rockabilly_ponta skrev:
växel låda, koppling, drivaxlar, hjul lager, kupè fläckt (Och Värmen!) drivremmen med! (jobbig att byta)
Va e detta för lista? Eftersom 9-3SS och 9-5 är 2st helt olika bilar, även Aero modellerna, delar de inte en del så ev. problemen är modellspecifika. Växellådor, kopplingar eller drivaxlar är inga vanliga fel på någon av bilarna.
9-3:ans vanligaste fel är väll framfjädrar, framhjulslager, kupéfläkt(tidiga modeller utan avskärming för kupéluftfilter men detta kan eftermonteras) och mindre elfel. 4-cylindriga motorn kan läcka från servopumpen(bara en liten packbox som behöver bytas) och den 6-cylindriga har haft problem med expansionskärlet(finns en ny modell att montera för att eliminera problemet).
9-5:ans är bussningar bakvagn som brukar slitas. Senare modeller(-05->) har uppdaterad vevhusvent. från fabrik så Oilsludge ska inte vara ett problem och Mitsubishi-agregaten på Aeron är mycket bättre än Garreten på dom fattigare så den brukar inte heller vara ett problem. Rätt så problemfria bilar jämfört med äldre 9-5 och oilsludge problemen.
Så länge Servicen är skött exemplariskt så borde ingen av bilarna vara någon "verkstadsbil".
Köp en som är välskött och så ny som möjligt för att få den bästa möjliga bilen, lågt miltal ska man inte värdera högre än bra sköttsel. Finns nog flera trådar om att köpa Saab så prova sökfunktionen för att hitta mer utförliga föklaringar.