3994
Sök

VOLVO 240 GL -87 7/1-11 Rullande projekt :)

2 121 Inlägg
22 november 2010
#61
jerkan_saab skrev:
Hackev8 skrev:
ser riktigt bra ut... vart fick ni tag på fjärdrarna kan vara bra att ha om man ska ha ner en bass i 240tin

Thanks! köp fjädrar till en 245a, de är förstärkta passar rakt på med, finns även husvagnsfjädrar till 245 men det blir nog lite väl stumt skulle jag tro wink

tack för iden


P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 november 2010
#62
Säg till om ni behöver en K-förknasare, har en ligger wink

Skadar ju inte med reservdelar till K för de tenderar ju att fungera så jävla bra ^^


VW NÖRD
409 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#63
Bensinskallen skrev:
Säg till om ni behöver en K-förknasare, har en ligger wink

Skadar ju inte med reservdelar till K för de tenderar ju att fungera så jävla bra ^^

De va hemskt va alla klagar på K motorn wink nja blir nog att slänga dit en vanlig strombergare eller nått om denna börjar krångla, men tack ändå! big_smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

232 Inlägg
22 november 2010
#64
jerkan_saab skrev:
Bensinskallen skrev:
Säg till om ni behöver en K-förknasare, har en ligger wink

Skadar ju inte med reservdelar till K för de tenderar ju att fungera så jävla bra ^^

De va hemskt va alla klagar på K motorn wink nja blir nog att slänga dit en vanlig strombergare eller nått om denna börjar krångla, men tack ändå! big_smile

k motorer funger bra när dom väl funkar o förblir så om man servar bilen rätt osv
de negativa är att förbränningsutrymmet sitter i kolvarna så går kamremmen av så ere ventilsallad som gäller plus att om vaccumslangarna börjar bli torrsprickiga och hål i kan den börja gå ojämt..


VW NÖRD
409 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#65
adrez skrev:
jerkan_saab skrev:
Bensinskallen skrev:
Säg till om ni behöver en K-förknasare, har en ligger wink

Skadar ju inte med reservdelar till K för de tenderar ju att fungera så jävla bra ^^

De va hemskt va alla klagar på K motorn wink nja blir nog att slänga dit en vanlig strombergare eller nått om denna börjar krångla, men tack ändå! big_smile

k motorer funger bra när dom väl funkar o förblir så om man servar bilen rätt osv
de negativa är att förbränningsutrymmet sitter i kolvarna så går kamremmen av så ere ventilsallad som gäller plus att om vaccumslangarna börjar bli torrsprickiga och hål i kan den börja gå ojämt..

Yes, denna funkar som sagt fint, på min Golf sitter det ngn liknande vakumhistoria och det kan ju bli galet om slangarna springer läck tongue ska nog göra en kik till på kamremmen, är nog värt att byta den då wink lite tråkigt med ras big_smile btw tack för infon med att förbränningsrummet sitter i kolvarna! vart det så på de äldre b23 motorerna också? eler kom det på b230 motorn?
Senast redigerat av jerkan_saab (22 november 2010)

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 november 2010
#66
Det är unikt för b230K wink

Är dock så att även b23 slår i ventilerna vid kamremsras p.g.a. plana kolvar.

Fördelen med k-motorn är att den har fuelcut, så du kan spara soppa genom att motorbromsa wink


VW NÖRD
409 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#67
Bensinskallen skrev:
Det är unikt för b230K wink

Är dock så att även b23 slår i ventilerna vid kamremsras p.g.a. plana kolvar.

Fördelen med k-motorn är att den har fuelcut, så du kan spara soppa genom att motorbromsa wink

Där ser man wink Fuelcut? på en förgasare? yikes det hade jag inte en aning om big_smile riktig miljöbil fö fan cool när man ändå talar om K förgasaren, vet du vad en sån dricker på ett ungefär, då menar jag lugn gas smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 november 2010
#68
jerkan_saab skrev:
Bensinskallen skrev:
Det är unikt för b230K wink

Är dock så att även b23 slår i ventilerna vid kamremsras p.g.a. plana kolvar.

Fördelen med k-motorn är att den har fuelcut, så du kan spara soppa genom att motorbromsa wink

Där ser man wink Fuelcut? på en förgasare? yikes det hade jag inte en aning om big_smile riktig miljöbil fö fan cool när man ändå talar om K förgasaren, vet du vad en sån dricker på ett ungefär, då menar jag lugn gas smile

Ska vara den bränslesnålaste motorn när den väl fungerar.

Tändsystemet känner av när man motorbromsar och stänger då en magnetventil i förgasaren så bränslet stoppas wink


VW NÖRD
409 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#69
Bensinskallen skrev:
jerkan_saab skrev:
Bensinskallen skrev:
Det är unikt för b230K wink

Är dock så att även b23 slår i ventilerna vid kamremsras p.g.a. plana kolvar.

Fördelen med k-motorn är att den har fuelcut, så du kan spara soppa genom att motorbromsa wink

Där ser man wink Fuelcut? på en förgasare? yikes det hade jag inte en aning om big_smile riktig miljöbil fö fan cool när man ändå talar om K förgasaren, vet du vad en sån dricker på ett ungefär, då menar jag lugn gas smile

Ska vara den bränslesnålaste motorn när den väl fungerar.

Tändsystemet känner av när man motorbromsar och stänger då en magnetventil i förgasaren så bränslet stoppas wink

Där ser man, det va inte illa pinkat för att vara Volvo tycker jag big_smile fan en gammal 245a jag hade, den drack ju som ett as, men det vart SU på den inga problem att få den till att dra 3 liter milen fick jag höra av polarna som köpte den wink Känns ju bätre då att veta att denna motorn kanske är lite billigare än b21a med SU wink tack för infon! alltid kul att lära sig ngt nytt big_smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

VW NÖRD
409 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#70
Tjo big_smile hänt lite på 2 leif sen sist! bl.a. en besiktning vilket resulterade i BLANKT papper!, naturligtvis wink så nu äntligen är den besiktigad och skattad! big_smile

En polering fick det oxå bli, så nu blänker han igen, bara kamrem + olja & filter som skall bytas samt några lister som skall sättas dit sen är den så gott som klar smile

ursäktar för de dåliga bilderna redan nu ! Kommer fler och bättre om ngn vecka förhoppningsvis när den är helt klar! wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/71346/1026364_lw1nl8.jpg
Rensar ur bagagen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71346/1026365_kbrt55.jpg
Tvättad!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71346/1026366_ss00j9.jpg
Polerad!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71346/1026367_3vqwit.jpg
Polerad, ska dit några lister sen e den klar big_smile

Va tycks?

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

687 Inlägg
6 december 2010
#72
Riktigt fint.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 december 2010
#73
Plocka inte bort plastlisterna på dörrarna, då får ni mer jobb ^^

Ser riktigt bra ut wink


VW NÖRD
409 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#74
Nitrometanskada skrev:
Tjusigt smile Som ny wink

Tackar! wink blev rätt nöjd med den faktiskt, men kommer ta fler fler bilder så att man ser resultatet lite bättre big_smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

VW NÖRD
409 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#75
volvo_Tobias skrev:
Riktigt fint.

Tack! wink

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

VW NÖRD
409 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#76
Bensinskallen skrev:
Plocka inte bort plastlisterna på dörrarna, då får ni mer jobb ^^

Ser riktigt bra ut wink

Tack! smile
Nej nej fö fan dem ska inte bort wink vet aldrig vad som göms under dem sad däremot ska det dit några lister, bla den på tröskeln, samt den lilla som sitter i framkanten på bakskärmarna wink

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

VW NÖRD
409 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#77
Tja! Nu är detta projekt så gott som avslutat, iaf den betygsgrundande delen. Det är klart att det alltid finns grejer att göra om man vill de. Men tiden för grupparbetet är klart och ev kommer mindre uppdateringar att kunna synas här i fortsättningen beroende på om intresse för det finns?

Nu i helgen fick vi gjort en liten service, kamrem och oljebyte. smile skönt att få det gjort iaf! oljan vart mest behövlig att byta, den såg inte så jättekul ut men vafan en volvomotor ska la palla för de? wink Fick även hjälp av farsan att smörja stödlagret på kardanen, det gjorde gött för den slutade att tjuta sen big_smile

*Ett problem som jag inte förstår mig på vad det gäller denna bilen, varför funkar inte värmen tillfredställande? motortempen är ok men kommer bara ljummen luft, precis som på min Golf sad trodde det skulle vara bra värme i en 240? ngn som har haft liknande problem?

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151347.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151348.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151349.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151350.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151352.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151353.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151354.jpg

https://www1.garaget.org/archive/72/71346/228923/228923-2151356.jpg

Kommentera nu vad ni tycker! big_smile bilen finns även online nu bland mina andra bilar smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
#78
Har du taskig värme är elementet fullt med skit, temostatventilen öppnar dåligt eller igensatta slangar/ element invändigt wink

Tror mest på första förslaget, väldigt vanligt då löv och skit bara ramlar rakt ner i fläkten. Sätter alltid ett litet nät på mina värmepaket när jag återmonterar för att det inte ska komma ner, sen är det bara att blåsa från sidan ifall det täpper igen nätet...


Bilen blev riktigt fin wink Den är ju riktigt fräsch och fin i lacken utvändigt wink


VW NÖRD
409 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#79
Bensinskallen skrev:
Har du taskig värme är elementet fullt med skit, temostatventilen öppnar dåligt eller igensatta slangar/ element invändigt wink

Tror mest på första förslaget, väldigt vanligt då löv och skit bara ramlar rakt ner i fläkten. Sätter alltid ett litet nät på mina värmepaket när jag återmonterar för att det inte ska komma ner, sen är det bara att blåsa från sidan ifall det täpper igen nätet...


Bilen blev riktigt fin wink Den är ju riktigt fräsch och fin i lacken utvändigt wink

Ja jag hörde att det tydligen sitter ngn slags slinga på värmeelementet som skall styra en ventil som öppnar respektive stänger kranen, är det den du kallar för termostatventil låter ju som att det skulle va den du menar iaf big_smile vill igentligen inte plocka ner det då det är en del pill med det wink men är väl kanske enda utvägen antagligen... får la passa på att smörja upp fläkten när man ändå har isär det, den gnisslar, men stänger du av och sen sätter på den igen är den tyst smile Tack för tipsen! får försöka att riva ner det snart så återkommer jag med resultat! men.. den här termostatventilen om det är den som krånglar, måste jag byta den eller går det att koppla bort/ lura dne på ngt vis? wink

Tackar tackar! big_smile tkr med den blev riktigt bra smile så får man bara lite mer värme i bilen så är den perfekt hehe wink

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

687 Inlägg
13 december 2010
#80
Ser lite tråkigt ut utan listen över kofångaren.  Annars ser den ju bra ut nu tycker jag.


Sök