Har en w124 merca i riktigt fint skick som rullat ca 30K.Köpte bilen avställd av min granne som haft bilen stående i ca 4år för att den inte startade..Jag bytte bränslepump o tryckslang,filter, fördelarlock, stift, luftfilter,olja + filter.Bilen startade och gick bra,ända tills jag skulle besikta den nåra mil bort.En halv mil från Bilprovningen märkte jag att den började rycka vid jämn gas och när dom skulle testa bromsarna så luktade det avgaser i hela hallen fast utsuget var på!Vid avgastestet så var alla värden på max i testboxen så det blev 2or på avgasvärdena..Hemfärden blev en pina då den rök som en maximalt påställd diesel eller en turbobil med paj turbo.Gick åt 400kr i bensin på 3,5 mil..Den var inte körbar under 2500 varv!Men den gick på alla bara man hade varven uppe..Bytte då tändkablar då de såg lite unkna ut och bilen gick bra igen.Sen rätt som det var så började den dumma sig igen med svartrök och bluddrig gång men inte så farligt som förut.Nu så tog jag bort insuget,bytte packning där och monterade ny damask under vakumvågen samt nya tätningar vid spridarna samt monterade en beg annan tomgångsmotor.Gick bra en dag sen började den gå ojämt igen,typ vakumläcka nånstans.Tog då och vred på justeringen för CO och då började den gå helt kanonbra på tomgång,även om den tvekar lite när man ger järnet,svarar bättre när man släpper lite på gasen..Trodde att jag fixat problemet men så när jag sen försökte starta när den är kall så finns det ingen tomgång!Den lägger av på en gång!Har läst att kallstartsventilen bara funkar när startmotorn går och det stämmer,den startar på en gång för att sen lägga av om man inte ger gas med pedalen för det finns ingen tomgång kall.Har provat med 3 olika lambdasonder,tagit bort och kollat bränslehuvud,O-ring,bytt tomgångsmotor,kollat så att allt gummi är helt,inga vakumläckor finns,har kollat med startgas,bytt både pumprelä och OMP relä,rengjort jordpunkter samt säkringarna.Kan det var nån givare som fallerar och får motorn att tro att den är varm,fast den är kall?I så fall vilken?Och var?Innan jag var på CO skruven så fanns det tomgång när den var kall med,även om den var låg,den gick oroligt på 700-850 varv,med ekonomimätaren på ca 25% utslag.Och hur justerar man tomgången?Kollade i Haynes rephandbok och där stå det att justeringen ska sitta under luftrenaren men där finns inget att justera på!Är det nån plugg man måste ta bort först?Kan det vara nåt med soppatrycket
?För pumpen är till en Volvo 360..Men dom har ju lika sorts sprut,och lika stora motorer..Läste på nätet om nån med en AMG merca som monterat dito pump och den gick kanonbra..svarade bättre än innan..
Lessen att det blev så långt brev,men jag blir tokig snart på bilen!Hade tänkt att jag skulle sålt den vidare för nåra fina slantar för länge sen men jag kan inte med gott samvete sälja en bil som bara krånglar.
Vettiga tips,tack.Har meckat bil i snart 30år men den här har tagit knäcken på mig.....
?För pumpen är till en Volvo 360..Men dom har ju lika sorts sprut,och lika stora motorer..Läste på nätet om nån med en AMG merca som monterat dito pump och den gick kanonbra..svarade bättre än innan..
Lessen att det blev så långt brev,men jag blir tokig snart på bilen!Hade tänkt att jag skulle sålt den vidare för nåra fina slantar för länge sen men jag kan inte med gott samvete sälja en bil som bara krånglar.
Vettiga tips,tack.Har meckat bil i snart 30år men den här har tagit knäcken på mig.....
Raggen går,foer faan!Keep on cruisin.
0
0
0
0