2527
Sök

Audi A6 misständning - Trasig spole

90 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag har fått ett litet problem med min Audi A6 1,8 T -01.
Det var nämligen så att jag chippade min bil hos powerchip & den gick bra, men efter någon dag började den misstända vid belastning, tyckte inte det var så farligt, men det blev bara värre & värre, sedan efter någon dag så gick den extremt dåligt & motorlampan började sedan lysa.
Pratade med Audi & dom trodde på en tändspole som hade gett upp, vilket är vanligt.
Kopplade in datorn i bilen & felsökte lite, "misständning cylinder 4" så jag bytte Tändspole sen gick den igen.
Men den gick endast någon mil sen gick den sönder igen, så jag bytte tändspole en gång till, samma som tidigare så var det 4ans cylinder. Denna gång efter någon km vid högre varv så började den misstända & efter några sekunder så kände man att den endast gick på 3 cylindrar.

Pratade med Powerchip men dom säger att spolar & stift måste vara i bra skick osv, vilket det är, & att chippningen inte styr enskilda cylindrar, enligt dom så är misständningen inte ett resultat av chippningen.
Men eftersom detta började efter chippningen så tycker jag detta låter lite konstigt.
Men vad tror ní kan vara problemet?

294 Inlägg
31 augusti 2010
#2
tjaaaa, har du bytt tändstift ? tongue

En ny spole kan mycket väl "orka med" ett dåligt stift...

jag tror inte heller att den nya programvaran påverkar... Men det högre laddtrycket medför behövet av en starkare gniska, vilket kan orsaka direkta problem om något i tändsystemet inte är 100%

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

90 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#3
Jag har kollat på tändstiften & dom ser helt okej ut, men jag har faktiskt inte bytt något av dom.
Vilket tändstift tycker du jag ska köpa isåfall?

10 287 Inlägg
31 augusti 2010
#4
Det är inte helt ovanligt att Audis spolar kan klara orginal effekt och vara halvdåliga men ge upp så fort man chippar.
Det hände tex för Chrizz när han var 30 mil hemifrån (som tur var så pass nära min "private" Audi mek här i Stockholm att han tog sig dit)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

90 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#5
Jo jag vet att spolarna brukar fara lite då & då, men det är någonting som gör att den misständer så pass mycket att spolen går sönder och jag vet fan inte vad hmm

294 Inlägg
31 augusti 2010
#6
Men du bytte spole fyra 2 gånger om jag förstår rätt? då bör du ha en spole över att försök flytta runt och testa dig fram till om någon annan är trasig, bara för att datorn råkar häva ur sig "misständning cylinder 4" så kan det vara nån av de andra också.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

90 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#7
Men när jag bytte till en ny spole på Cyl4 så gick den, men den gick endast någon km.
Så det är 4an som spökar.


Sök