2506
Sök

Bottsänka en bil utan sänkningssats? Transporter -88

Professionell amatör
451 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag tänkte dra igång ett tyskstuksprojekt på min buss, och behöver få ner den på backen REJÄLT!

Grejen är att enklaste sketna sänkningssats till dessa landar på 6000kr++ och inte sänker i närheten av mitt mål..

Kan man plocka på kortare fjädrar och modda dämparna så de passar den nya höjden eller måste jag bygga om hela upphängningen ?

Kapa/ta bort fjädrar kommer säkert som förslag, men detta är jag inte så sugen på om jag kan lösa någo annat..

EDIT
Kom på att jag ställde bussen utan fjädrar i bak en gång, den måste sänkas mer även när de är borta, hur ska man göra ??


Mvh Grimling
Senast redigerat av Grimling (18 augusti 2010)

AUDI - Four rings to rule them all

294 Inlägg
18 augusti 2010
#2
Bygga om fästena för t ex stötdämpare, flytta fjäderskålar.

Jag flyttade fjäderskålen på min 850 en gång. men jag fick problem med att sommardäcken tog i, men om du ska köra tyskstuk så antar jag att du ska ha däck men väldigt låg profil så då kan du nog sänka lite.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62408/571690_3xmnkp.jpg
Senast redigerat av unpatterned (18 augusti 2010)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Professionell amatör
451 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#3
unpatterned skrev:
Bygga om fästena för t ex stötdämpare, flytta fjäderskålar.

Jag flyttade fjäderskålen på min 850 en gång. men jag fick problem med att sommardäcken tog i, men om du ska köra tyskstuk så antar jag att du ska ha däck men väldigt låg profil så då kan du nog sänka lite.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3xmnkp.jpg

Det gäller ju att lita på sina svetsningar då hehe smile Jo, jag är lite inne på att använda mina 17" fälgar(7-8"breda, vet inte exakt) men kränga på 185/35 däck istället smile en så här stor bil sväljer ju en hel del i hjulstorlek och 14" ser nog löjligt ut..

Tack för tipset, ska kika på hur det ser ut, det var ett år sen jag pillade med fjädringen på´n smile

Mvh Grimling

AUDI - Four rings to rule them all

445 Inlägg
18 augusti 2010
#4
Finns det inte Coilovers att köpa till den då? isof är det ju lätt smidigast, sen ska du ju helst ha ett par mindre fälgar fast med skönt djup i och självklart breda;)


Professionell amatör
451 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#5
whoiswho skrev:
Finns det inte Coilovers att köpa till den då? isof är det ju lätt smidigast, sen ska du ju helst ha ett par mindre fälgar fast med skönt djup i och självklart breda;)

Letar du upp billiga coils så kan jag köra på det smile Jo men det är fan rätt fräckt att tyskstuka med 17" och 35-profil smile

AUDI - Four rings to rule them all

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2010
#6
Dom där är pissenkel att sänka fram, då dom går på torsen-fjädring man släpper på spänningen på torsen-stavarna och vips är bilen lägre fram,. bak däremot får du nog kanske lägga bladfjädrarna eller nå uppe på axel ist för under beroende på hur hög du vill ha den

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Professionell amatör
451 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#7
Wikstromm skrev:
Dom där är pissenkel att sänka fram, då dom går på torsen-fjädring man släpper på spänningen på torsen-stavarna och vips är bilen lägre fram,. bak däremot får du nog kanske lägga bladfjädrarna eller nå uppe på axel ist för under beroende på hur hög du vill ha den

Jag har vanliga fjädrar och dämpare både fram och bak... =/

AUDI - Four rings to rule them all

Supraman
2 300 Inlägg
20 augusti 2010
#8
Kapa eller skaffa andra fjädrar på skroten som passar och skaffa kortare dämpare.
Tänk på att göra så fjädrarna inte kan lossa

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Professionell amatör
451 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#9
Stefan Varberg skrev:
Kapa eller skaffa andra fjädrar på skroten som passar och skaffa kortare dämpare.
Tänk på att göra så fjädrarna inte kan lossa

Hur mycket fjädringsväg måste man ha då ? man kan ju korta dämparen så man inte har fjädringsväg alls :S

AUDI - Four rings to rule them all

1 948 Inlägg
20 augusti 2010
#10
whoiswho skrev:
Finns det inte Coilovers att köpa till den då? isof är det ju lätt smidigast, sen ska du ju helst ha ett par mindre fälgar fast med skönt djup i och självklart breda;)

Sitter ju redan coilovers original, ivarjefall fram. Fast du vet inte vad coilovers egentligen e? big_smile nog med ot.

Ända sättet att göra är som skrivs ovan, antingen "korta ner" hela fjädringen alt. flytta upp den. Hade personligen valt att flytta upp den.

445 Inlägg
22 augusti 2010
#11
baltis skrev:
whoiswho skrev:
Finns det inte Coilovers att köpa till den då? isof är det ju lätt smidigast, sen ska du ju helst ha ett par mindre fälgar fast med skönt djup i och självklart breda;)

Sitter ju redan coilovers original, ivarjefall fram. Fast du vet inte vad coilovers egentligen e? big_smile nog med ot.

Ända sättet att göra är som skrivs ovan, antingen "korta ner" hela fjädringen alt. flytta upp den. Hade personligen valt att flytta upp den.

Klart jag vet vad coilovers är:P arnnars hade jag ju inte lagt det som förslag. Skulle ju vara det absolut bästa, dessutom så slipper han det där stötiga som det blir om man kapar. Polaren har ju coils på sin golf och det är riktigt behagligt att åka i, den är näst intill bottsänkt ifram och lite högre ibak:) är lika "stötigt" som det är på min 945 som är kapad 2 varv:) Bra skit!


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
22 augusti 2010
#12
whoiswho skrev:
baltis skrev:
whoiswho skrev:
Finns det inte Coilovers att köpa till den då? isof är det ju lätt smidigast, sen ska du ju helst ha ett par mindre fälgar fast med skönt djup i och självklart breda;)

Sitter ju redan coilovers original, ivarjefall fram. Fast du vet inte vad coilovers egentligen e? big_smile nog med ot.

Ända sättet att göra är som skrivs ovan, antingen "korta ner" hela fjädringen alt. flytta upp den. Hade personligen valt att flytta upp den.

Klart jag vet vad coilovers är:P arnnars hade jag ju inte lagt det som förslag. Skulle ju vara det absolut bästa, dessutom så slipper han det där stötiga som det blir om man kapar. Polaren har ju coils på sin golf och det är riktigt behagligt att åka i, den är näst intill bottsänkt ifram och lite högre ibak:) är lika "stötigt" som det är på min 945 som är kapad 2 varv:) Bra skit!

Alla dämpare med utanpåliggande fjädrar är coilovers, de hörs på namnet oxå smile De du tänker på är nog bara dom lite speciellare som man kan ställa om.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

445 Inlägg
23 augusti 2010
#13
_night_stalker_ skrev:
whoiswho skrev:
baltis skrev:

Sitter ju redan coilovers original, ivarjefall fram. Fast du vet inte vad coilovers egentligen e? big_smile nog med ot.

Ända sättet att göra är som skrivs ovan, antingen "korta ner" hela fjädringen alt. flytta upp den. Hade personligen valt att flytta upp den.

Klart jag vet vad coilovers är:P arnnars hade jag ju inte lagt det som förslag. Skulle ju vara det absolut bästa, dessutom så slipper han det där stötiga som det blir om man kapar. Polaren har ju coils på sin golf och det är riktigt behagligt att åka i, den är näst intill bottsänkt ifram och lite högre ibak:) är lika "stötigt" som det är på min 945 som är kapad 2 varv:) Bra skit!

Alla dämpare med utanpåliggande fjädrar är coilovers, de hörs på namnet oxå smile De du tänker på är nog bara dom lite speciellare som man kan ställa om.

Jaha kan man inte det på alla coils? Isof fel av mig:) men det va iaf sånna jag syftade på så att man kan ställa höjden själv:)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 augusti 2010
#14
whoiswho skrev:
_night_stalker_ skrev:
whoiswho skrev:

Klart jag vet vad coilovers är:P arnnars hade jag ju inte lagt det som förslag. Skulle ju vara det absolut bästa, dessutom så slipper han det där stötiga som det blir om man kapar. Polaren har ju coils på sin golf och det är riktigt behagligt att åka i, den är näst intill bottsänkt ifram och lite högre ibak:) är lika "stötigt" som det är på min 945 som är kapad 2 varv:) Bra skit!

Alla dämpare med utanpåliggande fjädrar är coilovers, de hörs på namnet oxå smile De du tänker på är nog bara dom lite speciellare som man kan ställa om.

Jaha kan man inte det på alla coils? Isof fel av mig:) men det va iaf sånna jag syftade på så att man kan ställa höjden själv:)

Nu snurrade du på det igen tongue
ALLA fjäderben, med utanpåliggande fjäder, dvs stötdämparen innanför fjädern, aka McPherson fjäderben. Är Coilovers.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök