3348
Sök

Ljudbygge i småbil !?

152 Inlägg
7 september 2010
Nä det är inte vad jag menar beror väl på vad man vill ha! kan både spela rent och sen spela mycket bas!
Personligen tycker jag att det blir mer tryck i en liten bil!

evilaudio skrev:
fredde110 skrev:
Ok då kanske inte bättre men lättare att få bra ljud i småbilar! då menar jag halvkombi alltså ingen vägg emellan!

Lonefox skrev:

Definiera BÄTTRE ljud är du snäll.......

vad e bra ljud?  när de spelar mycke bas eller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2010
evilaudio skrev:
fredde110 skrev:
Ok då kanske inte bättre men lättare att få bra ljud i småbilar! då menar jag halvkombi alltså ingen vägg emellan!

Lonefox skrev:

Definiera BÄTTRE ljud är du snäll.......

Uppenbarligen.....*småler*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
7 september 2010
fredde110 skrev:
Nä det är inte vad jag menar beror väl på vad man vill ha! kan både spela rent och sen spela mycket bas!

evilaudio skrev:
fredde110 skrev:

Både ja och nej.
Men att man har en annan basförstärkning i en mindre bil stämmer bar.
Man behöver inte LIKA mkt för att få mer tryck än i en kombi eller ännu värre....en van...
Så på så sätt får jag hålla med dig and tryckbiten. Men kalla det inte bra ljud är du snäll wink

152 Inlägg
8 september 2010
Okey inte det smile
Nä men som sagt trycket är ju grymt smile
Vill man ha riktigt rent ljud ska man nog inte ha så mycket till baslåda eller lågtställd allafall!

Lonefox skrev:
fredde110 skrev:

evilaudio skrev:

Både ja och nej.
Man behöver inte LIKA mkt för att få mer tryck än i en kombi eller ännu värre....en van...
Så på så sätt får jag hålla med dig and tryckbiten. Men kalla det inte bra ljud är du snäll wink
Senast redigerat av fredde110 (8 september 2010)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 september 2010
Vill man ha bra ljud köper man ett fint framsystem och ett bra steg till det och monterar det rätt.
Sen kan man välja istort sätt vilken baslåda man vill om man bara har den i rätt låda och vid rätt delning...
Mina 2 cent wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
fredde110 skrev:
Okey inte det smile
Nä men som sagt trycket är ju grymt smile
Vill man ha riktigt rent ljud ska man nog inte ha så mycket till baslåda eller lågtställd allafall!

Lonefox skrev:
fredde110 skrev:

Både ja och nej.

Varför inte baslåda? Utan den så tappar man ju det sista i botten i all musik (om man inte har ett riktigt grymt framsystem) och då blir det tråkigt att lyssna på musik! Baslåda behövs, men den ska inte överrösta allt annat och den ska vara rätt byggd så det inte bara blir en massa bröl.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
8 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Varför inte baslåda? Utan den så tappar man ju det sista i botten i all musik (om man inte har ett riktigt grymt framsystem) och då blir det tråkigt att lyssna på musik! Baslåda behövs, men den ska inte överrösta allt annat och den ska vara rätt byggd så det inte bara blir en massa bröl.

Nu måste jag osså skriva!

O vafför kan den inte vara rätt byggd och ändån överrösta? , alla håller inte på med sq?

Jisses...

Golfen e helt o hållet för spela högt, s60n däremot kommer jag bygga för sq till vardags , men allt där här snacket om att d e "rätt" för att si o så , bla bla....

Vill en ha mycke bas, låt den personen ha mycke bas då , tycker dom flesta trådar här beskriver vad dom är ute efter.

Hoppas inte ni tar mitt inlägg på fel sätt nu bara, d märker vi väll snart roll

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
Okej just det där med att den inte ska överrösta är mitt eget tycke, men att en bas inte behöver låta bumligt och tråkigt kan vi väl vara överens om? Har byggt åt flera kompisar som gillar bas och fått till det så det räcker och blir över, men det är ändå kul att lyssna på! Många verkar anse att en bas bara brölar och lever sitt eget liv där bak.
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
8 september 2010
"bra ljud" går att göra på många sätt och som många säger här i tråden. Det e ju upp till den som har sin bil som skall trivas.
Man behöver inte fylla massor. första bygget jag hade bestod av 2st 12" i bakluckan och 6,5" middar i dörrarna och det räckte gott och väl.

Sen går det alltid att fylla bilen ordentligt med smile

https://www1.garaget.org/archive/107/106532/127435/127435-1895493.jpg
Bakluckan med 4st 12" sub

https://www1.garaget.org/archive/107/106532/127435/127435-1895495.jpg
10" middarna

//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

4 693 Inlägg
8 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Okej just det där med att den inte ska överrösta är mitt eget tycke, men att en bas inte behöver låta bumligt och tråkigt kan vi väl vara överens om? Har byggt åt flera kompisar som gillar bas och fått till det så det räcker och blir över, men det är ändå kul att lyssna på! Många verkar anse att en bas bara brölar och lever sitt eget liv där bak.

För mig och stickis blir det aldrig över, bara otillräckligt... Spelar ingen roll hur man bär sig åt så vill man alltid ha mer wink

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
Ja jo efter ett tag blir det ju så. wink Men sett till framsystemen i dom bilarna så räcker basen till mer än väl, men det är klart nog tål både kropp och öron mer men frågan är om bil och plånbok gör det...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 074 Inlägg
8 september 2010
ChriZtoffer skrev:

En DB bil ska det inte va kul å lyssna på de ska göra ont å lyssna på! big_smile
men de är ju min filosofi de....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

7 241 Inlägg
8 september 2010
BJonsson skrev:
ChriZtoffer skrev:

En DB bil ska det inte va kul å lyssna på de ska göra ont å lyssna på! big_smile

Min filosofi är att det skall vara njutbart att lyssna på.
Gör det ont spelar man för högt och man sabbar hörseln.
För hur kul är det att lyssna med hörselskydd på så man inte hör allt av den anledningen? wink

Det ÄR väl tur att vi alla är olika?

4 074 Inlägg
8 september 2010
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:
ChriZtoffer skrev:

Min filosofi är att det skall vara njutbart att lyssna på.
Gör det ont spelar man för högt och man sabbar hörseln.
För hur kul är det att lyssna med hörselskydd på så man inte hör allt av den anledningen? wink

Det ÄR väl tur att vi alla är olika?

VA??? big_smilebig_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Ja allra roligast är det när basen smackar på så det verkligen känns i kroppen! Men det ska fortfarande inte bara bröla och låta som en enda sörja med muller bakifrån. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök