Jag hade struntat i både Golf och Lupo om jag var dig, karaktärslösa vagnar med samma mått charm som ett kilo mjöl. Bra bilar är det, men det finns bilar som är bra och har en karaktär med. Audi A3 är ett gränsfall, kanske inget roligt utförande men håller en nivå som duger väl till vardags.
Då tycker jag A170 är ett bättre val;
-70cm kortare än en Golf men ändå lika stabil och trevlig att köra, grymt mycket smidigare i trånga situationer och bättre möjligheter till last. Som du kanske märkt om du spanat på modellen är den högbyggd och har en layout som en minibuss, där även baksätet är uttagbart.
Lyft ut baksätet så har du ett utrymme som är lika brett men märkbart längre och "högre" än i en Volvo V70 (Med uppfällt baksäte). Har du inget direkt behov av baksäte och last samtidigt har du alltså en bil som gott och väl bör klara av realistiska behov.
-Karaktär, en rejäl dos dessutom. Rolig form på både in och utsida, och en speciell känsla när man kör. Pröva!
-Rejält säker, fick 27p/4-stjärnor i Euro Ncap. Som en jämförelse fick metern längre Volvo S60 28p/4-stjärnor. Då skall man visserligen ha i åtanke att bilen testas mot sin egen vikt vilket gör att resultaten inte riktigt kan översättas till verkligheten. Men ett kanonresultat av en 90-tals småbil.
Modellen är genomtänkt på de här punkten, motorn är byggd för att tryckas in i sandwichgolvet vid en kollision för att ta upp krockenergin, även dörrarna är energiabsorberande. Bilen har dessutom 6st krockkuddar, Antispinn/sladd och bromsförstärkare standard och eftersom man sitter högt är skyddet vid sidokollision mycket bra.
Kort och gott en väldigt liten bil som känns som en stor bil, man hör ofta diverse prat kring att modellen välte i älgtestet men då skall man komma ihåg att modellen var hyllad för vägegenskaper och komfort när den kom, den togs verkligen emot väl av världens motorjournalister och det var först när Teknikens Värld fick chansen att göra en undanmanöver i "skarpt" läge som den framgick att den var felkonstruerad.
Vältrisken är däremot helt bortbyggd, bilen har dels antisladdsystem men framför allt har bl.a hjulupphängning med mera byggts om helt jämfört med den ursprungliga modellen. Bra väghållning är verkligen att ta i, men modellen har inga som helst problem att hålla sig på vägen.
-Däremot försvann den hyllade komforten efter denna åtgärden, A-klass är idag stötig "som en småbil" i lägre fart. Däremot märks detta fortfarande i lands eller motorvägsfart, det är nästan så att den blir bekvämare ju fortare man kör.
Nackdelar?
-Pappig kvalité innan faceliften 2001, framför allt på inredningen.
-Stötig och har ett nitiskt antisladdsystem enligt ovan.
-Delvis dyr att reparera, exempelvis kräver startmotor och generatorbyte att bilen hissas upp och motorn ner. Tidskrävande och dyrt, sedan kan lampbyte till halvljuset fram göra till och med den lugnaste person fly förbannad. Men köper du en facelift slipper du åtminstone plocka av hjulen utan behöver "bara" bryta handleden för att komma åt ovanifrån istället för genom en lucka i hjulhuset.
I övrigt är den ekonomisk, smart byggd så bortsett från ovan är det inte så jävligt att komma åt som man först tror. Dessutom sitter där kamkedja och Mercedes bjuder på delar av bra kvalité till ett rimligt pris precis som till större modeller.
Den fyller helt enkelt samma funktion som Golf men bjuder på mycket mer, därför rekommenderar jag denna. Smart är riktigt frän men går bort för att det bara behövs en normal resväska och en väska för att man skall tvingas lämna sin bekant hemma.
Senast redigerat av Rquired (27 augusti 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.