Frågor ang rostborttagning med elektrolys.

Germax
22 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

Jag sitter och funderar över strömkällan, vad jag förstår ska spänningen va rätt låg max 12V och ju högre strömstyrka desto bättre, givetvis likström.
Ofta används bilbatteriladdare men jag har ingen längre så jag tänkte vafan kan man inte använda en generator som man driver via en elmotor?

Säg att jag har min generator som är specad till 60A, kommer dom amperen bara flöda när jag kopplar på kretsen lr vad?

fatb0b
23 augusti 2010 · 24 Inlägg

hade ett nätagg om du behövde iaf

Renault 5 Gte (super 5) "Fatb0b" (1988)
T16_AeRo
23 augusti 2010 · 712 Inlägg

Hur stor strömmen blir har ju med motståndet i kretsen att göra. Nu borde ju vätskan leda rätt så dåligt så några 60A lär det nog inte bli
Men varför inte bara köpa en batteriladdare på Biltema.. kan väl inte vara alltför dyrt

Germax
24 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

Vi snackade om det senast för någon timme sen, jag kopplade våran 250A svets till badet (som består av 25L vatten och 1L natriumkarbonat). Det vart en jävla fart om man jämför med batteriladdaren på 8A som vi oxå testa. Det kom upp gasbubblor stora som enkronor.

Ska testa och hälla i mer målarsoda, vattnet är inte mättat än iaf.

Hur kopplar man en ampermeter nu igen? Har för mig de va en rätt knepig variant, minns att jag avstod från att göra det i bilen får många år sedan iaf.

T16_AeRo
24 augusti 2010 · 712 Inlägg

JapMax skrev:
Hur kopplar man en ampermeter nu igen? Har för mig de va en rätt knepig variant, minns att jag avstod från att göra det i bilen får många år sedan iaf.

Seriekopplad i slingan

Senast redigerat av T16_AeRo (24 augusti 2010)

Germax
24 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

T16_AeRo skrev:

JapMax skrev:
Hur kopplar man en ampermeter nu igen? Har för mig de va en rätt knepig variant, minns att jag avstod från att göra det i bilen får många år sedan iaf.

Seriekopplad i slingan

Ah, tog reda på det.. känns inte som jag vill bosa all den där strömmen genom min biltemamätare jag har någonstans smile Kan nog låna en amperetång och mäta ist.

Germax
29 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Det va ett tag sen jag gjorde detta nu och har glömt och fått nya frågor, kan ju lika gärna fortsätta här tongue

Någon som har mer ingående kunskap om just strömmen? Jag har för mig vi testade med en 24V laddare till truckbatterier men det funkade dåligt. Lägre spänning funkade bättre, någon som har en bra förklaring på det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang