3226
Sök

Bygga Driftingbil

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 september 2010
#101
EricMSG skrev:
Du toppar inte vridet på så låga varv. Det ligger mellan 1000-2000RPM högre. Men det beror även som du säger på cam och vilken motor det är.

Min motor har sin vrid-peak vid 2800RPM, och då har jag en kam lämpad för mellan register. Dessutom så väger den lika mycket som en Cheva 350 smallblock.

Även om man har en kam lämpad för högt register så har man ändå sjukt högt vrid på låga varv, det är det som gör V8'or jävligt lämpliga och roliga för diverse ändamål.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

I Love Haters
56 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#102
Rinnegan skrev:
EricMSG skrev:
Du toppar inte vridet på så låga varv. Det ligger mellan 1000-2000RPM högre. Men det beror även som du säger på cam och vilken motor det är.

Min motor har sin vrid-peak vid 2800RPM, och då har jag en kam lämpad för mellan register. Dessutom så väger den lika mycket som en Cheva 350 smallblock.

Även om man har en kam lämpad för högt register så har man ändå sjukt högt vrid på låga varv, det är det som gör V8'or jävligt lämpliga och roliga för diverse ändamål.

Okej, jag har inte mitt topp vrid så lågt på min Camaro. Jag vet att man har mycket vrid på låga varv på en V8'a, är uppvuxen med amrikanska bilar runt mig. Är nu på jenare tid man har börjat att kolla på andra bilar oxå.

Go BIG or Go home!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 september 2010
#103
EricMSG skrev:
Okej, jag har inte mitt topp vrid så lågt på min Camaro. Jag vet att man har mycket vrid på låga varv på en V8'a, är uppvuxen med amrikanska bilar runt mig. Är nu på jenare tid man har börjat att kolla på andra bilar oxå.

Är själv också uppvuxen bland amerikanska bilar men har haft ögonen på andra. Satt själv och velade ifall man skulle hitta en Eurospec Supra innan jag hittade nuvarande GSX'en. Har mest varit runt ganska högpresterande V8'or med vridmomentet rätt tidigt i kurvan då jag tycker att det är en riktigt trevlig karaktär på motorn då.

Givetvis så beror ju allting på vad man har i motorn och hur man har ställt in det. Så ingenting är ju satt i sten som sagt, man kan säkert få en V8'a att börja ge effekt vid 5500RPM om man nu vill det, men då har man i snitt bara 3k RPM effektiv acceleration innan man behöver växla, så det är ju inte så skoj.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

I Love Haters
56 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#104
Rinnegan skrev:
EricMSG skrev:
Okej, jag har inte mitt topp vrid så lågt på min Camaro. Jag vet att man har mycket vrid på låga varv på en V8'a, är uppvuxen med amrikanska bilar runt mig. Är nu på jenare tid man har börjat att kolla på andra bilar oxå.

Är själv också uppvuxen bland amerikanska bilar men har haft ögonen på andra. Satt själv och velade ifall man skulle hitta en Eurospec Supra innan jag hittade nuvarande GSX'en. Har mest varit runt ganska högpresterande V8'or med vridmomentet rätt tidigt i kurvan då jag tycker att det är en riktigt trevlig karaktär på motorn då.

Givetvis så beror ju allting på vad man har i motorn och hur man har ställt in det. Så ingenting är ju satt i sten som sagt, man kan säkert få en V8'a att börja ge effekt vid 5500RPM om man nu vill det, men då har man i snitt bara 3k RPM effektiv acceleration innan man behöver växla, så det är ju inte så skoj.

Jag tvivlar på att man kan få topp vridet så högt som 5500RPM men det går då att få det högre än vad du har det på din GSX. Själv har jag väll mest varit runt ganska basic V8'or men ibland har de varit lite extra godis på/i dom.

Go BIG or Go home!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 september 2010
#105
EricMSG skrev:
Jag tvivlar på att man kan få topp vridet så högt som 5500RPM men det går då att få det högre än vad du har det på din GSX. Själv har jag väll mest varit runt ganska basic V8'or men ibland har de varit lite extra godis på/i dom.

Klart det går, men då lär man nog vara inne på turbo för att annars blir det lite svårt som sagt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök