3449
Sök

Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer

507 440 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli 2017
476 Inlägg
9 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
Bytte antennringen på touringen idag och startade den. Den gick normalt tills han blev varm, då dog den och gav samma felkoder: key 02 not recognised och key 01 not recognised.

Nu såg jag även att den antyder att det är fel på vevaxelgivaren, men det kan ju hänga ihop med att den inte känner igen nyckeln eller nåt sånt. Får väl beställa en kamaxelgivare iaf. Fan va trött jag blir, jäkla skruttbil...

Mvh
/T

*står och vifftar med checkhäftet* säg till bär det är dags att sälja wink kollat bilderna i min tråd ? smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
aeriksson skrev:
*står och vifftar med checkhäftet* säg till bär det är dags att sälja wink kollat bilderna i min tråd ? smile

Nejdu, touringen ska jag ha kvar tongue

1 507 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
Är på banan igen med touringen. Läste runt lite på forum och felkoderna som visas är givetvis kvar tills dess att man nollat dom. Så nollade alla felkoder och läste vilka som var kvar.
EWSen (startspärren) var ok och DME (boxen) var ok. Sedan startade jag bilen och lät han gå tills han stannade. Läste felkoderna igen och EWSen var fortfarande ok! Alltså inget problem med antennringen. Dock visade den att kamaxelgivaren var defekt så blir att beställa den och hoppas på att bilfan slutar jävlas med mig!

Mvh
/T

476 Inlägg
10 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
aeriksson skrev:

Nejdu, touringen ska jag ha kvar tongue

Skoja bara vet att den blir kvar i din ägo wink
Tuggummimannen skrev:
Är på banan igen med touringen. Läste runt lite på forum och felkoderna som visas är givetvis kvar tills dess att man nollat dom. Så nollade alla felkoder och läste vilka som var kvar.
EWSen (startspärren) var ok och DME (boxen) var ok. Sedan startade jag bilen och lät han gå tills han stannade. Läste felkoderna igen och EWSen var fortfarande ok! Alltså inget problem med antennringen. Dock visade den att kamaxelgivaren var defekt så blir att beställa den och hoppas på att bilfan slutar jävlas med mig!

Mvh
/T

Fan va skönt! Hoppas det är givarn då smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

235 Inlägg
11 augusti 2013
Fan 850:in verkar fräsch. måste kika på den någon dag.

204 Inlägg
11 augusti 2013
har en helt ny kamaxelgivare liggandes om du vill testa smile bara ringa mig!

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
Jullee skrev:
Fan 850:in verkar fräsch. måste kika på den någon dag.

Det tycker jag!

BKRacing skrev:
har en helt ny kamaxelgivare liggandes om du vill testa smile bara ringa mig!

Schysst! Men beställde en igår, så får hoppas på att det är den smile

/T

1 507 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
Fick hem och bytte kamaxelgivarn idag. Felkoden är borta men bilen startar inte alls istället. Tror jag blir tokig. Nu säger datorn att både DME:n och EWS:en är ok, ändå startar den inte. Soppapumpen går, ingen gnista, luktade på stiftet jag tog ur och det luktar inte soppa.

Kan Hella-givaren från Schmiedmann vara skit? 700 spänn rätt upp i häcken?

Mvh
/T

476 Inlägg
13 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
Fick hem och bytte kamaxelgivarn idag. Felkoden är borta men bilen startar inte alls istället. Tror jag blir tokig. Nu säger datorn att både DME:n och EWS:en är ok, ändå startar den inte. Soppapumpen går, ingen gnista, luktade på stiftet jag tog ur och det luktar inte soppa.

Mvh
/T

Av alla trådar jag läst i om kam/vevgivare så har det alltid slutat med att original är bäst har jag för mig.

Hur blir det om du byter tillbaka till gamla givaren då ? Funkar den som innan ? Eller är den stendöd då också ?

Installationselektriker

1 507 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:

Mvh
/T

Av alla trådar jag läst i om kam/vevgivare så har det alltid slutat med att original är bäst har jag för mig.

Hur blir det om du byter tillbaka till gamla givaren då ? Funkar den som innan ? Eller är den stendöd då också ?

Ok.
Prövade byta tillbaka. Fortfarande stendöd men efter ett par startförsök kom felkoden tillbaka igen. Bytte till den nya givaren igen och då försvann felkoden men fortfarande stendöd.

Får väl ringa schmiedmann imorn och höra vad de säger.

/T

476 Inlägg
13 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:

Mvh
/T

Ok.
Prövade byta tillbaka. Fortfarande stendöd men efter ett par startförsök kom felkoden tillbaka igen. Bytte till den nya givaren igen och då försvann felkoden men fortfarande stendöd.

Får väl ringa schmiedmann imorn och höra vad de säger.

/T

Okey , jävla krångel.

Btw sett fläsk tolvan nu, var på skroten igår och skutta omkring, hitta en e32a så glåma under huven så satt det ett as där, 750 big_smile

Installationselektriker

1 507 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
aeriksson skrev:
Okey , jävla krångel.

Btw sett fläsk tolvan nu, var på skroten igår och skutta omkring, hitta en e32a så glåma under huven så satt det ett as där, 750 big_smile

Ja ett sjuhelsikes maskineri...

/T

1 507 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Status på 328an:

Kamaxelgivare bytt igen, samma fel. Dock kom en ny felkod denna gång: Vevaxelgivare.
Vevaxelgivare beställd och uthämtad. Skall monteras imorngon. Sen hoppas jag på att få åka sista månaden innan "nya" vinterpulkan ska börja våldas med!

Mvh
/T

476 Inlägg
21 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
Status på 328an:

Kamaxelgivare bytt igen, samma fel. Dock kom en ny felkod denna gång: Vevaxelgivare.
Vevaxelgivare beställd och uthämtad. Skall monteras imorngon. Sen hoppas jag på att få åka sista månaden innan "nya" vinterpulkan ska börja våldas med!

Mvh
/T

Faaan inte vinter, vilken ångest man börjar få...inte ens haft semester än heller.

Status på 850n då ? Glids det förfullt i den ?

Installationselektriker

1 507 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:
Status på 328an:

Mvh
/T

Faaan inte vinter, vilken ångest man börjar få...inte ens haft semester än heller.

Jadå, men han är törstig som bara den, så hoppas på att 328an hostar igång imorn.

/T

476 Inlägg
21 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:
Status på 328an:

Mvh
/T

Jadå, men han är törstig som bara den, så hoppas på att 328an hostar igång imorn.

/T

Kan tänka mig det , vågat räkna vad den drar / mil ?

Installationselektriker

1 507 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
aeriksson skrev:
Kan tänka mig det , vågat räkna vad den drar / mil ?

Nej, men färddatorn säger ca 2,4l/mil när man glider runt i orten.
Dock 1,05l/mil om man ligger på farthållaren i 110km/h vilket måste anses som ok. Den gör sig tillrätta på landsväg och motorväg, inte på våra skruttiga 30, 40 och 50-vägar.

/T

1 507 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Efter 1 tändningslåsros 1 antennring, 1 diagnostikverktyg, 2 kamaxelgivare och 1 vevaxelgivare rullar äntligen min favoritbimmer igen! (min 328)

Dock bara drygt en månad till innan vinterbilen åker fram.

Måste ge en eloge till Fekzen för programmet till den, sjukt nöjd! Åkte kanske 13 mil med han igår kväll, mycket motorväg. Snittade 0,8l/mil och åkte inte speciellt snålt! Och han suger på härligt upp till 7000rpm om man så skulle vilja smile

Har kommit lite packningar turbogrejer till m42an också smile

Mvh
/T

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
24 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:
Efter 1 tändningslåsros 1 antennring, 1 diagnostikverktyg, 2 kamaxelgivare och 1 vevaxelgivare rullar äntligen min favoritbimmer igen! (min 328)

Måste ge en eloge till Fekzen för programmet till den, sjukt nöjd! Åkte kanske 13 mil med han igår kväll, mycket motorväg. Snittade 0,8l/mil och åkte inte speciellt snålt! Och han suger på härligt upp till 7000rpm om man så skulle vilja smile

Mvh
/T

Härligt! smile Helt ok förbrukning smile

Fekzen gjorde chip till min E34:a med, har stoppat i en M52B28 och kör med M50-sprut. Han fixade ett chip för det och M50-insug. Den går riktigt fint nu big_smile

476 Inlägg
24 augusti 2013
Tuggummimannen skrev:

Mvh
/T

Fan va gött! smile Rulla lugnt!

Installationselektriker

Sök