Hk ur en motor är alltid detsamma oavsett om den kommer från en 6cylindrig surpamotor, Wankel eller en dieselmotor från en lastbil.
Så att säga att:
dom pratar om att en 500hk rx-7 e som en supra med 700hk..med V/HK.
är totalt fel.
har tänkt att använda bilen som en bruks bil. till jobb, busa..osv. max hk i en wankel då? max i en otto?
Det är trimningsgraden som är det viktiga och på vilket sätt den är trimmad.
När du åker på semester, till jobbet eller står i en bilkö på vägen till affären vill du ha en lättkörd bil med bra körbarhet. Det rimmar illa med hög trimningsgrad. Vassa kammar, stora turboaggregat och trög koppling gör det mer svårkört.
Nu kan jag inte bilmodellerna specifikt och hur bökiga de blir att köra med de häskraftexemplena du tog men det är ganska trimmat....så bruksbil vetti tusan....
vilken Hk bör man ligga på för att ha en motor som håller ett tag och vad e gränsen för att leka på gatan vid normal körning i
Hållbarhet + trim = ingen bra kombo. Trimmat sliter mer på hela bilen.
En annan sak man skall tänka på när det gäller att trimma är att bilen varje år skall besiktigas.
En bil med 200 hk original gillas inte med 500hk.....det kan allstå vara trixigt att ta sig igenom och man får bygga om osv.