2873
Sök

Värme och kylvatten?

260 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Bytte till mig en gammal Audi för ett tag sedan, som det var lite hemkoppling på.
Ingen värme, tänkte igår spola elementet, men det var inte kopplat, så jag kopplade slangarna, men det verkade inte cirkulera igenom,
men fick ändå full värme, hur hänger det ihop?
Och så var fläktarna tjuvkopplade så de går hela tiden, tänkte då byta tempgivaren i nedkanten av kylaren, så jag lossade givaren och där kom det inget vatten, kan det vara slam i botten av kylaren, för givaren skall väl ha vatten?
Och så undrar jag om det kan bli mycket kondens i avgasröret vid kort körning 3km, som kommer ut när man varmkör?
Har kört ett halvår och inte behövt fyllt på vatten.


Bilen: Audi 100 2,6 -93

Nu en Audi A4 -96

5 710 Inlägg
31 augusti 2010
#2
ChristerGustafson skrev:
Ingen värme, tänkte igår spola elementet, men det var inte kopplat, så jag kopplade slangarna, men det verkade inte cirkulera igenom,
men fick ändå full värme, hur hänger det ihop?

Ja....ingen aning men får du inte in något varmt vatten får du heller ingen värme =det måste cirkulera trots att du inte tror det.
ChristerGustafson skrev:
Och så var fläktarna tjuvkopplade så de går hela tiden, tänkte då byta tempgivaren i nedkanten av kylaren, så jag lossade givaren och där kom det inget vatten, kan det vara slam i botten av kylaren, för givaren skall väl ha vatten?

Ja. Utan att kunna bilmodellen specifikt så borde termokontakten vara i kontakt med kylvätskan.
ChristerGustafson skrev:
Och så undrar jag om det kan bli mycket kondens i avgasröret vid kort körning 3km, som kommer ut när man varmkör?

Ja, mycket korta körsträckor ger mycket kondens, detta lägger sig i rör/dämpare och ångas ut när systemet blir riktigt varmt.

MVH Jonas
..............

260 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
ChristerGustafson skrev:
Ingen värme, tänkte igår spola elementet, men det var inte kopplat, så jag kopplade slangarna, men det verkade inte cirkulera igenom,
men fick ändå full värme, hur hänger det ihop?

Ja....ingen aning men får du inte in något varmt vatten får du heller ingen värme =det måste cirkulera trots att du inte tror det.

Slangen in var het, men det kom ingen vatten ut när jag lossade slangklämmen och vickade på utslangen.

ChristerGustafson skrev:
Och så var fläktarna tjuvkopplade så de går hela tiden, tänkte då byta tempgivaren i nedkanten av kylaren, så jag lossade givaren och där kom det inget vatten, kan det vara slam i botten av kylaren, för givaren skall väl ha vatten?

Får nog försöka att spola in vatten vid givarhålet.

Ja. Utan att kunna bilmodellen specifikt så borde termokontakten vara i kontakt med kylvätskan.
ChristerGustafson skrev:
Och så undrar jag om det kan bli mycket kondens i avgasröret vid kort körning 3km, som kommer ut när man varmkör?

Ja, mycket korta körsträckor ger mycket kondens, detta lägger sig i rör/dämpare och ångas ut när systemet blir riktigt varmt.

Tack för det, var rädd att topplockspackningen hade gått.
Senast redigerat av ChristerGustafson (31 augusti 2010)

Nu en Audi A4 -96

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
#4
Rengör eller byt kylare, givaren ska självklart ligga i kylarvätskan.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

260 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Rengör eller byt kylare, givaren ska självklart ligga i kylarvätskan.




Mvh Tommy

Har nu spolat kylaren bakvägen igen där givaren satt, oj vad skit det kom.
Men får inte fart på fläktarna, får kolla givaren i morgon om vädret tillåter det.
Spolade även värme-elementet bakvägen, men det var nog bare luft i det
men det satt en luftnippel på den övre slangen.
Men vet ej än om det är läckage på elementet, för det blir imma.
Kan även ha runnit in vatten när jag luftade och kopplade elementet.

Nu en Audi A4 -96


Sök