2831
Sök

Bultarna i toppen ger vika ...

Tekniknörd
93 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Håller nu på att sätta ihop en b230 med 16 ventils topp.
Allt var klart för att dra övre topp bultarna. De som håller ihop kammen och ventil mekanismen.
Ställer in angivet moment 20 Nm, och vad händer. Jo bultarna ger vika. En gick av och två andra blev längre.
Så att de behöver också bytas ut. Har inte varit ute för det här förrut. Är det vanligt att bultarna ger vika?
Om så är fallet, går det att byta ut och hur gör man? Jag misstänker att bultarna är gängade ner i toppen. Och man värmer för att byta ut dem? Eftersom toppen är aluminium så misstänker jag att man måste vara försiktig med att värma osv. Alla tips är välkomna.
Senast redigerat av rodieki (30 augusti 2010)

326 Inlägg
30 augusti 2010
#2
sträckbultar ska bytas ut . dom töjs när du vinkeldrar dom så de ska sitta bra.


5 710 Inlägg
31 augusti 2010
#3
Att skruva går av beror ofta på:
• Trång gänga
• Dålig gänga
• Gängan bottnar
• Fel skruvkvalité
• Fel åtrdagningsmoment
• Fel friktion

Jag tror att ditt problem beror på en kombination av de 2 sista.
Med tanke på att det varit monterat förut (?) kan man utesluta fel på gängan.
Använder du samma skruv som original? isf kan man ta bort 4:an oxo.

Din momentnyckel....vet du att den stämmer?
Klarar den dra så låga moment som 20Nm?
Torkade du av undersidan av skruvskallen och planet där skruven landar imot innan du monterade?

MVH Jonas
..............

926 Inlägg
31 augusti 2010
#4
grindborg1 skrev:
sträckbultar ska bytas ut . dom töjs när du vinkeldrar dom så de ska sitta bra.

Är inte sträckbultar till kamaxeln.....

Troligtvis handterar din Momentnyckel inte så svaga moment.

Mats

772 Inlägg
31 augusti 2010
#5
Nu vet jag inte hur Volvos motorer ser ut precis, men det finns väll olika bultar, några som håller fast själva kamaxeln, och några som du håller hela toppen på plats. Vilka av dom är det du menar?

Om det är bultarna som håller fast kamaxeln, är inte 20nm lite mycket då? Eller är det bara jag som tycker det låter mycket.
Och om det är bultarna som håller hela toppen så måste du skaffa nya sådana, men det kanske du hade.
Men kolla då så att gängorna är rena och hela.

Det är inte så lätt att få bort dom som går av. Man får försöka värma och med olika verktyg försöka få bort dom. Sista utvägen är att borra bort dom och gänga om.

5 710 Inlägg
31 augusti 2010
#6
PoulZen skrev:
Det är inte så lätt att få bort dom som går av. Man får försöka värma och med olika verktyg försöka få bort dom. Sista utvägen är att borra bort dom och gänga om.

Har skruven gått av för att man dragit den långt bortom sträckgränsen brukar den biten som sitter kvar helt släppa spänningen och bli helt lösa.
En pennmagnet eller en knivspets kan räcka för att gänga ut biten som sitter kvar.

MVH Jonas
..............

Tekniknörd
93 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#7
Det går varken trögt eller att det är dålig gänga, och det är gott om gänga kvar.
Min moment nyckel testade jag idag, och den mäter korrekt. Så det verkar vara så att den bultarna har mattats ut genom åren. Kan inte komma fram till nått annat, är det vanligt att det händer? Jag har inte varit ute för förrut. Ska ge mig på att försöka värma byta ut bultarna som permanent sitter i toppen, mot nya pinnbultar. Det brukar vara ett riktigt aber att få loss, men jag ska men det gäller att vara riktigt försiktig.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 augusti 2010
#8
Kan vara så att tidigare ägare har monterat isär flera gånger och dessa bultar brukar inte hålla för så många återmonteringar.

Sitter skruven i toppen så är det pinnbult ja. Beroende på hur mycket du har kvar så kan du ju ta mutter mot mutter och försöka skruva ur pinnbulten tillsammans med lite värme.


Tekniknörd
93 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#9
Oja, problemet löst, lite värme och en svetstång så var problemet löst. De lossnade förvånansvärt lätt.
Tack och tips och råd. Dags att hämta en ny topplockspackning och börja monteringen i helgen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
#10
PoulZen skrev:
Om det är bultarna som håller fast kamaxeln, är inte 20nm lite mycket då? Eller är det bara jag som tycker det låter mycket.

20Nm för kamaxelöverfallen är rätt vanligt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 september 2010
#11
PoulZen skrev:
Nu vet jag inte hur Volvos motorer ser ut precis, men det finns väll olika bultar, några som håller fast själva kamaxeln, och några som du håller hela toppen på plats. Vilka av dom är det du menar?

Om det är bultarna som håller fast kamaxeln, är inte 20nm lite mycket då? Eller är det bara jag som tycker det låter mycket.
Och om det är bultarna som håller hela toppen så måste du skaffa nya sådana, men det kanske du hade.
Men kolla då så att gängorna är rena och hela.

Det är inte så lätt att få bort dom som går av. Man får försöka värma och med olika verktyg försöka få bort dom. Sista utvägen är att borra bort dom och gänga om.

20nm = 2 kilo, slå dasen på momentnyckeln så klickar det nog till då tongue hehe

5 710 Inlägg
1 september 2010
#12
tal0n skrev:
20nm = 2 kilo

OM momentnyckel är 1meter lång så ja...inte annars

MVH Jonas
..............

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 september 2010
#13
jonTe skrev:
tal0n skrev:
20nm = 2 kilo

OM momentnyckel är 1meter lång så ja...inte annars

om den är 2 meter, hur mycket ska man dra då om det fortfarande skall dras 20nm på bulten då?

Elektriker
718 Inlägg
1 september 2010
#14
tal0n skrev:
jonTe skrev:
tal0n skrev:
20nm = 2 kilo

OM momentnyckel är 1meter lång så ja...inte annars

om den är 2 meter, hur mycket ska man dra då om det fortfarande skall dras 20nm på bulten då?

1KG?tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
1 september 2010
#16
Så 1KG å en dutt helt enkelt?;)hehe

Som att kasta vatten i sjön.

1 482 Inlägg
1 september 2010
#17
Sen är det inge vidare svårt att lyckas dra en skruv 40nm även om nyckeln står på 20nm. Har man fel teknik går det åt helvette.

BLT Service
Theracords Music Label

Tekniknörd
93 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#18
Ja just det, sen var det inte så lätt att få ta på nya pinnbultar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 september 2010
#19
Har du dimensionerna så går det nog att hitta hos en "skruvhandlare". Jag handlade svänghjulsbult från INSEDE här i trakten, dom hade alla udda sorter man kan tänkas vilja ha wink


59 Inlägg
6 september 2010
#20
jonTe skrev:
tal0n skrev:
20nm = 2 kilo

OM momentnyckel är 1meter lång så ja...inte annars

Genomtänkt svar?

20Nm är 20nm oavsett om du har 100m långt skaft.. bara att det krävs mindre kraft för att uppnå 20nm. att 20nm=2 är nästan sant. 19.62nm=2kg


Sök