3171
Sök

Saab 9-5 2.0t. känns tröttare än vanligt. NU MED BILDER OCH UNDERSÖKNING AV VAKUMSLANGAR

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#1
hej!

fyller i lathunden för att göra det så enkelt som möjligt för den som läser att komma med tips smile

• Bilmodell
saab 9-5 2.0t
b205e

• Årsmodell
2000

• Miltal
21 000
motorn har gått 13 000mil och är därefter renoverad.
gått strax över 500 mil sedan renovering

• Modifikationer på bilen 
dieselsnorkel och J&R insatsfilter

• Hur yttrar sig felet? 
bilen känns aningen tröttare än vanligt. i det register där turbon brukar kicka in. från 2tusen varv och uppåt. det märks extra väl när man kommer över 4000varv då jag upplever det som att den hackar till lite då och då. väldigt lite men märkbart.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
det är permanent vad jag har märkt. varvar aldrig bilen så mycket när den är kall så vet inte om det yttrar sig med kall motor också.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
jag har kollat oljan och undersökt om någon tryckslang håller på att glida av. kunde inte se något onormalt. har hittat en tryckslang som det är lite oljeklet runt (vet inte om detta har med saken att göra)

annat bra att veta kan vara att jag i helgen sköt av tryckslangen från spjälhuset när jag gasade på lite. hade ganska hög fart och strax över 4000rpm när det hände. stannade omedelbart och skruvade tillbaka den. efter det gick bilen som vanligt. kanske inte har med saken att göra eftersom bilen gick som vanligt efteråt.
ytterligare en sak jag kan säga är att jag har upplevt det som att laddtrycket är ostabilt (har ingen mätare men känns så ibland) bilen har dragit med jämn kraft från kanske 2500varv och uppåt och sen precis innan man ska växla så har de kommit en ordentlig turboknuff, nästan så att man undrar vafan det är som händer. tillochmed folk som åkt med har undrat vad jag sysslar med.

jag är ingen expert på motorer för 5 öre så är otroligt tacksam för svar. gärna om det finns några enklare saker man kan kolla själv.

tack på förhand
MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (3 september 2010)


1 863 Inlägg
2 september 2010
#2
Har du kollat vaccumslangarna vid torpedväggen? Min bil gick riktigt dåligt å verkstan hittade att en slang var trasig där.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#3
666_Beast skrev:
Har du kollat vaccumslangarna vid torpedväggen? Min bil gick riktigt dåligt å verkstan hittade att en slang var trasig där.

har enbart kollat så dom sitter kvar och det gör dom. dom är torra och jävliga så kanske någon som har spruckit. måste erkänna att jag inte kollat dom så nog, låter som att jag får ta en titt på det. ska man plocka bort och blåsa i dom för att se om dom läcker eller brukar man se det med blotta ögat?

MVH


1 863 Inlägg
2 september 2010
#4
D vet jag inte, men min slang var så torr att den trasades sönder när fom plockade bort den.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#5
666_Beast skrev:
D vet jag inte, men min slang var så torr att den trasades sönder när fom plockade bort den.

okej, ska ta en titt på det! antar att det är den vakumstationen du menar som sitter bakom motorn? är ett par slangar som går in i den?

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#6
en fråga till när jag endå är i farten. wastegatearmen, ska den gå att dra fram och tillbaka för hand? trögt eller lätt? ifall den är trög, ska man smörja den då och med vad?
tänkte ifall den kanske var boven?

ni får ursäkta mina dumma frågor hmm

MVH


888 Inlägg
2 september 2010
#7
kolla backventilerna till tankurluftningen, två st blå ventiler som sitter slangar vid lmm. Går en slang från R-slangen(T-kors) från Magnetventilen som brukar spricka/knäckas och då får man problemet med pulserandet.

888 Inlägg
2 september 2010
#8
Armen ska gå trögt alltså va bra motstånd i.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#9
HenkeTIC skrev:
kolla backventilerna till tankurluftningen, två st blå ventiler som sitter slangar vid lmm. Går en slang från R-slangen(T-kors) från Magnetventilen som brukar spricka/knäckas och då får man problemet med pulserandet.

okejokej, ska kolla det då! tack för svaren smile
är väl ingen fara att köra med bilen sålänge tills jag har tid att kolla upp det? den går ju som vanligt sålänge man inte pressar något. vet inte om det framgått riktigt tydligt men vi snackar ytters små symptom, så små att jag i början var osäker på om jag inbillade mig. men efter att ha provat gasa på om och om igen så är jag relativt säker på att något inte står rätt till.

och angående wastegatearmen. tack för svaret. vågar inte ge mig på att pilla på saker som jag inte vet hur det fungerar eller hur det ska vara. antar att jag hade haft värre symptom om den kärvat?

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#10
har läst runt på nätet och nu även tagit lite bilder under huven!
när jag körde hem idag så kvarstod problemet tyckte jag.
men sen blev jag tvungen att sakta ner och när jag skulle öka igen så gjorde jag en fullgas acceleration på 2an och då när jag kom till 4000varv kändes det precis som att "en propp släppte" helt plötsligt sköt bilen på som vanligt igen. lade i 3an och fortsatte gasa och nu gick den bättre men fortfarande inte som vanligt.

här kommer ett gäng bilder iaf.

bild1; slangarna på MV ser okej ut tycker jag. ingen som lossnat heller vad jag kan se.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988521_904n4y.jpg

bild2: kan inte se något konstigt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988522_muc11n.jpg

bild3: ser ut som att slangen på turbon håller på att glida av? eller ska det vara så?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988524_9zdly6.jpg

bild4: bild4: backventil under LMM, till vad?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988526_kdme0j.jpg

bild5: backventil och en vakumslang, verkar fräsha tycker jag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988528_33rmqv.jpg

bild6; backventil. till vevhusventilationen antar jag? kan väl inte ha med detta att göra?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988529_ku2qsp.jpg

bild7: vakumstation ("träd"). slangarna är torra och ingen höjdare men kan inte se någon läcka.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988530_ra48x6.jpg

bild8: ännu en backventil och vakumstationen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988531_avo3im.jpg

bild9: vakumslang till avlastningsventilen. inte fräsch men ser inte ut att läcka.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988532_7lyuei.jpg

bild10: ska det vara oljeklet runt den slangen? fick för mig att den kanske glidit ner och läcker eller ska det se ut så?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988533_s9f81l.jpg

bild11: spjälhuset. har spännt åt den klämman hårt efter att ja lyckades skjuta av den så den ska nog sitta.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/988534_5nwlal.jpg


om någon vill göra ett försök att förklara vad alla slangar och backventiler är till för så vore jag djupt tacksam. står lite som ett frågetecken och försöker klura ut vad alla saker är till. kanske även borde kontrollera backventilerna så dom håller tätt?
alla tips uppskattas smile

MVH


562 Inlägg
3 september 2010
#11
backventilen till vevhusventen som går från spjällhuset? kan de vara något eller är jag ute och cyklar smile?

9-5 Aero Sedan -05

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#12
micke-opel skrev:
backventilen till vevhusventen som går från spjällhuset? kan de vara något eller är jag ute och cyklar smile?

ja mig kan du lura i vad som helst för jag är total nybörjare på motorer tonguehmm

MVH


562 Inlägg
3 september 2010
#13
_Fredde_volvo_ skrev:
micke-opel skrev:
backventilen till vevhusventen som går från spjällhuset? kan de vara något eller är jag ute och cyklar smile?

ja mig kan du lura i vad som helst för jag är total nybörjare på motorer tonguehmm

MVH

Om den backventilen mellan spjällhus och ventilkåpa är pajj, så får du ner laddtryck där och de kan ju vara en anledning tongue

9-5 Aero Sedan -05

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#14
micke-opel skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
micke-opel skrev:
backventilen till vevhusventen som går från spjällhuset? kan de vara något eller är jag ute och cyklar smile?

ja mig kan du lura i vad som helst för jag är total nybörjare på motorer tonguehmm

MVH

Om den backventilen mellan spjällhus och ventilkåpa är pajj, så får du ner laddtryck där och de kan ju vara en anledning tongue

okejokej, då är jag med! smile bara att plocka väck och blåsa i den? åt vilket håll ska den släppa igenom? mot spjälhuset eller mot ventilkåpan? smile

MVH


562 Inlägg
3 september 2010
#15
_Fredde_volvo_ skrev:
micke-opel skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

ja mig kan du lura i vad som helst för jag är total nybörjare på motorer tonguehmm

MVH

Om den backventilen mellan spjällhus och ventilkåpa är pajj, så får du ner laddtryck där och de kan ju vara en anledning tongue

okejokej, då är jag med! smile bara att plocka väck och blåsa i den? åt vilket håll ska den släppa igenom? mot spjälhuset eller mot ventilkåpan? smile

MVH

Du behöver pumpa vakuum i slangen när den är borttagen från ventilkåpan:P den ska släppa vevhusgaser från ventilkåpa in i spjällhus när undertryck råder i insuget:) Är backventilen pajj så går det alltså övertryck som turbon bygger upp ner i vevhuset, vilket inte är bra hmm

9-5 Aero Sedan -05

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#16
micke-opel skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
micke-opel skrev:

Om den backventilen mellan spjällhus och ventilkåpa är pajj, så får du ner laddtryck där och de kan ju vara en anledning tongue

okejokej, då är jag med! smile bara att plocka väck och blåsa i den? åt vilket håll ska den släppa igenom? mot spjälhuset eller mot ventilkåpan? smile

MVH

Du behöver pumpa vakuum i slangen när den är borttagen från ventilkåpan:P den ska släppa vevhusgaser från ventilkåpa in i spjällhus när undertryck råder i insuget:) Är backventilen pajj så går det alltså övertryck som turbon bygger upp ner i vevhuset, vilket inte är bra hmm

kan ja lika gärna plocka bort hela ventilen och blåsa från spjälhussidan och se om den håller tätt? tongue
ne det låter inte bra hmm

MVH


562 Inlägg
3 september 2010
#17
_Fredde_volvo_ skrev:
micke-opel skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
okejokej, då är jag med! smile bara att plocka väck och blåsa i den? åt vilket håll ska den släppa igenom? mot spjälhuset eller mot ventilkåpan? smile

MVH

Du behöver pumpa vakuum i slangen när den är borttagen från ventilkåpan:P den ska släppa vevhusgaser från ventilkåpa in i spjällhus när undertryck råder i insuget:) Är backventilen pajj så går det alltså övertryck som turbon bygger upp ner i vevhuset, vilket inte är bra hmm

kan ja lika gärna plocka bort hela ventilen och blåsa från spjälhussidan och se om den håller tätt? tongue
ne det låter inte bra hmm

MVH

ingen aning, när jag har varit med och testat dom där backventilerna har jag pumpat vakuum som sagt tongue

Edit: bygger den inte upp vakuum så är ventilen paj.
Senast redigerat av micke-opel (3 september 2010)

9-5 Aero Sedan -05

13 Inlägg
3 september 2010
#18
ja tror att bypass ventilen är slut tongue bruckar vara vanligt

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#19
Jorpaa skrev:
ja tror att bypass ventilen är slut tongue bruckar vara vanligt

okej! ska ta en titt på den med smile


en kompis hittade ett fel när han lyfte på huven och de var att återcirkuleringsröret ifrån bypassventilen inte var fastskruvat på korrekt sätt. iofs så ska det inte vara något tryck i det röret men ifall nu bypassventilen läcker så blir det ju tryck där. skruvade fast röret ordentligt och det blev en aning bättre. så det måste finnas fler saker som inte är 100%. vakumslangen till bypassventilen är dålig och en del andra vakumslangar med. ska byta dom och se om det hjälper något. annars blir det en ny bypassventil smile

MVH


13 Inlägg
3 september 2010
#20
_Fredde_volvo_ skrev:
Jorpaa skrev:
ja tror att bypass ventilen är slut tongue bruckar vara vanligt

okej! ska ta en titt på den med smile


en kompis hittade ett fel när han lyfte på huven och de var att återcirkuleringsröret ifrån bypassventilen inte var fastskruvat på korrekt sätt. iofs så ska det inte vara något tryck i det röret men ifall nu bypassventilen läcker så blir det ju tryck där. skruvade fast röret ordentligt och det blev en aning bättre. så det måste finnas fler saker som inte är 100%. vakumslangen till bypassventilen är dålig och en del andra vakumslangar med. ska byta dom och se om det hjälper något. annars blir det en ny bypassventil smile

MVH

Kan säkert vara vakumslangen till bypassventilen som har en lite torr spricka nån stans.. byt den funkar ej de är de säkert bypassventilen som är slut smile


Sök