2545
Sök

Kamremsbyte Volvo 850 GLT -92

73 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Gav mig fan på att byta kamrem på bilfan igår vilket har gått rätt så bra tills jag ska lägga på den nya remmen.

HUR I TUSAN får man på den? Har försökt på alla sätt och vis och för dom som gjort det vet att remmen inte är speciellt elastisk.

Är det något specialverktyg jag ska använda?! Dom på mekonomen sa inget om de när jag fråga. Står heller inget i Haynesboken om några speciella verktyg. Har räknat kuggen på gamla remmen också och det är samma (143 kugg)

NÅGON som vet något tips elr dylikt?

4 586 Inlägg
3 september 2010
#2
det sitter väl en spännare som man måste släppa på för att få dit remmen ?


1 562 Inlägg
3 september 2010
#3
de är nog bara å truga om du släppt de som går på spännaren.

73 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#4
Spännaren sitter knappt på. Finns inget att lossa "/

Den jag tog bort var inte alls så där hårt spänd när spännaren vara lossad. Men den nya går ändå inte få på.

1 562 Inlägg
3 september 2010
#5
testa å sätt tillbaka gamla remmen då.

73 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#6
mange_240 skrev:
testa å sätt tillbaka gamla remmen då.

Och om den passar då? Ska jag ringa/besöka mekonomen då och be om en annan rem?

1 562 Inlägg
3 september 2010
#7
ja då är de ju något galet med remmen, men de kan vara trögt ibland å få på kamremmen sedan man haft lös den.

73 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#8
mange_240 skrev:
ja då är de ju något galet med remmen, men de kan vara trögt ibland å få på kamremmen sedan man haft lös den.

Det är sjukt trögt att få på den nya iaf. Fattas någon centimeter typ. Hänger mig på för att försöka kunna lirka dit den men ICKE. Den sviktar inte ett skit.

Får nog ta bort den och prova med den gamla. Går de blir de mekonomen nästa.

73 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#9
Dagen avslutas med att jag säljer en reservdelsbil tongue

För här är en som har fått ventilsallad ^^

4 586 Inlägg
3 september 2010
#10
Kolla längden på den gamla remmen jämfört med nya ska vara lika långa


546 Inlägg
4 september 2010
#12
drog du inte runt motorn för hand?yikes

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 september 2010
#13
Du måste ju lägga på remmen så den är "helt sträckt" mellan övriga remhjul, något/några kugg med slack där så blir det kämpigt/omöjligt att kränga på remmen. Se till att allt slack hamnar vid spännaren så ska du se att remmen går på... Att den gamla var löst spänd beror nog på att den töjt sig...

Edit: Nu vet jag inte vad för typ av spännare 850 har men om det är en sån där fjäderbelastad modell så brukar det finnas en sprint man kan sätta i så spännaren är i "monteringsläge". Är det bara en rulle så får du helt enkelt ställa den i det läge där den ger som mest utrymme...
Senast redigerat av dawwe (4 september 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
4 september 2010
#14
850 har en hydralisk spännare som man ska vara nogrann med för man måste pressa tillbaka spännaren väldigt långsamt annars går den sönder
sen får man spärra den med något

tycker 850 är ganska snäll att hänga på ny rem på
finns betyldigt värre bilar och enklare för den delen oxå smile

men man startar aldrig en bil innan man kollat några gånger att remmen ligger rätt

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
4 september 2010
#15
Growe skrev:
850 har en hydralisk spännare som man ska vara nogrann med för man måste pressa tillbaka spännaren väldigt långsamt annars går den sönder
sen får man spärra den med något

tycker 850 är ganska snäll att hänga på ny rem på
finns betyldigt värre bilar och enklare för den delen oxå smile

men man startar aldrig en bil innan man kollat några gånger att remmen ligger rätt

det går att spärra spännaren med en liten borr. Sedan dra in den sakta med en tving eller skruvstäd


Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
4 september 2010
#16
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
850 har en hydralisk spännare som man ska vara nogrann med för man måste pressa tillbaka spännaren väldigt långsamt annars går den sönder
sen får man spärra den med något

tycker 850 är ganska snäll att hänga på ny rem på
finns betyldigt värre bilar och enklare för den delen oxå smile

men man startar aldrig en bil innan man kollat några gånger att remmen ligger rätt

det går att spärra spännaren med en liten borr. Sedan dra in den sakta med en tving eller skruvstäd

mm körde skruvstädet på min och sen en liten insexnyckel som spärrade smile
fungerade fin fint

blir jobbigare nu när jag inte har något skruvstäd men det blir ett senare problem eftersom att jag tappat toppen på min nu ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

73 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#17
Jag gjorde allt steg för steg i haynes boken som är till 850.

La på remmen sträckt, kuggen låg rätt med markeringarna, spände remmen med den hydraliska spännaren + att jag drog runt motorn för hand 2 varv och allt stämde.

Satte tillbaka allt de andra så som inre skärmkåpa, däck, drivrem, kåpor + batteri. Vred på tändningen och motorn tände någon hundra del sen tystna den. De small inte till elr tickar inte. Den vägrar starta bara.

När jag berätta allt för farsan så sa han att man måste justera kolvarna så dom ligger i rätt läge.

Annars tänder motorn fel å får bensin när den inte ska ha de osv.

Han provade även att starta bilen själv idag och den tände till men sen död.


Någon som är kunnig?
Senast redigerat av LaggE89 (4 september 2010)

546 Inlägg
4 september 2010
#18
om du drog runt motorn 2varv och det inte tog i då bordet väl kolvar ventiler klarat sig? när du ställer
har du 1ans kolv i top? hur gör du när du ställer axlarna?

http://www.svenska85x70klubben.se/forum … hp?t=26801
så ska kammarn stå om det är rätt
Senast redigerat av ante123 (4 september 2010)

73 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#19
ante123 skrev:
om du drog runt motorn 2varv och det inte tog i då bordet väl kolvar ventiler klarat sig? när du ställer
har du 1ans kolv i top? hur gör du när du ställer axlarna?

http://www.svenska85x70klubben.se/forum … hp?t=26801
så ska kammarn stå om det är rätt

Jag drog runt 3 varv t.o.m När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?

Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?

När jag gjorde de vred jag bara på vevaxeln med gamla remmen på. När markeringarna på kamdreven visade rätt stannade jag och lossade allt.

Nu måste jag på något sätt justera 1:ans kolv och ventilerna. Är första kolven från vänster till höger eller tvärt om?

8 245 Inlägg
4 september 2010
#20
LaggE89 skrev:
När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?

Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?

När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.



Sök