Hej alla!
Jag är på jakt efter en bra vinter och allround bil i prisklassen 30-50k och har till slut insett(motvilligt) att Saab nog är en av de bilar man får mest "bil för pengarna" sett till den budget jag har och årsmodeller jag landar på.
Det finns mängder av köpråd och trådar som jag läst mig till men allt leder till att jag bara blir mörkrädd när det gäller saab, fel på fel på fel, är det verkligen så illa? måste man köpa sig en volvo?
Vill även påpeka att det är en bruksbil som rullar bra på vintern och är relativt snygg att titta på som jag är ute efter, så tex aero och de vassare motorerna vill jag helst undvika(ca 150hk är lagomt för mig).
Så nu till mina funderingar.
*Vad jag förstått så är de flesta av dessa årsmodeller är T7 motorer med eventuella oilsludge problem, detta är jag livrädd över och undrar hur man kan veta/ta reda på om det blivit åtgärdat eller inte på servicen? tips?
*Vilka motorstorlekar rekommenderar ni?
*Vad finns det mer man bör tänka på när det gäller en saab som rullat 15-20k mil? vilka servicar är dyra runt dom intervallen? byter man kamkedjor?
*Pixelfelet känner jag också till, är det något som går att åtgärda utan större kostnad?
*Vad drar dom ungefär(bränsleförbrukning)?
Kom gärna med förslag om andra saker att tänka på.
Lite OT... skulle ni hellre köpa en 9-5a? och i så fall varför?