3479
Sök

B230 FT. Svårstartad när den är kall.

403 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har prövat att byta båda givarna som sitter på blocket / toppen på höger sida utan något resultat. Samt tomgångsmotor och btr.
Ps: Jag har nu kopplat in en motorvärmare och då startar bilen på en gång. Då borde man kunna utesluta både luft,elektriska och bränsle va?
Senast redigerat av Tonycrona (28 september 2010)


1 062 Inlägg
31 augusti 2010
#2
2. svårtstart varm med? sitter en tempgivare i toppen som känner av om motor är varm eller kall.. min var oxå svårstartad kall, men gick hur fint som helst sen när var varm, bhyte den givaren och vips så funkade det som vanligt
Senast redigerat av Ricky (31 augusti 2010)

lastbils chaufför
240 Inlägg
31 augusti 2010
#3
1. byt kylare. hade en polare som hade samma fel och det va kylaren

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

133 Inlägg
31 augusti 2010
#4
kollat termostaten så den inte är kass? kan vara vara att den e fel monterad eller att den inte öppnas så det bildas ett över tryck i systemet och därmed att inte tempmätaren går up eftersom vattnet inte flödar förbi givaren som det ska. bara ett enkelt tips smile

when words "Honda" and "sport coupe" meet together it's a hot combination.
http://www.Honda-Prelude.com/

10 287 Inlägg
31 augusti 2010
#5
Bullshit...

Försäljarsnack.

Som tidigare skrivits i tråden så är nåt fel. Typ felmonterad termostat eller nåt.

/Göran

Tonycrona skrev:
Han jag köpte den av säger att eftersom att det sitter en T19 turbo på den som är vatten kyld så blir vattnet skit varmt på en gång. Men att det inte är någon fara om man bara fyller vatten efter varje åktur.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#6
problem kokning 'är nu löst. Det var termostaten som inte öppnade smile Tack för tipset:D Konstigt att inte förra ägaren upptäckt det. Och att dom vågat köra med bilen så där:S Vi tog komp prov också så toppen är i prima skick:D


403 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#7
Problem dårlig tomgång så har jag hört att det beror på att jag nu har ett "Dump lock" på turbon och att jag måste ta bort det och sätta dit en orginal dump i stället. Vet ej om de stämmer dock.


403 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#8
.
Senast redigerat av Tonycrona (8 september 2010)


403 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#9
Problem innefläkt verkar som att fläkten är rätt slut eller ev tar i något. För den låter riktig illa på nivå 4-5 . Så blir väl att byta kanske.


10 287 Inlägg
31 augusti 2010
#10
Vad kommer detta rykte ifrån...roll

Är den tjurig när den stått ett tag så är standardfelet läckande backventil till soppapumpen.

/Göran

Tonycrona skrev:
Visste inte att man var tvungen att vrida på tänningen i några sec innan man startar bilen. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#11
Ricky skrev:
2. svårtstart varm med? sitter en tempgivare i toppen som känner av om motor är varm eller kall.. min var oxå svårstartad kall, men gick hur fint som helst sen när var varm, bhyte den givaren och vips så funkade det som vanligt

Sitter den under locket på toppen eller vart i toppen menar du ?


403 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
Vad kommer detta rykte ifrån...roll

Är den tjurig när den stått ett tag så är standardfelet läckande backventil till soppapumpen.

/Göran

Tonycrona skrev:
Visste inte att man var tvungen att vrida på tänningen i några sec innan man startar bilen. .


Ok är det bara att byta backventil då smile? och vart sitter den smile?


403 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#13
Bara ett problem kvar och det är att den är svårtstartad kall.
Senast redigerat av Tonycrona (21 september 2010)


403 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#14
Behöver verkligen tips. Kom igen nu smile


10 287 Inlägg
21 september 2010
#15
Det finns ingen kallstartsventil och tomgångsmotorn sitter på staget under insuget fastsatt med två M6 med 10mm skalle.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Det finns ingen kallstartsventil och tomgångsmotorn sitter på staget under insuget fastsatt med två M6 med 10mm skalle.

/Göran

Jo vet:P det var ett gammalt inlägg de ovan. Men har ändrat det nu. Det var det första inlägget i tråden som gäller. tongue


10 287 Inlägg
22 september 2010
#17
Jag kan inte förstå av det du har skrivit om du ännu har kollat upp backventilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#18
Oj satan det inlägget har jag helt glömt bort. Måste kollas smile tack för tipset.


403 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#19
Hittar ingen backventil:S fick höra att den sitter inne i pumpen mitt under bilen?
Har nu prövat att byta stift utan något resultat :S Ett sista försök blir att byta luftmassemätare om ingen annan har något mer förslag. annars så lämnar jag in bil fan på volvo!


Fordonselektriker
27 Inlägg
2 oktober 2010
#20
Som jag förstått går motorn bra när den är varm, du har bytt ett antal olika saker som alla skulle hjälpa till att lösa problemet - men lik förbaskat är den svårstartad när den är kall.
Elen verkar vara ok, både komponenter och kablage - för när den väl startat verkar den gå som den ska. Men just att den startar när den är varm... Jag har några teorier:

-Är spridarna igensatta? Dålig spraydimma eller dåligt bränsleflöde kan ställa till det rejält. Blanda en flaska STP Injector cleaner på 15 liter bensin, det gör underverk.

-Är kontakstyckena till spridarna ärgade/oxiderade inuti? Spridarna öppnar isåfall inte ordentligt.

-Är luftfiltret i någorlunda skick/rent? Byt eller rengör det.

-Är gnistorna bra på alla cylindrar? Kolla så du har ett gnisthopp på drygt en centimeter per tändkabel. (Tändkabel på skruvmejsel och 1cm mellan skaft och motorblock/lämplig jordpunkt. Var nogrann med jorden när du testar så gnistan hittar till jord. Gör du inte detta kan du skada/överbelasta de tidigare delarna i tändkretsen)

-Kolla bara för sakens skull att tändkablar och övriga kontaktstycken sitter ordentligt intryckta i sina anslutningar när du ändå är under huven!

Har jag missuppfattat någonting så hojta.
Jag hoppas att något av detta löser någonting eller hjälper

Mvh
Senast redigerat av BlasterGTI (2 oktober 2010)

Burn rubber! Not Gasoline!


Sök