3682
Sök

Märkligt fenomen, xenon extraljus.

214 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Då var det så att jag idag monterade mina xenonkonverterade extraljus på bilen och allt funkade som det skulle tills ett extraljus helt plötsligt slog igång utan att jag rört helljusspaken.. När jag börjar undersöka så slår höger extraljus igång när motorn kommer upp i 3000 varv på 1an, 2ans växel.. Någon som varit med om något liknande?

2 024 Inlägg
27 augusti 2010
Hur har du kopplat?  Ett relä per ljus? Varifrån tagit styrström?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 augusti 2010
Det är garanterat ett relä som spökar. Kika så det inte blir nått överslag i styrström/signalström.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

214 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Ett relä på ett ljus, ett relä på de två övriga ljusen fast det är ett dubbelrelä. Styrströmmen är tagen från kabeln till ena lyset som sedan går till en "vippbrytare" för att jag ska kunna stänga av extraljusen.

Det är lite klurigt då det är vid 3000 varv som ett extraljus slås på, måste slå på helljus och av för att den ska stängas av.. (Det sitter två stycken extraljus på reläet som detta extraljuset är satt på) så man borde ju kunna utesluta att det blir något överslag för då borde ju båda extraljusen starta? Reläet är även nytt.

2 024 Inlägg
28 augusti 2010
Ett dubbelrelä är bara 2 vanliga reläer i samma kapsel. Antagligen är det en fjäder i relät som inte sitter som den ska vilket gör att när det vibrerar tillräckligt så faller tungan över. Prova att byta relä så löser det sig säkert.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

214 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Att det är tvp reläer i samma kapsel vet jag wink jo får prova byta relä..

214 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Problemet löst, bytte relä.. fast då har ett nytt problem uppstått då lampan för trasig lampa lyser och slocknar med jämna mellanrum.

2 982 Inlägg
30 augusti 2010
obalans antal Watt som dras. bör kunna fixas med resistor.

214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Rock-Star skrev:
obalans antal Watt som dras. bör kunna fixas med resistor.

Tror nog inte de eftersom att extraljusen går direkt från batteriet, bytt till halogen i hel/halvljus men den lyser/slocknar fortfarande med jämna mellanrum vare sig jag slagit av extraljusen via en vippbrytare.

(Var inte ens extraljusen som fick den att lysa tongue)
Senast redigerat av TTW (8 februari 2011)

Sök