2870
Sök

Hög CO-halt på Golf GTI -88

1 107 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Var precis inne med bilen på bilprovningen och fick nerslag på för hög CO-halt. Jag har ingen katt på bilen så jag får ha en CO-halt på max 3,5 men fick 4,0.
Bilen är nyservad förra veckan med nya stift, olja, oljefilter, soppafilter och luftfilter. Det skall tydligen gå att ställa in så man sänker CO-halten.

Min fråga är alltså hur jag fixar till värdet?

Att hälla i k-sprit eller e85 kommer inte på frågan. Jag vill fixa det riktigt och inte fuska!

Tack på förhand!

MVH
Mattias


1 043 Inlägg
6 september 2010
#2
Lämna in bilen på en verkstad som kan justera co halten.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 september 2010
#3
Att ställa CO-halten lyckades jag alltid alldeles utmärkt med att göra på "känn" när jag hade bilar där det var möjligt att göra detta...OM jag minns rätt brukade jag "strypa" (dvs skruva in CO-skruven) så pass mycket att bilen gick märkbart klenare samt snålare...Sedan brukade jag öppna skruven ca 0.5 till 1 varv o sen var det bra:). Funkade varje gång, fick aldrig nerslag på CO, hade alltit CO under 1...

Tips: Ger du dig på detta så skriv upp hur många varv o åt vilket håll du skruvar från nuvarande läge, detta så du kan återställa bilen till nuvarande läge om du nu skulle "skruva bort dig"
Senast redigerat av dawwe (6 september 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 107 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#4
norpan1 skrev:
Lämna in bilen på en verkstad som kan justera co halten.

Jag vill fixa det själv. Vill inte betala överpris för något som inte kommer bli bra ändå.


1 107 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Att ställa CO-halten lyckades jag alltid alldeles utmärkt med att göra på "känn" när jag hade bilar där det var möjligt att göra detta...OM jag minns rätt brukade jag "strypa" (dvs skruva in CO-skruven) så pass mycket att bilen gick märkbart klenare samt snålare...Sedan brukade jag öppna skruven ca 0.5 till 1 varv o sen var det bra:). Funkade varje gång, fick aldrig nerslag på CO, hade alltit CO under 1...

Tips: Ger du dig på detta så skriv upp hur många varv o åt vilket håll du skruvar från nuvarande läge, detta så du kan återställa bilen till nuvarande läge om du nu skulle "skruva bort dig"

Okej, tack för hjälpen smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
7 september 2010
#6
NEJ NEJ NEJ!!!! ett k-jet ska man ALDRIG ställa in efter känn det förstör mer än vad det hjälper
ett halvvarv kan bli så knas att bilen inte ens går att köra

dessa sprut ska man ställa med en mätare som läser både co och hc
problemet är att dom mesta verkstäder är kassa på att ställa spruten eftersom dom kräver en hel del små pillande

följande ska man göra på k-jet för att dom ska fungera så bra som möjligt
börja med att kolla SAMTLIGA slangar och även vevhus venten som ej får läcka det minsta
minsta vakumläcka och det går inte att ställa sprutet

när man är 200% säker på att den är tät
alltså ska man åtminstånde byta spridartätningarna innan man ens behöver tänka tanken på att ställa sprutet

så gör man följande tar reda på tillverkarens gränser i detta fall tippar jag på att co halten ska vara mellan 1.5-2 eller liknande
då ställer man co halten där den ligger inom detta område och där hc halten är som lägst
detta tar inte 2minter utan räkna med 30-60minuter innan man prickar ett bra ställe
ta ur insexnyckeln varva till mellan inställningarna någon gång i bland då insex nyckel låser vågen

en sådan inställning brukar dessutom göra att bilen kommer gå Mycket bättre och Mycket snålare
skiter man i hc halten när man ställer sprutet kommer bilen endå inte gå så bra som den kan göra 
och varför ska man åka runt med en bil som hackar vid vissa varv?
skjuter när man växlar osv osv
har läst på en hel del på k-jet spruten när jag körde 245turbo med gnistat sprut
när jag var okunnig så skruvade jag hej vilt på den där skruven och det sköt något överjävligt vid växlar bilen ryckte vid jämngas osv
allt detta försvan när jag gjorde enligt min guide

att ta någon genväg är bara korkat och bortkastat då dom är uberkänsliga
att ställa på känn kan man hållas med på någon gammal äklig jänke v8 men inte på en bil med k-jet
Senast redigerat av Growe (7 september 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 september 2010
#7
Growe: En Gti från -88 med K-Jetronic? Har jag svårt att tro då K-Jetronic (med den där "skivan") ersattes väl av L-Jetronic kring -85? Skulle gissa att en -88a har L-Jetronic iaf, o på dessa ställer du CO via en insex på LMM om jag inte missminner mig. Sen hör det så klart till att slangar mm är OK, dessutom så skall "Throttlestop" skruven vara korrekt inställd annars går det inte ställa CO...Har själv skruvat CO på en gammal 323i E30 -84 med L-Jetronic, var inget svårt att få den att gå bra o med korrekt CO enligt SBP (under 1.0)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
7 september 2010
#8
dawwe skrev:
Growe: En Gti från -88 med K-Jetronic? Har jag svårt att tro då K-Jetronic (med den där "skivan") ersattes väl av L-Jetronic kring -85? Skulle gissa att en -88a har L-Jetronic iaf, o på dessa ställer du CO via en insex på LMM om jag inte missminner mig. Sen hör det så klart till att slangar mm är OK, dessutom så skall "Throttlestop" skruven vara korrekt inställd annars går det inte ställa CO...Har själv skruvat CO på en gammal 323i E30 -84 med L-Jetronic, var inget svårt att få den att gå bra o med korrekt CO enligt SBP (under 1.0)

samtliga gti från första mk1 till sista mk2 har antingen K-jetronic eller Ke-jetronic
sistanämda sitter från 89-92 och den går ej att ställa co halten manuellt
men en 88 utan kat är jag 100% säker på att det sitter ett mekansikt sprut som heter k-jetronic smile

den enda "gti" som inte har k eller ke jetronic är gti g60 som har elsprut

men på mk3:orna sitter det ett datastyrt sprut

ke-jetronic är ett mekaniskt sprut med lambdasond styrning som styr hela blandingen
troligen via någon form av elektronsik ventil har dock dålig koll på dessa sprut men dom är fortfarande mekaniska alltså en luftvåg som mekaniskt styr bränsleblandningen

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
7 september 2010
#9
något som är värt att nämna och detta gäller samtliga bilar man manuellt kan ställa co halten är att bara för att dom går igenom bes betyder det inte att det är bra
alla tillverkare uppger gränsvärde för co halten och denna ska man alltid hålla sig inom
och hög hc halt är något man aldrig vill ha och bör oxå ställas där hc halten är som lägst
för att säkerhetställa en bra förbränning

Kör fort så hinner inget hända...

260 Inlägg
7 september 2010
#10
Jag brukar låna bilprovningens COmätaren när de har middag.
Man kan också fråga om en får låna den på andra tider.
Senast redigerat av ChristerGustafson (7 september 2010)

Nu en Audi A4 -96

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 september 2010
#11
ChristerGustafson skrev:
Jag brukar låna bilprovningens COmätaren när de har middag.
Man kan också fråga om en får låna den på andra tider.

Jepp, lite fikabröd åt grabbarna bara så är det fritt fram.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök