3171
Sök

Tips på ljudanläggning till Chevy Van Partybuss

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2010
manne_940 skrev:
vore ju gött med typ 3st kicker L7 eller L5 om ni hade pengar tongue men gas drivna med ett riktigt slutsteg har jag hört basar på rätt bra!

Nån som missade pristaket på 8k? tongue Det är väl ungefär vad man kan få 2-3st L5 12" för, sen så ska man kunna driva dom också...

Nej men som sagt kolla begagnat! Då kan man helt klart göra fynd, och om det ska vara en partybuss så är det väl bara att slänga in lite billiga koaxialer i framdörrarna & bak så får man lite drag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
2 september 2010
Bara leta begagnat. 4 st GAS 10 eller 12" och ett SL-A1500 på det så spelar det ordentligt högt. Resten av pengarna tycker jag ska gå till (förutom HU, batteri osv) ett 4 kanals steg och 4 st 6,5" koaxialer.

Vad är du ute efter för ljud?
Högt som fan och det ska rocka eller vill du ha finljud?

Booyakasha!

782 Inlägg
2 september 2010
Jag hade försökt få tag på 3st (ev 2 toppar o 1 bas) gamla värsting/party ev pa högtalare och ställt som ett U längst bak och haft som grund för soffbygget.
För mig är: bygga ljud i en van för att få högt ljud så alla 42 fjortisar kan dansa på taket o vid sidan om bilen samtidigt som dörrar o rutor är öppna, då tycker jag det lutar åt pa hållet och ett par peltor åt chauffören smile

4 693 Inlägg
2 september 2010
Pa grejer brukar väl oftast ha runt 8 ohm på sina högtalare. Då gäller det att du har ett steg med MYCKET pulver i om det ska bli högt.

Men det går att bygga så det blir riktigt högt även utanför bilen med inte allt för mycket pengar.
Om det ska vara rejäl budget så:

1 st SL-A1500
4 st GAS Alpha 12"
16 st Zensonic koaxer
4 st Denver CAP-4100.

Då blir det högt! cool
Senast redigerat av Softis (2 september 2010)

Booyakasha!

415 Inlägg
2 september 2010
skoowgis skrev:
Sharky- Jo, tänkte aldrig på det!smile och tackar så mycket!

Super- Och de vet du med egna erfarenheter?wink haha

FarmoR- Vad skulle du tippe de går på? om man ska ha någorlunda bra kvalité på det iallafall?

Jajemen det mullrar på rätt fint utan stereo wink

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

2 665 Inlägg
3 september 2010
Softis skrev:
Pa grejer brukar väl oftast ha runt 8 ohm på sina högtalare. Då gäller det att du har ett steg med MYCKET pulver i om det ska bli högt.

Men det går att bygga så det blir riktigt högt även utanför bilen med inte allt för mycket pengar.
Om det ska vara rejäl budget så:

1 st SL-A1500
4 st GAS Alpha 12"
16 st Zensonic koaxer
4 st Denver CAP-4100.

Då blir det högt! cool

INGA problem. 8ohms högtalare spelar lika högt som en 4ohm men drar hälften så mycket ström.

Tänk också på att en PA bas oftast har en känslighet runt 98db o en långslagig bilbas 82-86db.
Det betyder nog att du spelar bra mycket högra med halva effekten på PA basen.

För teoretiskt brukar man säga att du måste dubbla effekten för att ljudet ska öka 3db.
BIlbasen behöver 86db=1w  89db=2w 92db=4w 95db=8w 98db=16w

Du behöver alltså 16gånger så mycket effekt till bilbasen för att spela lika högt.

Men har man gott om effekt kan man ju ändå spela högre med bilbasen då den har längre slaglängd o kan flytta mera luft.
PA basar har sällan mer än 7-8mm slaglängd o bilbasar har ju minst 7-8mm o upp till hur mycket som helst typ 20-25mm (+/-) kanske mer......

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

219 Inlägg
3 september 2010
ja har 2st kicker solo x 18" basar till salu om du är sugen. kalas pris på dom om du är sugen. skicka pm om de låter lockande.

12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
tackartackar för tipsen pojkar och flickor?! eller bara pojkar? vet ej..
MEN nu har jag iallafall lyckats fixa ihop ett paket för cirka 5000KR!

Då är det:
2st GAS ALPHA 12" basar, 600W max, 300W RMS
4st GAS ALPHA 62K 2-vägs 6,5 tum kit,120W MAX,60W RMS
1st MAC AUDIO MPX 4500, 4x300W MAX, 4x80W RMS, Sinus/RMS bryggad 2x240W, 4 kanaler.
1st Denver CAT-130, 3" skärm, USB port, 4x35W.
2st Mini Power blocks.

Och som sagt, har redan ett Mac Audio MPX Mono, 1500W MAX, 400W RMS. Och kablar med mer är gratis!big_smile

Och har glömt att säga att vi har bytt bil. Blev en GMC van istället! Bilder kommer imorgon!

Sök