära sig på en orginalbil. DÅ har du en bra jämförelse med hur bilen var innan också.
Kör på bara!

Mats

Exakt vad jag skulle säga!

Vore najs att spara kontaktstyckena till org boxarna så kan man byta och jämföra när man känner för det, mycket nyttigt wink

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

10 287 Inlägg
17 augusti 2010
#7
16V motorn är grinig på soppa. Den får inte gå för fett då tappar man pulver.

Mats säger "smart" och det kan jag väl delvis hålla med om men det är rätt så tråkigt på en orginalmotor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Elektriker
160 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#8
Tändningen borde man ju kunna göra något åt? Samt optimera för 98 oktan?

Mjau säger kissen

10 287 Inlägg
18 augusti 2010
#9
Ja. Du kan höja tändningen om du kör på 98 oktan.
Denna motor är gjord för att kunna gå på ner till 91 oktan i orginal.

/Göran


Campar skrev:
Tändningen borde man ju kunna göra något åt? Samt optimera för 98 oktan?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
19 september 2010
#10
dundersmurfen skrev:
mats757 skrev:
Väldigt smart att lära sig på en orginalbil. DÅ har du en bra jämförelse med hur bilen var innan också.
Kör på bara!

Mats

Exakt vad jag skulle säga!

Vore najs att spara kontaktstyckena till org boxarna så kan man byta och jämföra när man känner för det, mycket nyttigt wink

Kan verka smidigt...men verkligheten kan vara något helt annat.
Om man vet att orginalstammen är i bra skick och att den klarar de krav som den nya boxen ställer så kan det funka.
Men i 90% av fallen så är det lättare att bygga en ny kabelstamm åt den nya boxen.

Den gamla stammen kan man låta ligga så kopplar man bara om vid sensorerna för att testa skillnaden mellan boxarna.

För Motorrenoveringar: CRS Motorrenoveringar


Sök