3431
Sök

B230 FT. Svårstartad när den är kall.

403 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#21
Har prövat 3 olika luftfilter:P och har också prövat spridar rengöring. plockade nyligen dän kablarna till spridarna och det såg väl ut att vara helt okey .


10 287 Inlägg
3 oktober 2010
#22
Prova med startgas när den är kall. Det är bästa sättet att isolera vilken sorts problem du har. Att fortsätta plocka isär bilen i atomer är inte vettigt.

Kickar den igång direkt på startgas = då har du problem med bränsletrillförseln när den är kall.
Är den fortfarande lika tjurig = leta i tändsystemet (tex dålig/sprucken fördelare/lock)

Det finns massor med saker som kan vara fel men dom flesta är ytterst sällsynta. Dom största bovarna är tempgivare, backventil och ruttna tänddelar.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fordonselektriker
27 Inlägg
3 oktober 2010
#23
....Eller otäta delar vid insuget (insugsrör, vakuumslangar etc)

När du försöker starta motorn kall kan du spraya startgas runt insuget och vakuumslangarna, med lite tur och teknik hittar du kanske något!

/mvh

Burn rubber! Not Gasoline!

403 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#24
Har prövat startgas. Det hjälpte ingen ting. Sprutade in i vakum slangen som går mellan vevhusvent och röret till luft filtret. samt sprutade överallt kring insug utan resultat. vi hade nyligen dän insuget också när vi grejade med en annan sak och då kollade vi typ alla slangar. och dom såg bra ut. Han jag köpte bilen av var ut till garaget när vi var där nu i helgen. och han sa att det inte är något som kommer att hjälpa eftersom att det beror på att toppen är max portad och att den "får för mycket soppa när man ska starta den" men jag anser att den får för lite samt så borde alla trimmade bilar ha detta problem i så fall:P och det har dom inte. men men har fått höra mycket av folk som inte stämmer så man ska sluta lyssna på vissa helt enkelt tongue hehe. När man efter många försök får igång bilen så måste man gasa utav bara helvete o pumpa gas för att den ska hålla sig i liv. Detta måste man göra i ca 1-2min. sen går den som vanligt. Blir väl fortsätta söka el grejer då. byta fördelar lock och sånt.


10 287 Inlägg
3 oktober 2010
#25
OK. Där har du ett problem. Maxportade ( = sönderportade) Volov-toppar är inte ovanligt och det som händer är att det är alldeles för dålig gashastighet i insugskanalerna varvid bränslet inte finfördelas som det ska utan kommer in i förbränningsrummet som droppar istället för som en bränsle-luft blandning och dom blir skittjuriga framförallt när dom är kalla eftersom bränslet fäller ut mot kall aluminium.

"Alla" trimmade har inte detta problem. Det finns en anledning till att bra toppar kostar mycket pengar.

Med en 19T turbo så är en "maxportad" 531 rätt meningslös.

/Göran


Tonycrona skrev:
beror på att toppen är max portad .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fordonselektriker
27 Inlägg
3 oktober 2010
#26
Vad sägs om att kolla tråden på luftmassmätaren? Är tråden bara lite smutsig tror jag att det är tillräckligt för att den ska mäta fel vid låga flöden. Tänkte på den då du nämnde den tidigare. Jag kom också på att en polare mekade en bil där tråden var genomsutsig och bilen gick uruselt. Efter att ha rengjort den gick den mycket bättre.

Eller har du en luftmängdmätare med en mätskiva?
Jag mekade en 740 tic en gång, den hade mätskiva och mätbanan på den var så sliten att den gick dåligt och var svårstartad. Den går att kolla med resistansmätning på två stift, vet dock inte vilka. Det sitter också en temperatursensor inuti den enheten, kolla hur den ser ut / rengör den.

På båda mätarna finns "Co skruvar" och jag utesluter inte att dem kan påverka kallstarter, men det har jag inga större erfarenheter av. Börjar du ratta på dem så se till att du inte "skruvar bort dig" annars kanske bilen får det kinkigt vid nästa besiktning, dvs notera hur du ändrar den så du hittar tillbaka till dit den stod.

Fördelarlocket kan vara en bov, det kanske börjar ta slut, vad sägs om att ta av det och kolla hur det ser ut inuti först?

Misstänker du något i elsystemet kan du kika vidare, kolla jordpunkter och dylikt. Dem kan ställa till en jäkla massa elände. Det spelar ingen roll hur mycket komponenter man byter ut - är jorden kass så löser det inte problemen. Kolla alla jordpunkter du ser, inklusive sladdar kabelskor etc, stäng av tändningen, lossa en jordpunkt, på med 5-56, lirka och dra åt. Kolla också så du har 12V till spridarna (om du vet hur man använder en multimeter, dvs)

Mvh

Burn rubber! Not Gasoline!

10 287 Inlägg
3 oktober 2010
#27
Han har LH, dvs varmtrådsgivare, inte luftmängdsmätare. Och när du vrider på starten så pytsar sprutet in soppa på död räkning utan att mäta på luftmassemätaren.

Massflödet blir dessutom lägre efter ett par minuter när motorn blir varm och då börjar motorn gå bra, dvs LMM mäter inte fel på låga massflöden.

Det finns ingen "CO-skruv"

/Göran


BlasterGTI skrev:
Vad sägs om att kolla tråden på luftmassmätaren? Är tråden bara lite smutsig tror jag att det är tillräckligt för att den ska mäta fel vid låga flöden. Tänkte på den då du nämnde den tidigare. Jag kom också på att en polare mekade en bil där tråden var genomsutsig och bilen gick uruselt. Efter att ha rengjort den gick den mycket bättre.

Eller har du en luftmängdmätare med en mätskiva?
Jag mekade en 740 tic en gång, den hade mätskiva och mätbanan på den var så sliten att den gick dåligt och var svårstartad. Den går att kolla med resistansmätning på två stift, vet dock inte vilka. Det sitter också en temperatursensor inuti den enheten, kolla hur den ser ut / rengör den.

På båda mätarna finns "Co skruvar" och jag utesluter inte att dem kan påverka kallstarter, men det har jag inga större erfarenheter av. Börjar du ratta på dem så se till att du inte "skruvar bort dig" annars kanske bilen får det kinkigt vid nästa besiktning, dvs notera hur du ändrar den så du hittar tillbaka till dit den stod.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
3 oktober 2010
#28
Det är ingen dålig jord som ställer till dom problem han har. Den startar och går OK när den har stått på motorvärmare. Tony har uppdtaterat inlägg nr 1 och i och med detta så faller också hypotesen med backventilen ( i stort sett).

Jag är mycket väl införstådd med jordproblematik och detta luktar inte jordproblem.

/Göran


BlasterGTI skrev:
Misstänker du något i elsystemet kan du kika vidare, kolla jordpunkter och dylikt. Dem kan ställa till en jäkla massa elände.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fordonselektriker
27 Inlägg
3 oktober 2010
#29
Ok.

Men på luftmassmätaren som sitter i vanliga LH 2.1 har jag för mig att det finns en justerskruv på luftmassmätaren bakom en plastplugg. Kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sedan.

Mycket möjligt att den portade toppen är boven eller en stor bidragande faktor. Det säger till en viss del varför motorn väl börjar tuffa och tillslut startar när man trampar på gasen tillräckligt mycket och länge.

(När motorn startas varm kommer bränslet att förångas ifrån insugets väggar och toppens kanaler istället för att bara lägga sig där)

Burn rubber! Not Gasoline!

10 287 Inlägg
3 oktober 2010
#30
Jodå, på LH 2.2 sitter justerskruv men på alla 940 turbo sitter LH 2.4.

/Göran


BlasterGTI skrev:
Men på luftmassmätaren som sitter i vanliga LH 2.1

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#31
okey men vafan det måste gå att lösa på något sätt utan att byta topp yikes?
Kan det hjälpa att vrida på tänningen i 2 min innan man prövar att starta bilen?
Senast redigerat av Tonycrona (4 oktober 2010)


10 287 Inlägg
4 oktober 2010
#32
Om det beror på att toppen har för dålig gashastighet på låga flöden (dvs att den är portad åt skogen för stor på insugssidan) så är det bara värme som hjälper.
Jag kan dock inte säga bestämt att det är detta som är problemet men jag känner igen symptomen från andra som åkt med "maxportade" 531 toppar.


/Göran


Tonycrona skrev:
okey men vafan det måste gå att lösa på något sätt utan att byta topp yikes?
Kan det hjälpa att vrida på tänningen i 2 min innan man prövar att starta bilen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#33
Nu har jag varit in på bilia till en polare som läste av fel koder, fick följande fel:
1 Luftmassemätare.
2 Motortempgivare

Funderar på om den gav utslag för luftmassemätare eftersom att jag o polare kopplade ur den under färd för typ 1 vecka sedan för att de om det blev någon skillnad, vilket det blev:P för det funkar väl så med fel koder ? att dom sparas liksom.

Motortempgivaren böt jag ju men tog ju en från en 740 gl , kanske inte var samma fast den såg lika ut och passade:O. eller så kan de ju vara fel på kablarna.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 oktober 2010
#34
Tonycrona skrev:
Nu har jag varit in på bilia till en polare som läste av fel koder, fick följande fel:
1 Luftmassemätare.
2 Motortempgivare

Funderar på om den gav utslag för luftmassemätare eftersom att jag o polare kopplade ur den under färd för typ 1 vecka sedan för att de om det blev någon skillnad, vilket det blev:P för det funkar väl så med fel koder ? att dom sparas liksom.

Motortempgivaren böt jag ju men tog ju en från en 740 gl , kanske inte var samma fast den såg lika ut och passade:O. eller så kan de ju vara fel på kablarna.

så länge du tog en givare från nån 740 med lh2,4:a så är det lugnt 
om inte så har du felet där

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

403 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#35
hmm hur vet jag det:P+ står det på boxen?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 oktober 2010
#36
Tonycrona skrev:
hmm hur vet jag det:P+ står det på boxen?

om den har felkodsdosa i motor utrymmet är det lh2,4
-89 och nyare har lh2,4 äldre har lh2,2

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

403 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#37
Ofan. Det tråkiga är ju att den kan ju ge utslag för att jag suttit dit fel givare, den gamla kanske det inte ens var något fel på. men ifs så borde den ju blivit ännu mer svårstartad nu i så fall:P kanske.

Ps: Fick precis reda på att bilen vi tog från är äldre än 89 så det är fel motortempgivare asså:D problemet kanske är löst då:D Tack som fan !!

Antar att det är temperatursensor som jag ska ha, den med 2 stift, inte den med 2 runda grejer, den går väl till vattentemp.
Senast redigerat av Tonycrona (5 oktober 2010)


10 287 Inlägg
5 oktober 2010
#38
Det finns ju som sagt två olika varianter av den med två platta stift (minitimer kontakt). Dom ser likadana ut men är olika inuti. Rätt variant skall vid rumstemperatur mäta ca 2000 ohm mellan (valfritt) stift - hölje och ca 4000 ohm mellan stift -stift.

/Göran

Tonycrona skrev:
Antar att det är temperatursensor som jag ska ha, den med 2 stift, inte den med 2 runda grejer, den går väl till vattentemp.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#39
Går temp mätaren som sitter på instrument panelen på samma givare också?


10 287 Inlägg
7 oktober 2010
#40
Nej.
Instrumentet har separat givare.

/Göran

Tonycrona skrev:
Går temp mätaren som sitter på instrument panelen på samma givare också?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök