2271
Sök

Angående besikningen

Team Lawless Racing
169 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
undrar om man tar bort baksäte och dörrsidor bak sen när man ska besiktiga bilen att man stoppar i enbart baksätet och skiter i dörrsidorna. Kan det gå igenom??

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 september 2010
Dörrsidor kan nog inte krävas. Därimot måste dörrhandtag med med mera fungera både invändigt och utvändigt vid alla sittplatser av säkerhetsskäl.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

508 Inlägg
4 september 2010
så länge du kan öppna dörrarna så är det lugnt...

Team Lawless Racing
169 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Fan va jobbigt nån lösning på hur man ska kunna öppna dörrarna innefrån om man tar bort dörrsidorna?

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2010
myran skrev:
Dörrsidor kan nog inte krävas. Därimot måste dörrhandtag med med mera fungera både invändigt och utvändigt vid alla sittplatser av säkerhetsskäl.

Du har fel, lär dig att kolla dina källor innan du postar något som en sanning.

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Men hallå? Det va ju vad han skrev ju. Att alla dörrar måste kunna öppnas

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 september 2010
discokapten skrev:
myran skrev:

? din länk och min text syftar på exakt samma sak? att dörrarna måste gå att öppna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2010
myran skrev:
discokapten skrev:
myran skrev:

? din länk och min text syftar på exakt samma sak? att dörrarna måste gå att öppna.

Antingen invändigt eller utvändigt, man måste alltså inte kunna öppna dem ifrån båda hållen.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Det du mensr är alltså att man inte behöver kunna öppna innefrån?

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2010
Jimmy- skrev:
Det du mensr är alltså att man inte behöver kunna öppna innefrån?

Nej, så länge man kan öppna ifrån något håll så är det ok, sen hur praktiskt det är att behöva veva ner rutan är en annan sak.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Kommer inte sitta nån vev på dörren heller kommer vara plåtrent

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 september 2010
Testa eller klä dörrarna med någon filt eller dylikt, det värsta som kan hända är att det blir ombesiktning wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

KHRacing
5 september 2010
Sätet skiter dem i bak, sålänge som bältena sitter på plats så de kan testa dessa.

bara säga att det gamla vart nerspytt eller så & du väntar på ett nytt

EDIT: Har tidigare stått i text på Bilprovningens sida att har man ett baksäte skall detta sitta på plats.
Senast redigerat av KHRacing (5 september 2010)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 september 2010
Jimmy- skrev:
Kommer inte sitta nån vev på dörren heller kommer vara plåtrent

Hur hade du tänkt dig ta dig ut?

Team Lawless Racing
169 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Löser sig nog haha

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

330 Inlägg
5 september 2010
Det är ju ingen överraskning att dörrarna måste gå att öppna från ett håll endast. Vilken bil går inte genom besiktningen med barn spärren aktiverad i bakdörrarna?

Däremot kan besiktningsmannen mycket väl bråka om att eventuella öppningar i dörrsidorna inte är igen satta, så att man vid en eventuell olycka kan fastna i dem och förvärra skadorna från kollisionen. Svetsa hålplåt i uttagen, om de klagar.
B!

Team Lawless Racing
169 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Satt man kan alltså rensa dörrsidorna på bilen bak och skita i bak sätet???Dom kanske inte säger nått om man sätter en tunn alu plåt på in sidan och dörrarna måste gå och öppna från båda hållen??

Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 september 2010
Jimmy- skrev:
Satt man kan alltså rensa dörrsidorna på bilen bak och skita i bak sätet???Dom kanske inte säger nått om man sätter en tunn alu plåt på in sidan och dörrarna måste gå och öppna från båda hållen??

Tror inte det finns något krav på några dörrsidor utan det är väl det vanliga att det inte ska finnas något vasst eller ett hål rakt ut. Om du är osäker, klä dörrarna i en filt eller skumgummi som jag redan påtalat.... eller släng på lite läskig lila epa-plysch cool

Baksätet slipper du ej undan om den är registrerad med fler sittplatser än 2. Jag har själv tänkt besiktiga en Chevrolet Transsport som är registrerad med 7 sittplatser och brukade sällan ha dom bakersta stolarna i men satt in stolarna ändå för säkerhets skull och mycket riktigt visade det sig att dom måste sitta i, annars kan inte besiktningsmannen testa bältenas funktion och då blir den underkänd direkt. I med baksätet och se till att bältena fungerar. Har du däremot en bil registrerad med enbart 2 sittplatser eller som lätt lastbil så slipper du detta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

908 Inlägg
5 september 2010
Mr_B skrev:
Det är ju ingen överraskning att dörrarna måste gå att öppna från ett håll endast. Vilken bil går inte genom besiktningen med barn spärren aktiverad i bakdörrarna?

Däremot kan besiktningsmannen mycket väl bråka om att eventuella öppningar i dörrsidorna inte är igen satta, så att man vid en eventuell olycka kan fastna i dem och förvärra skadorna från kollisionen. Svetsa hålplåt i uttagen, om de klagar.
B!

min bmw gick inte igenom för att höger backdörr inte gick att öppna, fast den har gått i baklås och barnlåset är med i, går iaf inte öppna dörren på ngt vid, varken innifrån eller utifrån eller med dosa och de går itne dra i låsknappen och de hjälper inte att koppla ur c-lås motorn

330 Inlägg
6 september 2010
Inte säker på varför du citerar mig. Din dörr är inte över huvudtaget öppningsbar, en stor skillnad mot att dörren är öppningsbar, men bara från utsidan.
Anledningen till att fordonet underkänns med en icke öppningsbar dörr är nog primärt evakuering av passagerare, vilket kan tyckas tramsigt då det finns fordon med dörr bara på ena sidan som är godkända.

Fast att besiktningsmannen reagerade på höger bakdörr är lite imponerande. Jag brukar bara besiktiga skrotbilar (rosthögar äldre än 2000) och oftast bryr de sig inte om att öppna någon av dörrarna på högersidan. De rycker i bältet från vänstersidan och är nöjda.
Se det som positivt, då det känns som om dina besiktningsmän gör ett bättre jobb. Här i stan godkänner de bilar som bara ett par veckor senare delar sig på motorvägen...
B!

Sök