2880
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

7 277 Inlägg
3 december 2011
#241
Jag vill ha manuell i lekbilen och automat i resten.
Egentligen så är dagens automatlådor överlägsna, helt omöjligt att växla lika fort som dom.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 december 2011
#242
Brains skrev:
Jag vill ha manuell i lekbilen och automat i resten.
Egentligen så är dagens automatlådor överlägsna, helt omöjligt att växla lika fort som dom.

Du har nog alldeles rätt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 160 Inlägg
3 december 2011
#243
prova att köra 60 tons lastbil så fattar du varför man vill ha automat
Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

187 Inlägg
3 december 2011
#244
DSG lådan i min Passat är ju hur grym som helst och har ett riktigt sportläge där skillnaden verkligen märks,framförallt vid motorbromsning.Blixtsnabba växlingar med dubbelkopplingen...däremot behåller jag nog den manuella i S2:an smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

6 649 Inlägg
3 december 2011
#245
Bullet--- skrev:
Malheus skrev:
Sköna med automat..ingen koppling att behöva byta, mår bilen bra så blir det alltid perfekta växlar
Nackdelar: Många som inte fattar att automatoljan måste bytas, förbrukningen på äldre lådor

Föredrar manuell pga; Känns som man kommer närmre bilen under körning, känner av vad som händer..
Roligt att dra i en spak; Grrr~
Tycker det ser sportigare ut med 3 pedaler..hah

Sen att min 300a är automat tillhör retro stilen

om jag inte har fel så ska oljan bytas i vilket fall som helst, även om det är en manuell. wink

Stämmer, men man har ju hört om historier att automaten rasar med ny olja ;P
Böt oljan i lådan på Alfan, kändes som det var dags efter 20k mil.

De/Dem

7 277 Inlägg
3 december 2011
#246
Bullet--- skrev:
horbybonnen skrev:
prova att köra 60 tons lastbil så fattar du varför man vill ha automat
Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.


hade automatlådorna funkat som dom ska på lastbilar så kanske fler hade använts.tongue
tycker att varenda chafför man stöter på gnäller över automatare.

Åker man merca så kan man slänga skiten i sjön. Samma sak med gamla opticruisen.
Volvos Ishift är helt klart grym! Scanias nya opticruise är helt okey faktiskt.
Sen har man ju allisonlådorna. Där kan man snacka om rödljusdräpare!

"År 2010 hade 65 procent av alla Volvo FM och hela 80 procent av alla Volvo FH I-Shift på den europeiska marknaden."
Senast redigerat av Brains (3 december 2011)


171 Inlägg
3 december 2011
#247
kört både fm och fh med i-shift, och jag verkligen älskar den lådan!
lite skillnad emot den 6 växlade manuella som sitter i volvo fl6 som jag kör nu........
säger bara fyfan tongue


4 005 Inlägg
3 december 2011
#248
Ja, för det är ju så jävla roligt att köra växla 16 växlar när man ska köra iväg med lastbilen....

Bus: Manuell
Allt annat: Automat


53 Inlägg
4 december 2011
#249
automat+farthållare, gärna mercedes benz utrustad med dvd och kaffemaskin- I rest my case.

http://www.katzy.dsl.pipex.com/Smileys/10-1.gif
Senast redigerat av fattaren (4 december 2011)


1 067 Inlägg
4 december 2011
#250
fattaren skrev:
automat+farthållare, gärna mercedes benz utrustad med dvd och kaffemaskin- I rest my case.

http://www.katzy.dsl.pipex.com/Smileys/10-1.gif

DVD? Du kanske ska åka buss istället?  0_o lol


13 Inlägg
4 december 2011
#251
Får man ett fett uppställ med automat med lågt stall på turbinen är det väldigt svårt att rädda upp det, själva grejen är väl annars att med automat växlar du typ en gång när du för spaken till drive sedan är det bara gas och broms...

Det är bara skruv å mutter-hur svårt kan de va?

13 Inlägg
4 december 2011
#252
linuslinje skrev:
Ja, för det är ju så jävla roligt att köra växla 16 växlar när man ska köra iväg med lastbilen....

Bus: Manuell
Allt annat: Automat

Tja Linus!

Köp en I-shift vet ja, tar med en ut ur grinden på måndag om du vill..big_smile

Det är bara skruv å mutter-hur svårt kan de va?

5 111 Inlägg
4 december 2011
#253
Vad jag INTE köper så är det verkligen körglädjeargumentet med manuell låda när det handlar om Volvo 740, Mercedes W123 eller andra totalt dötrista bilar. Hur kul är det att köra en sådan med manuell? Inte alls. Så varför skulle en automat göra nån skillnad till det sämre i ett sådant fall?
Senast redigerat av Volvo544special65 (4 december 2011)


BMW entusiast
579 Inlägg
4 december 2011
#254
Volvo544special65 skrev:
Vad jag INTE köper så är det verkligen körglädjeargumentet med manuell låda när det handlar om Volvo 740, Mercedes W123 eller andra totalt dötrista bilar. Hur kul är det att köra en sådan med manuell? Inte alls. Så varför skulle en automat göra nån skillnad till det sämre i ett sådant fall?

Håller med dig helt och hållet, men har du kört en volvo 740 med automat? En fredagskväll på ett ålderdomshem är roligare..


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 december 2011
#255
Jag håller med "Volvo544special65" och "dfine", det funkar inte som ett argument för körglädje, men däremot har vissa bilar alldeles för lite effekt för att ens vara drägliga att köra med automat. MIn 960 levererar 170hk och det känns som att det är i underkant för en 4 stegad "dumlåda från -95".

En tokslö 740gl blir ju rent trafikfarlig om du dessutom ska slöa ner ännumer genom att banka dit en automatlåda. Har dock inte kört någin 740 auto men har haft en manuell och den var fan i slöaste laget för att kännas komfortabel redan med an manuell låda.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

5 111 Inlägg
4 december 2011
#256
dfine skrev:
Volvo544special65 skrev:
Vad jag INTE köper så är det verkligen körglädjeargumentet med manuell låda när det handlar om Volvo 740, Mercedes W123 eller andra totalt dötrista bilar. Hur kul är det att köra en sådan med manuell? Inte alls. Så varför skulle en automat göra nån skillnad till det sämre i ett sådant fall?

Håller med dig helt och hållet, men har du kört en volvo 740 med automat? En fredagskväll på ett ålderdomshem är roligare..

Jag har till och med HAFT en Volvo 740 GL med automat. Mycket riktigt tråkigare än en fredagskväll på ett ålderdomshem. Precis som en Volvo 740 GL med manuell låda.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 december 2011
#257
Jesse92 skrev:
http://www.garaget.org/video/114013 visst kan man ha roligt med automat lådor på vintern. ;-)

Behöver inte ens vara vinter för att sladda järnet med automat låda smile Går hur jävla bra som helst med lincolnen. Låser den på andra växeln bara och sladdar loss smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

667 Inlägg
4 december 2011
#258
Måste ju skriva något här, till er som tycker att automat är så överlägset och dem växlar bättre än en manuel varför drar då en bil med samma motor som en manuel ca 1-2dl mer?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 december 2011
#259
volvo_245_racing skrev:
Måste ju skriva något här, till er som tycker att automat är så överlägset och dem växlar bättre än en manuel varför drar då en bil med samma motor som en manuel ca 1-2dl mer?

Några 2dl/mil handlar det inte om mer än eventuellt något undantagsfall, särskilt inte idag när automatlådor generellt förbrukar mindre bränsle än samma bil med manuell låda, men den ökade förbrukningen på (äldre) automatlådor beror på en högre energiförlust i drivlinan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 277 Inlägg
4 december 2011
#260
Rquired skrev:
volvo_245_racing skrev:
Måste ju skriva något här, till er som tycker att automat är så överlägset och dem växlar bättre än en manuel varför drar då en bil med samma motor som en manuel ca 1-2dl mer?

Några 2dl/mil handlar det inte om mer än eventuellt något undantagsfall, särskilt inte idag när automatlådor generellt förbrukar mindre bränsle än samma bil med manuell låda, men den ökade förbrukningen på (äldre) automatlådor beror på en högre energiförlust i drivlinan.

Precis, gamla automat lådor med converter drar mer då förlusten är högre.
Men moderna lådor är MYCKET bättre så det är inte omöjligt att den drar mindre med en modern automatlåda.



Sök