3203
Sök

Trasig oljetrågspackning

254 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Köpte en Bmw 320, -06:a, som gått ungefär 5000 mil för nån månad sen. Märkte för ett tag sen att det läcker lite olja under bilen, det är inte speciellt mycket och det läcker inte hela tiden, men det blir en fläck på golvet i garaget när den har stått inne. Lämnade in den på verkstad och dom sa att det var oljetrågspackningen som är trasig och måste bytas, ska lämna in den för byte slutet på månaden.

Nu till min fråga.. Är det vanligt att oljetrågspackningen går sönder på en så pass ny bil som inte har gått speciellt långt? Vad kan det bero på att den gått sönder? Vågar man köra tills man lämnar in den och får packningen bytt, eller finns det risk att det blir värre och att det börjar läcka mer om man kör?
Senast redigerat av Icebear (22 augusti 2010)

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
Det är ju lite gissning med detta, men jag skulle iaf ha kört, om det nu verkligen är oljetrågspackningen? Olja som allt material måste ju lyda tyngdlagen och då blir det lätt att det ser ut att vara trågpackningen fast när det i verkligheten läcker längre upp. Men gör man en redig felsökning med motortvätt osv och ser att det är trågpackningen som läcker lite så är sannolikheten att det helt plötsligt skulle börja läcka massvis väldigt liten!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

254 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Det är ju lite gissning med detta, men jag skulle iaf ha kört, om det nu verkligen är oljetrågspackningen? Olja som allt material måste ju lyda tyngdlagen och då blir det lätt att det ser ut att vara trågpackningen fast när det i verkligheten läcker längre upp. Men gör man en redig felsökning med motortvätt osv och ser att det är trågpackningen som läcker lite så är sannolikheten att det helt plötsligt skulle börja läcka massvis väldigt liten!

Mvh/Jon

Ok.. Det är ju dom på verkstaden som kommit fram till att det är oljetrågspackningen, och hur dom har kommit fram till det vet man ju inte, men man får ju hoppas att dom har kollat upp det ordentligt så dom är säker på att det är det.

Sen tycker man nästan att det är lite konstigt att trågpackningen går sönder på en bil som bara är 4år, eller det kanske är vanligt?!

Tack för svaret förresten! :-)
Senast redigerat av Icebear (22 augusti 2010)

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
Ja det är ju bara att hoppas att dom kontrollerat noga vartifrån det läcker! Oftast chansar folk med nåt, att en trågpackning går sönder är VÄLDIGT ovanligt skulle jag vilja påstå.. så fråga dom om det nu visar sig läcka nån annanstans, hur gör ni då? ska du betala för en gissng och för ett jobb utfört helt i onödan? Bara att ställa på dom lite och att du inte godtar sånt så brukar man bli mer seriöst behandlad och så kanske dom tar en extra titt på vart det läcker, kan ju vara en annan packning eller o-ring som bara tar minuter att byta.. vet inte hur tråget sitter på BMW men gissar på att det kostar några tusenlappar att lyfta ner och upp det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

254 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Ja det är ju bara att hoppas att dom kontrollerat noga vartifrån det läcker! Oftast chansar folk med nåt, att en trågpackning går sönder är VÄLDIGT ovanligt skulle jag vilja påstå.. så fråga dom om det nu visar sig läcka nån annanstans, hur gör ni då? ska du betala för en gissng och för ett jobb utfört helt i onödan? Bara att ställa på dom lite och att du inte godtar sånt så brukar man bli mer seriöst behandlad och så kanske dom tar en extra titt på vart det läcker, kan ju vara en annan packning eller o-ring som bara tar minuter att byta.. vet inte hur tråget sitter på BMW men gissar på att det kostar några tusenlappar att lyfta ner och upp det!

Mvh/Jon

Ja, speciellt billigt lär det nog inte vara. Men nu är det ungefär bara 2 månader sen jag köpte bilen och jag har 1års garanti, så det är väl nåt som går på garantin isåfall...

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
Ja det borde det vara! Det är ju helt omöjligt att kunna påverka en trågpackning med handhavande fel etc! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Sök