2439
Sök

Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer

507 335 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli 2017
476 Inlägg
16 september 2012
#222
Läst hela tråden nu, mycket underhållande läsning smile

Prenumeration lagd smile

Mvh ae

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

204 Inlägg
16 september 2012
#223
en turbofläns som förhoppningsvis sitter fastsvetsad på ett antal rörbitar? wink

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
#224
aeriksson skrev:
Läst hela tråden nu, mycket underhållande läsning smile

Prenumeration lagd smile

Mvh ae

Grymt kul att höra! big_smile

Mvh
/T

BKRacing skrev:
en turbofläns som förhoppningsvis sitter fastsvetsad på ett antal rörbitar? wink

Bra gissning! Omöjligt att se om flänsen sitter på kollektorn eller turbons avgashus...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7ec532c6cdb91f03bbeb4a477153a45d.jpg

En inte allt för stor Schwitzer för tidigt ladd smile

Mvh
/T


1 507 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#225
Update 22 sep

Senaste tiden har jag och Max meckat som fan med mitsubishin...
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e9910351cba0bbc3fa103e0e16e870ab.jpg

Men lite har hänt med turbobygget smile
Jämförde min smidda dieselvev med den gjutna originalveven för att se vad som behövs modifieras:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7c0bc368865e863ff36eca6ba1539345.jpg
Smidd 2,75l nere i bild, gjuten 2,5l uppe.

På orginalveven finns två krysskilar, på den smidda bara en. Provmonterade dreven på smidda:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-70c024c42ba3919d0f7a43cfb9007b3c.jpg
Så morbror får fräsa upp ett till krysskilsspår på den smidda smile

Sen hade den smidda större oljekanaler till ramlagren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-292ebacd44866707556b424b550db86e.jpg

...och dubbelt så många oljekanaler till ramlagrena:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d57120b58950cf36992964a579beddd8.jpg
Goodigood!

Sen har jag inhandlat mig ett lik också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d7e3ca5f1491aabf7c7da840dee684b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-9d5147db91cedfb5e9bd7c6d82a78cad.jpg

En 318is. Lite spackel på ena bakskärmen, annars i princip rostfri! Men fan vad den ser ut! haha.

Det satt visst coilisar fram på den iaf:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b4fedd0ef9bd608a1863b46e8152b2e9.jpg
Tror det satt extraktorgrenrör också. Felet (förutom att den är groteskt ful för att vara en bmw) är att den inte startar.

Eftersom turbomotorn förmodligen inte kommer bli klar till nästa sommar så kommer denna motor fixas och sugtrimmas och inredning att flyga åt helvette så man kanske kan åka lite bana med den nästa sommar i väntan på annan bakvagn, drivlina, bur och motor...

Förövrigt så ses vi på End of season Barkarby ikväll!
Tar touringen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1901843fc68a70c3e09a1337a5cf6e45.jpg

Mvh
/T


1 507 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#226
Ska på utvildning i norrland i två veckor så kommer inte hända så mycket i tråden, men bjuder på två schyssta bilder som Hardox tog på vägen till Bimmers of Sweden #2 så länge!

https://www1.garaget.org/archive/94/93730/270959/270959-2902827.jpg

https://www1.garaget.org/archive/94/93730/270959/270959-2902826.jpg

Nästan så man inte ser rosten på dörrarna tongue bara nästan...

Mvh
/T


10 163 Inlägg
25 september 2012
#227
Kollat igenom tråden verkar intresant det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 507 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#228
Djo skrev:
Kollat igenom tråden verkar intresant det här smile

Kul att höra!

Mvh
/T


13 Inlägg
26 september 2012
#229
riktigt trevlig tråd detta, kommer att följas ! ska försöka ge mig på att bygga en m50 med diesel vev, 130m,m stakar o smidda cp kolvar då jag har det liggande..försöker komma fram till om man kan få ihop det genom att plana blocket någon mm. inget du räknat på när du funderat på vilka komponenter som kan funka ? smile


1 507 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#230
Lofqvist skrev:
riktigt trevlig tråd detta, kommer att följas ! ska försöka ge mig på att bygga en m50 med diesel vev, 130m,m stakar o smidda cp kolvar då jag har det liggande..försöker komma fram till om man kan få ihop det genom att plana blocket någon mm. inget du räknat på när du funderat på vilka komponenter som kan funka ? smile

Kul att höra! smile Jo visst har jag tänkt på det, kommer köra med 140mm stakar, men kolvbulten sitter såpass mycket högre upp på audikolvarna jämfört med bmwkolvarna, så det blir ett bra förhållande för turbo. Med nedsänkningen i kolvarna kommer det bli en lagom kompsänkning med smile

Mvh
/T


VD Hammar
613 Inlägg
28 september 2012
#231
läst igenom hela tråden nu, ser riktigt bra ut må jag säga, tänk om man hade samma motivation smile

MVH Johan

1 507 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#232
opela skrev:
läst igenom hela tråden nu, ser riktigt bra ut må jag säga, tänk om man hade samma motivation smile

Tacktack! Hehe, ja det är tur att inte alla motgångar kommer på samma gång, då hade en hel del legat i sjön vid det här laget smile

Mvh
/T


BilRekondare
232 Inlägg
28 september 2012
#233
Eftersom att du har portat en hel del toppar, har du någon erfarenhet av den som sitter på ca18det motorn? :-)

Mvh Dennis


1 507 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#234
Ventox skrev:
Eftersom att du har portat en hel del toppar, har du någon erfarenhet av den som sitter på ca18det motorn? :-)

Mvh Dennis

Ja, jag har portat hål i en sån topp en gång, så jag vet hur mycket (lite) man kan porta på de väsentliga ställena smile Skicka PM om du är intresserad av att få din topp portad smile

Mvh
/T


BilRekondare
232 Inlägg
28 september 2012
#235
Tänkte gett mig an det själv.. men är ju lite nyfiken.. då på insugssidan så är det ju 1 bula till varje ventil.. precis i början typ.. går de få bort dom eller är det för mycket? smile

Mvh Dennis


1 507 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#236
Ventox skrev:
Tänkte gett mig an det själv.. men är ju lite nyfiken.. då på insugssidan så är det ju 1 bula till varje ventil.. precis i början typ.. går de få bort dom eller är det för mycket? smile

Mvh Dennis

Var jävligt försiktig på insug, där är det tunnt, vässa hellre till kullarna så de blir vassa och fokusera mer på avgas.
Avgas är alltid viktigare när det är till en turbomaskin smile

Mvh
/T


BilRekondare
232 Inlägg
28 september 2012
#237
Okej! tack för tips o svar!

Lycka till med ditt projekt nu, följer de för fullt! big_smile

Mvh Dennis


1 507 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#238
Ventox skrev:
Okej! tack för tips o svar!

Lycka till med ditt projekt nu, följer de för fullt! big_smile

Mvh Dennis

Tacktack!

/T


1 507 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#239
Jahapp, kan lika gärna göra en liten update...

Har meckat en del med mitsubishin, ska eventuellt provstarta/provköra lite imorn. Sen ställer jag den för vintern.
Förutom det så har jag köpt en kamremssats till Äcklet som skall rustas upp inför volvosäsongen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c8f45c18d3782ef293eb99ada6bb4f86.jpg

Slutligen blev jag varslad från jobbhelvetet idag sad så får försöka få in cash på annat sätt...

Mvh
/T


102 Inlägg
11 oktober 2012
#240
Kollat igenom tråden, kul läsning är det smile Prem lagd.


Sök