3490
Sök

Vad kan man förvänta sig av en bilhandlare?

Musiker
472 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Godafton!

Jag har köpt mig en Passat B5 1,9 TDI (av en bilhandlare), och när jag idag tankade den full för första gången rann ganska ordentligt med olja ut på marken. Visserligen hade jag tankat den knökfull och pumpen var inte avsedd för personbilar MEN jag tycker inte det borde läcka för det!!! Till råga på eländet råkar jag bo i ett vattenskyddsområde...

Frågan är om detta räknas som ett "dolt fel" som jag kan kräva kostnadsfri reparation av, eller om det blir att vackert bekosta reparationen själv?

EDIT: Rubrik ändrad.
Senast redigerat av Ras_J (19 augusti 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

303 Inlägg
18 augusti 2010
det är la ett dolt fel av allt åk tillbaka å få det åtgärdat

heter numera blyfot_racing här på garaget

kevlar_soul
18 augusti 2010
Så det rann olja ut på marken? Inte diesel?

Står det avsett för personbilar så gör det så av en anledning. De handtag avsedda för latsbilar har högre flöde, vilket med andra ord generar mer tryck. Skit samma..

Hur som helst, tanken skall inte läcka för det..

Musiker
472 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
kevlar_soul skrev:
Så det rann olja ut på marken? Inte diesel?

Står det avsett för personbilar så gör det så av en anledning. De handtag avsedda för latsbilar har högre flöde, vilket med andra ord generar mer tryck. Skit samma..

Hur som helst, tanken skall inte läcka för det..

Jaja... "diesel" är väl synd att kalla såsen men det var så jag menade ja!

;)

Musiker
472 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Ville bara meddela att jag åkte tillbaka till bilfirman och deras mekaniker sa "kom tillbaka när tanken är tom så grejar vi det", plus att han lovade att åtgärda lite andra småfel som jag pekade på när jag ändå var där!

Blir mer och mer belåten över att jag köpte bilen av en firma och inte privat! Frågan är om de kommer att tjäna så mycket på just denna affären med tanke på allt som redan gjorts och vad som kommer att göras...

Här skrivs ju mycket om oseriösa bilhandlare så då får jag väl dela med mig av mina erfarenheter av en seriös och tillmötesgående sådan! smile

;)

8 883 Inlägg
19 augusti 2010
Förlåt mig men hur kan det vara fel på bilen när du tankar bilen så full att det rinner över.
Hur tänkte du då?

Med all säkerhet så har det börja rinna genom avluftningen i tanken

Fotograf på tierpidag.se

Musiker
472 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Förlåt mig men hur kan det vara fel på bilen när du tankar bilen så full att det rinner över.
Hur tänkte du då?

Med all säkerhet så har det börja rinna genom avluftningen i tanken

Du jag skall erkänna att jag inte hade en aaaning om att det kan rinna över på andra ställen än vid påfyllningshålet, men man lär sig ju någonting nytt varje dag!

Mekanikern menade i alla fall på att det inte skulle rinna som det gjorde när han inspekterade tanken och jag har svårt att tänka mig att firman har lust att ödsla tid på att laga ett fel som inte finns!
Jag är ju van vid min gamla merca och den kan man tanka precis full utan att det rinner över det minsta...

;)

3 259 Inlägg
19 augusti 2010
Vart läckte det(ungefär) och hur mycket läckte det underlättar ju att veta! smile

Uppfattade det som Hamilton gjorde, är det fullt så får man ju inte bli förvånad om det rinner över om man fyller på mer? big_smile big_smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Musiker
472 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Det läckte från mitten av tanken (där den är lite lägre), det är där påfyllningsslangen och tankmätaren sitter enligt bilmek.
Lite svårt att uppskatta hur mycket det läckt när det ligger på marken, ser ju alltid mer ut än vad det är, men när jag tittade på marken där jag stått parkerad med endast halvfull tank såg jag att det kommit någon enstaka droppe även där...

EDIT: När jag tankat färdigt gått in och betalat samt hunnit ha en liten pratstund med expediten om vart jag skulle vända mig för att hyra en biltrailer rann det fortfarande när jag kom ut, inte droppade utan RANN! efter någon mils körning fortsatte det droppa resten av dagen!

;)

3 259 Inlägg
19 augusti 2010
Okej, ja då är jag med!smile

Då är det ju snabbt fixat med om det läcker vid armaturen, enkelt att komma åt innifrån bilen och säkerligen inte mer än en slangbit, slangklämma eller packning som behövs bytas!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök