3735
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

6 649 Inlägg
4 december 2011
Brains skrev:
Rquired skrev:
volvo_245_racing skrev:
Måste ju skriva något här, till er som tycker att automat är så överlägset och dem växlar bättre än en manuel varför drar då en bil med samma motor som en manuel ca 1-2dl mer?

Några 2dl/mil handlar det inte om mer än eventuellt något undantagsfall, särskilt inte idag när automatlådor generellt förbrukar mindre bränsle än samma bil med manuell låda, men den ökade förbrukningen på (äldre) automatlådor beror på en högre energiförlust i drivlinan.

Precis, gamla automat lådor med converter drar mer då förlusten är högre.
Men moderna lådor är MYCKET bättre så det är inte omöjligt att den drar mindre med en modern automatlåda.

Nya Subaru Outback drar mindre med automaten emot manuella, gäller även Impreza!

De/Dem

187 Inlägg
4 december 2011
volvo_245_racing skrev:
Måste ju skriva något här, till er som tycker att automat är så överlägset och dem växlar bättre än en manuel varför drar då en bil med samma motor som en manuel ca 1-2dl mer?

Seriöst?? Min passat på 1700kg med en 3,2L V6:a på 250hk och DSG låda ligger precis under litern blandad körning,den lägger i 6:an i 55km/t (och varvar då ca 8-900rpm)om man kör lugnt...jag sätter en månadslön på att den dragit MER med manuell.
Vi pratar ju för f-n inte om en Granada från -78.

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 067 Inlägg
4 december 2011
Bruksbil i storstad..  Köa i timtals..  Automat..

På landet där en 20 minuters kö får en att tugga på ratten.. Manuellt..

På tjänstebilar och sådant är det skit samma.. Skulle nog föredra automat där då man inte hårdkör dem..

På privata bilar...  Manuellt.. Allways..    Fast.. måste medge att även en lugn norrlänning som jag blev lätt irriterad rusningstrafik Bäckebomotet i Göteborg en fredag.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 december 2011
Svanb3rg skrev:
volvo_245_racing skrev:

Seriöst?? Min passat på 1700kg med en 3,2L V6:a på 250hk och DSG låda ligger precis under litern blandad körning,den lägger i 6:an i 55km/t (och varvar då ca 8-900rpm)om man kör lugnt...jag sätter en månadslön på att den dragit MER med manuell.

Nu menade han nog inte DSG utan vanliga gamla automatlådor med momentomvandlare...

Muttley
5 december 2011
automat är gött så är de bara. smile. sålde precis min manuella så kör bara automat och de ångrar jag icke. Dock så ska vi visst tyvärr få manuella bilar nästa år i jobbet. Kan kanske funka.

12 086 Inlägg
5 december 2011
Andromeda skrev:
Svanb3rg skrev:
volvo_245_racing skrev:

Nu menade han nog inte DSG utan vanliga gamla automatlådor med momentomvandlare...

Hur många automatlådor finns det utan momentomvandlare?

2 266 Inlägg
5 december 2011
Bullet--- skrev:
JapMax skrev:
Andromeda skrev:

Hur många automatlådor finns det utan momentomvandlare?

DSG använder inte sig av momentomvandlare och det är en automatlåda....eller?

Är en manuell låda i grunden med två kopplingar varav den ena har hand om 1,3,5 och den andra har 2,4,6 sen när lådan växlar på automatik så släpper den bara upp den kopplingen som tänkt använda, på så vis ligger alltid två växlar i läge men kopplingarna sköter vilken som ska driva. Så har jag fattat de av de man läst om dom.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
5 december 2011
Bullet--- skrev:
PMPerformance skrev:
Bullet--- skrev:

DSG använder inte sig av momentomvandlare och det är en automatlåda....eller?

Är en manuell låda i grunden med två kopplingar varav den ena har hand om 1,3,5 och den andra har 2,4,6 sen när lådan växlar på automatik så släpper den bara upp den kopplingen som tänkt använda, på så vis ligger alltid två växlar i läge men kopplingarna sköter vilken som ska driva. Så har jag fattat de av de man läst om dom.

Jag vet hur en DSG fungerar, men det jag undrar om den generellt räknas som en automatlåda? det gör den väl? är osäker. För man kan ju köra på helautomatik o sen shifta till o växla själv.

Ja den ligger i gränslandet som dom flesta andra nya "automatlådor". Såg i en biltidning nya amg merca flerskivig våt koppling på en automat istället för momentomvandlaren.

svetsdiff !!!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
6 december 2011
Den dan någon växlar upp på 8ms eller snabbare med en manuell kan ni övertyga mig att skippa DSG wink

/Mattias

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
6 december 2011
Vissa inlägg i denna tråd får mig verkligen att tappa hakan..

Fram till 2004 så har jag bara ägt manuella bilar, men en natt i februari så var tyvärr den tragiska faktorn framme, en Älg klev ut mitt framför bilen och kollisionen var oundviklig, älgens bröstparti tröck ner biltaket precis ovanför huvudet, min 7:de nackkota krossades och jag blev förlamad pga att ryggmärgen å strök med. Mitt enda alternativ idag att kunna framföra ett fordon för egen maskin är just automat, men jag fattar fortfarande inte varför jag har envisats med att köra manuellt tidigare. Automat är skönare, säkrare bilkörning (mindre spakar samt pedaler att hålla reda på). Allt annat nu förtiden skall ske med automatik..

Så man blir lite besviken, irriterad mm på vissa i denna tråd som nämner lathet eller handikappade i viss benämning, jag ser mig inte som handikappad jag har en funktionsnedsättning som begränsar min rörelseförmåga

Hellre Nürburgring än vigselring

2 978 Inlägg
6 december 2011
Atenza skrev:
Så man blir lite besviken, irriterad mm på vissa i denna tråd som nämner lathet eller handikappade i viss benämning, jag ser mig inte som handikappad jag har en funktionsnedsättning som begränsar min rörelseförmåga

Fast varför tar du åt dig negativt av det? Det vore ju kanske negativt om nu automatare var sämre, men det tycker ju varken du eller jag, så då är det väl snarare en komplimang smile Att den/dom som skrev det inte menade det som en komplimang kan man ju välja att skita i wink

/Mattias

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 december 2011
Atenza skrev:

Fram till 2004 så har jag bara ägt manuella bilar, men en natt i februari så var tyvärr den tragiska faktorn framme, en Älg klev ut mitt framför bilen och kollisionen var oundviklig, älgens bröstparti tröck ner biltaket precis ovanför huvudet, min 7:de nackkota krossades och jag blev förlamad pga att ryggmärgen å strök med. Mitt enda alternativ idag att kunna framföra ett fordon för egen maskin är just automat, men jag fattar fortfarande inte varför jag har envisats med att köra manuellt tidigare. Automat är skönare, säkrare bilkörning (mindre spakar samt pedaler att hålla reda på). Allt annat nu förtiden skall ske med automatik..

Tror inte du behöver ta illa upp faktiskt. Finns en förklaring.
Dom flesta som tycker så om automat sitter oftast med en Volvo 740 och kallar det världens bästa bil och tycker den är jätte snabb roll
Många av dom brukar ju faktiskt vara lite halvt mentalt handikappade ...
Senast redigerat av Thunderbird88 (6 december 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 067 Inlägg
6 december 2011
Atenza skrev:

Tagga ned..

:-)
367 Inlägg
6 december 2011
Automat var min värsta fiende förr.
Efter att ha lånat pappas gamla V70 aut. en vecka så fick jag smak för det och då är det ändå inte en bra låda wink
Nu har jag inte kört manuellt på iaf. ett halvår och jag hoppas att jag kommer att slippa det för all framtid.

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
6 december 2011
Jag är hellugn, men vad jag blev irriterad över var i just den benämningen ordet handikappad användes..

Hellre Nürburgring än vigselring

187 Inlägg
6 december 2011
matteeee skrev:
Den dan någon växlar upp på 8ms eller snabbare med en manuell kan ni övertyga mig att skippa DSG wink

+1 på den du smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Muttley
6 december 2011
Atenza skrev:
Jag är hellugn, men vad jag blev irriterad över var i just den benämningen ordet handikappad användes..

Bry dig inte om vad de flesta säger här. De har inte vuxit upp ännu och tänker inte på att de finns olika människor.
Att ens starta denna tråden för att man hatar automat är för mig lustigt. Och tur så är vi inte likadana.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 december 2011
Atenza skrev:

Om du läser mitt inlägg igen syftar jag på att det är lika dumt att påstå att folk kör manuella bilar för att de inte har råd med annat som att alla som kör automat är mentalt handikappade. Lika dumt båda två, och vanligt förekommande "argument" på Garaget.

Evildan
7 december 2011
Andromeda skrev:
Atenza skrev:

Om du läser mitt inlägg igen syftar jag på att det är lika dumt att påstå att folk kör manuella bilar för att de inte har råd med annat som att alla som kör automat är mentalt handikappade. Lika dumt båda två, och vanligt förekommande "argument" på Garaget.

Det jag syftade på var att många i sina argument vid bilköp väljer bort automat för att det är så himla dyrt med bensin, är det den lilla skillnaden av förbrukning på två likadana bilar förutom växellådan som avgör ett bilköp är det i mitt tycke dags att se över sin ekonomi och välja en bränslesnålare modell eller åka kollektivt för då har vederbörande en för snålt tilltagen budget, sådant får man lära sig på "plus" samt "lyxfällan".
Jag menar givetvis inte att alla väljer bort aut för att dom inte har råd att hälla i de extra droppar som oftast går åt i lite äldre bilar.
Däremot förstår jag inte problemet och upprördhet i att påstå att många VÄLJER att köra automat pga lathet?
Många (och jag) väljer automat just för att det är bekvämare (latare) att slippa koppla och rycka i spaken kontinuerligt, speciellt i köande stadskörning.

2 978 Inlägg
7 december 2011
Haha, är man för lat om man kör bil med aut-låda så kan dom (lata j-vlar) som säger det och kör manuell prova att gå eller cykla. big_smile

/Mattias

Sök