2373
Sök

Svårstartad Escort LX -85

49 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, har en gammal escort -85 som jag börjat få lite problem med. Bilen har blivigt väldigt svårstartad på sistonde. Bara om man kör startmotorn i 10-15 sekunder och gasen i botten puttrar bilen igång.
Choke eller ej spelar ingen roll.
Någon som vet vad som kan vara fel?
/Joki

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 augusti 2010
#2
Vad sitter det för kokare på den, Ford VV eller weber?


49 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#3
Ursäkta vad? tongue
glömde också skriva att den bara är svårstartad när den är varm
Senast redigerat av Getenjoki (22 augusti 2010)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 augusti 2010
#4
Ja alltså vilken förgasare har den?

Kan vara tändmodulen, den va knasig på min förut. Med symptomen att den var sjukligt svårstartad och ibland la av när den var varm!


49 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#5
Det sitter en ford vv på den. Det verkar som om motorn får för mycket bensin.
Tändspolen ska vara rätt så ny.
Senast redigerat av Getenjoki (14 september 2010)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 september 2010
#6
Går den rent i övrigt när den väl går?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 september 2010
#7
det är antagligen tändstiften och kablarna.. brukar bli så vid denna årstiden på äldre bilar. hände min helt plötsligt igår. kolla även fördelaren efter beläggning


49 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#8
När den väl är igång så går den fint förutom att den kan tveka lite när man trycker ner gasen. Saken är ju att den drar mycket mer bensin än vanligt verkar det som. Den ska dra ungefär 7.5 fast den drar väl över 1 liter nu. Och ibland när man har kört långt och stannat så känner man en bensin stank.

Tändstiften, rotor och fördelarlock har jag bytt dock inte kablarna men jag tror att det är något fel med förgasaren.

Var ute och körde bilen lite och kollade in förgasarn. Det rinner ner bensin i förgasaren även fast bilen är avstängd.
Senast redigerat av Getenjoki (15 september 2010)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 september 2010
#9
Hmm.... Kolla att bensintanken inte läcker (kan vara därför den drar okristligt mycket), brukar läcka vid påfyllningsslangen för att stosen på tanken är rostig. Men kolla enligt nedan för det är mer troligt smile

Vad det gäller förgasaren så låter det skumt..... Men kolla bränslefilter, kolla att pumpen är som den ska, kolla ventiler på förgasaren så att det inte kärvar. Kan vara så att nålen inte går tillbaka helt som den ska när den är varm och att den då släpper på lite bränsle i efterhand=sur motor vid varm start.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 september 2010
#10
att den läcker in soppa i föggen är ju att den flödar och att flottören inte stänger.
detta innebär att den går på tok för fett och är svårvarvad. den blir även svårstartad.

rengör förgasaren med tryckluft och lacknafta


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
16 september 2010
#11
Ta av locket på förgasaren och kolla i flottörhuset. Kolla att flottören inte är skadad (dvs sjunker lite). Troligtvis har du ett slags fint rött damm i flottörhuset också, så då är det tryckluft som gäller smile Blås igenom alla ventiler också så ska det nog lösa sig smile
Senast redigerat av Echonator (16 september 2010)


49 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#12
Tja tja. Köpte en ny nålventil, membran samt packningar som jag satte i förgasaren samtidigt som jag gjorde rent den. Något rött damm såg jag inte?
Även fast jag tycker att bilen gick en aning bättre så är den fortfarande svårstartad varm.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
22 september 2010
#13
Är du helt säker på att choken går tillbaka helt? Ligger den på vid varm motor blir det lätt lite väl mycket soppa smile och ligger den och chokar hela tiden så ökar förbrukningen markant!


49 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#14
Jo choken går tillbaka. Sen har jag hört om ånglås som verkar hända på escort LX av denna årsmodell.
Att bensinen förgasas och att man måste trycka ner gasen och låta startmotorn gå ett par varv extra för att motorn ska gå igång. Det kanske ska vara så? tongue

Btw det var visst en weber förgasare på den och inte ford vv. Om det skulle spela någon roll.
Senast redigerat av Getenjoki (23 september 2010)

170 Inlägg
23 september 2010
#15
Hur ser luftfiltret ut

49 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#16
allt sådant ska vara bytt. har också passat på och byta ut alla vakumslangar.
Nu har biljäkeln fått väldigt dålig tomgång också.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 september 2010
#17
Getenjoki skrev:
Jo choken går tillbaka. Sen har jag hört om ånglås som verkar hända på escort LX av denna årsmodell.
Att bensinen förgasas och att man måste trycka ner gasen och låta startmotorn gå ett par varv extra för att motorn ska gå igång. Det kanske ska vara så? tongue

Btw det var visst en weber förgasare på den och inte ford vv. Om det skulle spela någon roll.

Spelar stor roll, då dom funkar på lite olika sätt... Webrarna brukar i regel hålla längre än bilen, och om det blir fel så är det oftast nålventil/membran....men dom har du ju bytt nu...

Eftersom att det är just en weber och den är trögstartad då den är varm samt drar mycket soppa så får den för lite luft. Shoken justerar luftflödet, medans den justerar bränsleflödet på en VV. Så därför känns det spontant som att spjället då inte öppnar sig helt?

Varmkör motorn, plocka av luftrenaren och vrid på spjället och se om det kärvar då vissa delar kanske har expanderat lite(?). Käntrollera även tändningen igen och att stiften är OK. Oxid och skit på kablar/fördelare, orsakar lätt oren tomgång smile


49 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#18
Har bytt rotor och fördelarlock, dock inte kablarna.
Spjället är lite trögt men det öppnas helt när choken är av.
Har också sett att det sprutar ut ganska mycket vätska ur avgasröret. Jag funderar på att skicka in den till verkstaden då problemet verkar vara för avancerat för mig hmm

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
26 september 2010
#19
Åk till din Fordverksad och be dem kika på den wink Dyrt, men alltid lika kul att se deras min när man kommer med en gammal escort wink



Sök