2179
Sök

Nissan 200sx Service

1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har nu skaffat mig en nissan 200sx -90. Och ägaren innan ha haft den stillastående i 2år, varmkört då och då.
Så känner att det är nog bra med en liten service då det känns som att den ej går riktigt 100%.

Så jag tänkte byta olja/oljefilter, tändstift, och luftfilter... dock när jag ändå byter luftfilter kanske jag skulle slängt i öppet filter? dock så vet jag inte riktigt hur man ska få dit det ser "konstigt" ut vid luftburken om någon vet lite tips på en 200sx på den biten.

Så det jag vill ha fram av detta är:

Var ska jag köpa oljan, Märke helsyntetisk eller annat? samt filter, tändstift och såfall luftfilter.

---

Nu till annan fråga.. drar jag på med bilen upp till runt 5000 varv, när man sedan växlar kommer något oljud ibland, och drar ja på till kanske 4000varv å växlar så låter det som det ska göra! .. någon som vet va d kan vara? Bror sa det möjligtvis kan vara utrampingslagret som är kasst.. kan det stämma?


Det var nog allt jag hade att fråga nu iallafall, Tacksam för snabba och bra svar!


Mvh/Håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#2
någon som vet nåt? smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Dr. Mörker
211 Inlägg
6 september 2010
#3
Allt detta brukar stå instruktionboken om vilken olja och tändstift du ska andvända. Vid köp av luftfilter brukar det även finnas adaptrar till olika bilmärken annars finns det filter som passar i luftburken.kolla lite med olika tuning företag. Lycka till
Senast redigerat av iron_angel (6 september 2010)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#4
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#5
iron_angel skrev:
Allt detta brukar stå instruktionboken om vilken olja och tändstift du ska andvända. Vid köp av luftfilter brukar det även finnas adaptrar till olika bilmärken annars finns det filter som passar i luftburken.kolla lite med olika tuning företag. Lycka till

tackar för svar smile få kolla runt lite smile mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#6
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

ahh okej okej, ja det låter bra men det ska vara helsyntetisk olja iallafall? , okej men gäller det även otrimmat? för tänkte inte trimma den som framtiden ser ut just nu.. mer lägga pengar på extrem ljud och utseende smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#7
Hoaken skrev:
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

ahh okej okej, ja det låter bra men det ska vara helsyntetisk olja iallafall? , okej men gäller det även otrimmat? för tänkte inte trimma den som framtiden ser ut just nu.. mer lägga pengar på extrem ljud och utseende smile

Det gäller även otrimmat. Lagrena är gjord av typ kartong i dom dära.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Dr. Mörker
211 Inlägg
6 september 2010
#8
Hoaken skrev:
iron_angel skrev:
Allt detta brukar stå instruktionboken om vilken olja och tändstift du ska andvända. Vid köp av luftfilter brukar det även finnas adaptrar till olika bilmärken annars finns det filter som passar i luftburken.kolla lite med olika tuning företag. Lycka till

tackar för svar smile få kolla runt lite smile mvh

Gör det smile och lycka till som sagt Kan även säga att den oljan som jag kör min bil på heter Valvoline
5W/30 longlife och funkar kanonbra.


1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#9
LeafBox skrev:
Hoaken skrev:
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

ahh okej okej, ja det låter bra men det ska vara helsyntetisk olja iallafall? , okej men gäller det även otrimmat? för tänkte inte trimma den som framtiden ser ut just nu.. mer lägga pengar på extrem ljud och utseende smile

Det gäller även otrimmat. Lagrena är gjord av typ kartong i dom dära.

humm okej.. men vart kan man köpa oljekyl? pris, lätt att montera dit?smile Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#10
iron_angel skrev:
Hoaken skrev:
iron_angel skrev:
Allt detta brukar stå instruktionboken om vilken olja och tändstift du ska andvända. Vid köp av luftfilter brukar det även finnas adaptrar till olika bilmärken annars finns det filter som passar i luftburken.kolla lite med olika tuning företag. Lycka till

tackar för svar smile få kolla runt lite smile mvh

Gör det smile och lycka till som sagt Kan även säga att den oljan som jag kör min bil på heter Valvoline
5W/30 longlife och funkar kanonbra.

okej okej smile asså något jag ej förstår riktigt är vad 5w/30 står för finns ju massa olika.. vad ska man ha där? dock kanske det står i intruktionsboken såklart!smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Dr. Mörker
211 Inlägg
6 september 2010
#11
Hoaken skrev:
iron_angel skrev:
Hoaken skrev:

tackar för svar smile få kolla runt lite smile mvh

Gör det smile och lycka till som sagt Kan även säga att den oljan som jag kör min bil på heter Valvoline
5W/30 longlife och funkar kanonbra.

okej okej smile asså något jag ej förstår riktigt är vad 5w/30 står för finns ju massa olika.. vad ska man ha där? dock kanske det står i intruktionsboken såklart!smile

Siffrorna på oljan talar om vilken egenskap oljan har. Denna olja är lättflytande även vid kall väderlek samt att den inte oxiderar eller lämnar avlagringar. Här är en länk där du kan läsa om den. http://valvoline.se/produkter_se.aspx?path=1:10:100


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#12
Hoaken skrev:
LeafBox skrev:
Hoaken skrev:

ahh okej okej, ja det låter bra men det ska vara helsyntetisk olja iallafall? , okej men gäller det även otrimmat? för tänkte inte trimma den som framtiden ser ut just nu.. mer lägga pengar på extrem ljud och utseende smile

Det gäller även otrimmat. Lagrena är gjord av typ kartong i dom dära.

humm okej.. men vart kan man köpa oljekyl? pris, lätt att montera dit?smile Mvh

Det går att hitta på blocket tex. Men så behöver man en adapterplatta att sätta imellan blocket och oljefiltret.
Lätt att montera? Jaa!
Pris? Jaa, billigare än en motorrenovering wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 september 2010
#13
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

Skitsnack.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#14
Wanegardh skrev:
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

Skitsnack.

Jarå. Det är allmänt känt att denna motor har ett riktigt problem med vevlagrena.
Så nog skulle jag hellre köpa en oljekyl och minska riskerna än att dumsnåla.

Kör man som en gammal dam hela tiden så visst, då håller det nog bra länge. Men har man haft ett par varv på bana, eller busat till det lite för mkt på mcdonalds-parkeringen så äre nog kört sen.
Senast redigerat av LeafBox (6 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

782 Inlägg
6 september 2010
#15
LeafBox skrev:
Wanegardh skrev:
LeafBox skrev:
Tips - Olja - Castrol Magnatec. Jättemånga som kör på den, inklusive mej.
MEN! Eftersom det är en S13. Släng på ett oljekyl DIREKT. Annars kommer det bytas vevlager innom en snar framtid.

Skitsnack.

Jarå. Det är allmänt känt att denna motor har ett riktigt problem med vevlagrena.
Så nog skulle jag hellre köpa en oljekyl och minska riskerna än att dumsnåla.

Kör man som en gammal dam hela tiden så visst, då håller det nog bra länge. Men har man haft ett par varv på bana, eller busat till det lite för mkt på mcdonalds-parkeringen så äre nog kört sen.

Nu så tar vi och lugnar ner oss lite!! har du några som helst egna erfarenheter av den motorn?? det du surrar om är inte riktigt sant!! visst att vevlagren är ett vanligt fel på dessa motorer men kör du otrimmat så håller det..för den som vill ha information om nissan kan jag rekomendera www.nogs.se gratis att regga sig på forumet.. där finns hur mycket som helst att lära sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#16
bushmyra skrev:
LeafBox skrev:
Wanegardh skrev:
Skitsnack.

Jarå. Det är allmänt känt att denna motor har ett riktigt problem med vevlagrena.
Så nog skulle jag hellre köpa en oljekyl och minska riskerna än att dumsnåla.

Kör man som en gammal dam hela tiden så visst, då håller det nog bra länge. Men har man haft ett par varv på bana, eller busat till det lite för mkt på mcdonalds-parkeringen så äre nog kört sen.

Nu så tar vi och lugnar ner oss lite!! har du några som helst egna erfarenheter av den motorn?? det du surrar om är inte riktigt sant!! visst att vevlagren är ett vanligt fel på dessa motorer men kör du otrimmat så håller det..för den som vill ha information om nissan kan jag rekomendera www.nogs.se gratis att regga sig på forumet.. där finns hur mycket som helst att lära sig.

Man hör ju om dethär problemet hela tiden, och ja, jag har vart med om det i riktiga livet oxå så att säga.
Vet inte varför ni tar åt er så mkt.
Det är ett problem, och jag försöker bara få TS att spara ihop lite onödiga utgifter i framtiden.

Jag säger inte att det är en skitmotor som är helt oduglig osvosv. Men man ska veta om det, och man ska var jäkligt försiktig med dom. Har man inte kunskap själv så blir det väldigt dyrt att laga.
Senast redigerat av LeafBox (6 september 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 september 2010
#17
LeafBox skrev:
bushmyra skrev:
LeafBox skrev:

Jarå. Det är allmänt känt att denna motor har ett riktigt problem med vevlagrena.
Så nog skulle jag hellre köpa en oljekyl och minska riskerna än att dumsnåla.

Kör man som en gammal dam hela tiden så visst, då håller det nog bra länge. Men har man haft ett par varv på bana, eller busat till det lite för mkt på mcdonalds-parkeringen så äre nog kört sen.

Nu så tar vi och lugnar ner oss lite!! har du några som helst egna erfarenheter av den motorn?? det du surrar om är inte riktigt sant!! visst att vevlagren är ett vanligt fel på dessa motorer men kör du otrimmat så håller det..för den som vill ha information om nissan kan jag rekomendera www.nogs.se gratis att regga sig på forumet.. där finns hur mycket som helst att lära sig.

Man hör ju om dethär problemet hela tiden, och ja, jag har vart med om det i riktiga livet oxå så att säga.
Vet inte varför ni tar åt er så mkt.
Det är ett problem, och jag försöker bara få TS att spara ihop lite onödiga utgifter i framtiden.

Jag säger inte att det är en skitmotor som är helt oduglig osvosv. Men man ska veta om det, och man ska var jäkligt försiktig med dom. Har man inte kunskap själv så blir det väldigt dyrt att laga.

Kolla min spec.
Jag kör utan oljekyl.
Det har jag gjort i 4 år.
Du anspråkar på att vevlagerna KOMMER att gå sönder.


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 september 2010
#18
Skaffa en oljetemp.mätare först och främst.
Ligger oljan på max 110-115 grader så är det lugnt.
Själv har jag aldrig överstigit 105 grader.

Adapter köper du här.
http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA … RpbGwgTE1N

Du får själv mäta vilken du ska ha.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 september 2010
#19
Wanegardh skrev:
LeafBox skrev:
bushmyra skrev:

Nu så tar vi och lugnar ner oss lite!! har du några som helst egna erfarenheter av den motorn?? det du surrar om är inte riktigt sant!! visst att vevlagren är ett vanligt fel på dessa motorer men kör du otrimmat så håller det..för den som vill ha information om nissan kan jag rekomendera www.nogs.se gratis att regga sig på forumet.. där finns hur mycket som helst att lära sig.

Man hör ju om dethär problemet hela tiden, och ja, jag har vart med om det i riktiga livet oxå så att säga.
Vet inte varför ni tar åt er så mkt.
Det är ett problem, och jag försöker bara få TS att spara ihop lite onödiga utgifter i framtiden.

Jag säger inte att det är en skitmotor som är helt oduglig osvosv. Men man ska veta om det, och man ska var jäkligt försiktig med dom. Har man inte kunskap själv så blir det väldigt dyrt att laga.

Kolla min spec.
Jag kör utan oljekyl.
Det har jag gjort i 4 år.
Du anspråkar på att vevlagerna KOMMER att gå sönder.

Du är väll en utav dom få som har tur dårå?
En polare till mej har en 200sx, orginal, som vevlagrena nu har gett upp efter en kvälls busande.
Jag skulle aldrig våga köra din setup utan oljekyl.
Jag vill påstå att dom går sönder oftare än vad dom håller ihop iaf.
Sen får väll TS (och självklart alla andra.) Göra som dom vill.
Men hade JAG haft en S13 hade JAG monterat en oljekyl snarast iaf.
Dumt att chansa när man vet att dom är skör

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

782 Inlägg
6 september 2010
#20
LeafBox skrev:
Wanegardh skrev:
LeafBox skrev:
Man hör ju om dethär problemet hela tiden, och ja, jag har vart med om det i riktiga livet oxå så att säga.
Vet inte varför ni tar åt er så mkt.
Det är ett problem, och jag försöker bara få TS att spara ihop lite onödiga utgifter i framtiden.

Jag säger inte att det är en skitmotor som är helt oduglig osvosv. Men man ska veta om det, och man ska var jäkligt försiktig med dom. Har man inte kunskap själv så blir det väldigt dyrt att laga.

Kolla min spec.
Jag kör utan oljekyl.
Det har jag gjort i 4 år.
Du anspråkar på att vevlagerna KOMMER att gå sönder.

Du är väll en utav dom få som har tur dårå?
En polare till mej har en 200sx, orginal, som vevlagrena nu har gett upp efter en kvälls busande.
Jag skulle aldrig våga köra din setup utan oljekyl.
Jag vill påstå att dom går sönder oftare än vad dom håller ihop iaf.
Sen får väll TS (och självklart alla andra.) Göra som dom vill.
Men hade JAG haft en S13 hade JAG monterat en oljekyl snarast iaf.
Dumt att chansa när man vet att dom är skör

Du tror väl inte på fullaste allvar att en stunds lek på en parkering sliter ut lagren?? smile
Sen skriver du ju själv "man HÖR ju om det här probblemet hela tiden" Alla vet men ingen eller få har själv varit med om det.. smile
Senast redigerat av bushmyra (6 september 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..


Sök