3234
Sök

Problem med Saab 9-3/9-5 Aero 04 och nyare?

Mensa -09
182 Inlägg
2 september 2010
#21
joy_ride skrev:
s_cehlin skrev:
joy_ride skrev:

Riktigt jävla fin va den, synd att den har gått långt som en taxibil bara... plus den går för över 100 000^^

Skit i det, gått åt Saab i 16000 mil, så det är ingen fara om allt är i sin ordning smile Man får ge och ta lite helt enkelt tongue Du kan lätt pruta ner den till 110'000 smile

mmm men det är ändå 10 lax ovan min bduget ^^.

Nej nu måste käka o så. Men tack för alla tipsen du smile Jag hör av mig om jag undrar över ngt smile.

Hälsa hem och flickan så gott från mig smile

Det är lugnt ! Säg till om du vill att jag ska följa med när du ska kika smile Ska jag göra ! Ha det gött

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

33 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#22
klot skrev:
man ska inte stirra sig blind på milen.skicket och hur den är skött avgör tycker jag.finns bilar som har gått 10000mil som är sämre än en som har gått 20000mil.mvh klot

Jojo självfallet ligger det till så, det är jag mycket väl mån om. Men en bil som har rullat mindre har i många fall mindre fel än en som rullat längre smile

Mvh: Jonatan


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 september 2010
#23
rockabilly_ponta skrev:
joy_ride skrev:
Som rubriken säger.

Hade tänkt köpa mig en Saab 9-3/9-5 Aero -04 eller nyare.
Något speciellt jag bör tänka på?

Mvh Jonatan och tack på förhand. smile

växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)

insert valfri bil (här) så har du exakt samma lista.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

33 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#24
Pukadjuret skrev:
rockabilly_ponta skrev:
växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)

Va e detta för lista? Eftersom 9-3SS och 9-5 är 2st helt olika bilar, även Aero modellerna, delar de inte en del så ev. problemen är modellspecifika. Växellådor, kopplingar eller drivaxlar är inga vanliga fel på någon av bilarna.
9-3:ans vanligaste fel är väll framfjädrar, framhjulslager, kupéfläkt(tidiga modeller utan avskärming för kupéluftfilter men detta kan eftermonteras) och mindre elfel. 4-cylindriga motorn kan läcka från servopumpen(bara en liten packbox som behöver bytas) och den 6-cylindriga har haft problem med expansionskärlet(finns en ny modell att montera för att eliminera problemet).
9-5:ans är bussningar bakvagn som brukar slitas. Senare modeller(-05->) har uppdaterad vevhusvent. från fabrik så Oilsludge ska inte vara ett problem och Mitsubishi-agregaten på Aeron är mycket bättre än Garreten på dom fattigare så den brukar inte heller vara ett problem. Rätt så problemfria bilar jämfört med äldre 9-5 och oilsludge problemen.
Så länge Servicen är skött exemplariskt så borde ingen av bilarna vara någon "verkstadsbil".
Köp en som är välskött och så ny som möjligt för att få den bästa möjliga bilen, lågt miltal ska man inte värdera högre än bra sköttsel. Finns nog flera trådar om att köpa Saab så prova sökfunktionen för att hitta mer utförliga föklaringar.

Jag tackar så hjärtligt för den utförliga listan smile.


33 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#25
discokapten skrev:
rockabilly_ponta skrev:
joy_ride skrev:
Som rubriken säger.

Hade tänkt köpa mig en Saab 9-3/9-5 Aero -04 eller nyare.
Något speciellt jag bör tänka på?

Mvh Jonatan och tack på förhand. smile

växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)

insert valfri bil (här) så har du exakt samma lista.

haha sant ^^.


Customiserare
1 212 Inlägg
2 september 2010
#26
Pukadjuret skrev:
rockabilly_ponta skrev:
växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)

Va e detta för lista? Eftersom 9-3SS och 9-5 är 2st helt olika bilar, även Aero modellerna, delar de inte en del så ev. problemen är modellspecifika. Växellådor, kopplingar eller drivaxlar är inga vanliga fel på någon av bilarna.
9-3:ans vanligaste fel är väll framfjädrar, framhjulslager, kupéfläkt(tidiga modeller utan avskärming för kupéluftfilter men detta kan eftermonteras) och mindre elfel. 4-cylindriga motorn kan läcka från servopumpen(bara en liten packbox som behöver bytas) och den 6-cylindriga har haft problem med expansionskärlet(finns en ny modell att montera för att eliminera problemet).
9-5:ans är bussningar bakvagn som brukar slitas. Senare modeller(-05->) har uppdaterad vevhusvent. från fabrik så Oilsludge ska inte vara ett problem och Mitsubishi-agregaten på Aeron är mycket bättre än Garreten på dom fattigare så den brukar inte heller vara ett problem. Rätt så problemfria bilar jämfört med äldre 9-5 och oilsludge problemen.
Så länge Servicen är skött exemplariskt så borde ingen av bilarna vara någon "verkstadsbil".
Köp en som är välskött och så ny som möjligt för att få den bästa möjliga bilen, lågt miltal ska man inte värdera högre än bra sköttsel. Finns nog flera trådar om att köpa Saab så prova sökfunktionen för att hitta mer utförliga föklaringar.

bara min erfarenhet av saabarna... sånt som man i regel annars ska kolla på bilar i överlag med innan man köper...

raggen går

Customiserare
1 212 Inlägg
2 september 2010
#27
discokapten skrev:
rockabilly_ponta skrev:
joy_ride skrev:
Som rubriken säger.

Hade tänkt köpa mig en Saab 9-3/9-5 Aero -04 eller nyare.
Något speciellt jag bör tänka på?

Mvh Jonatan och tack på förhand. smile

växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)

insert valfri bil (här) så har du exakt samma lista.

jo de e sant... men de e lätt o glömma saker i stridens hetta med tongue

raggen går

OEM <3
6 957 Inlägg
3 september 2010
#28
Köper du en 9-3a med Xenon och sänker den så kan nivåreglerarna balla ur, dessa får oftast byta isf sen
programmeras in i bilen (hände mig) samt att knappen på CDn i min gamle SS la av, men den var enkel att byta, kosta 300kr att programmera in den i bilen.

Överlag, kanonbil! smile

OEM <3

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 september 2010
#29
Angående ng9-3 är väl de absolut vanligaste felen

* Ärgande dörrhandtag och backspeglar (lacken flagnar av)
* Klapprande framvagn, antingen fjädrar, lager eller krängningshämmarstag.

På 9-5:an kan bakluckans nederkant skava mot bakre stötfångaren så att lackskador och i förlängningen rost på bakluckan uppkommer.


33 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#30
Bjork skrev:
Köper du en 9-3a med Xenon och sänker den så kan nivåreglerarna balla ur, dessa får oftast byta isf sen
programmeras in i bilen (hände mig) samt att knappen på CDn i min gamle SS la av, men den var enkel att byta, kosta 300kr att programmera in den i bilen.

Överlag, kanonbil! smile

Tack för tipsen smile.

Du råkar inte veta om där brukar vara några problem med den inbyggda GPS:en som finns i dom fullutrustade modellerna och hur uppgraderar man kartorna i sådant fall?.

Tack på förhand.


OEM <3
6 957 Inlägg
3 september 2010
#31
joy_ride skrev:
Bjork skrev:
Köper du en 9-3a med Xenon och sänker den så kan nivåreglerarna balla ur, dessa får oftast byta isf sen
programmeras in i bilen (hände mig) samt att knappen på CDn i min gamle SS la av, men den var enkel att byta, kosta 300kr att programmera in den i bilen.

Överlag, kanonbil! smile

Tack för tipsen smile.

Du råkar inte veta om där brukar vara några problem med den inbyggda GPS:en som finns i dom fullutrustade modellerna och hur uppgraderar man kartorna i sådant fall?.

Tack på förhand.

Min GPS funka kanon iaf smile Ang uppdateringar vet jag inte, men det är ju i CD-ROM-form så jag antar
att man köper en nyare skiva? tongue

"Andromeda" skrev en VÄLDIGT viktig sak som jag glömde nämna, ärjning! Mina backspegelfötter var
lite lite drabbade, men jag har sett skräckexempel på handtag sad

OEM <3

33 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#32
Bjork skrev:
joy_ride skrev:
Bjork skrev:
Köper du en 9-3a med Xenon och sänker den så kan nivåreglerarna balla ur, dessa får oftast byta isf sen
programmeras in i bilen (hände mig) samt att knappen på CDn i min gamle SS la av, men den var enkel att byta, kosta 300kr att programmera in den i bilen.

Överlag, kanonbil! smile

Tack för tipsen smile.

Du råkar inte veta om där brukar vara några problem med den inbyggda GPS:en som finns i dom fullutrustade modellerna och hur uppgraderar man kartorna i sådant fall?.

Tack på förhand.

Min GPS funka kanon iaf smile Ang uppdateringar vet jag inte, men det är ju i CD-ROM-form så jag antar
att man köper en nyare skiva? tongue

"Andromeda" skrev en VÄLDIGT viktig sak som jag glömde nämna, ärjning! Mina backspegelfötter var
lite lite drabbade, men jag har sett skräckexempel på handtag sad

okej smile bra då vet ja det ^^.

Jo har med hört att det skall vara ett problem, så får hålla koll på det.


Hemmainstruktör
641 Inlägg
6 september 2010
#33
Updatering eller regionsbyte av kartor sker med en ny DvD. Finns å beställa hos din Saab återförsäljare men är ingen billig historia. Tror skivan låg på 4000 spänn sist jag kollade.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

33 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#34
Pukadjuret skrev:
Updatering eller regionsbyte av kartor sker med en ny DvD. Finns å beställa hos din Saab återförsäljare men är ingen billig historia. Tror skivan låg på 4000 spänn sist jag kollade.

4000 kr?! yikes kan man ju fan köpa en ny tomtom gps för....


Customiserare
1 212 Inlägg
6 september 2010
#35
joy_ride skrev:
Pukadjuret skrev:
Updatering eller regionsbyte av kartor sker med en ny DvD. Finns å beställa hos din Saab återförsäljare men är ingen billig historia. Tror skivan låg på 4000 spänn sist jag kollade.

4000 kr?! yikes kan man ju fan köpa en ny tomtom gps för....

lite tradigt när alla rekomenderar att uppdatera så ofta som möjligt tongue

raggen går

33 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#36
rockabilly_ponta skrev:
joy_ride skrev:
Pukadjuret skrev:
Updatering eller regionsbyte av kartor sker med en ny DvD. Finns å beställa hos din Saab återförsäljare men är ingen billig historia. Tror skivan låg på 4000 spänn sist jag kollade.

4000 kr?! yikes kan man ju fan köpa en ny tomtom gps för....

lite tradigt när alla rekomenderar att uppdatera så ofta som möjligt tongue

haha åh fan! yikes


Mensa -09
182 Inlägg
6 september 2010
#37
Hittat ngn bil än ? smile

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

33 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#38
s_cehlin skrev:
Hittat ngn bil än ? smile

Nej, men ja kollar runt så ögonen blöder wink


Mensa -09
182 Inlägg
6 september 2010
#39
joy_ride skrev:
s_cehlin skrev:
Hittat ngn bil än ? smile

Nej, men ja kollar runt så ögonen blöder wink

Den silvriga i Uppsala som jag länkade då? smile

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
6 september 2010
#40
kolla in bilen på min sida och dra iväg ett PM om det verkar intressant... Lite äldre än du önskar men för övrigt uppfyller den alla krav ;smile

MODERATORER, TA BORT DETTA INLÄGG OM DET FINNS NÅGON REGEL SOM SÄGER ATT MAN INTE FÅR TIPSA OM SIN EGEN BIL. BER OM URSÄKT ISF.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...


Sök