4019
Sök

Mätarställning VS däckstorlek

konstruktör
16 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Har märkt att min trippmätare inte riktigt stämmer... antal km man kört stämmer inte överens med skyltar man följer dit man är på väg....

I samband med detta fick jag en fundering...
Om du har väldigt små fäljar och däck på din bil....och sen byter mot största möjliga... kommer inte trippmätare och hastighetsmätare gå lite fel då? Jag menar omkretsen på däcket är ju den sträcka som du färdas på ett axelvarv.... har du större omkrets måste du ju färdas längre och "lura" bilen...

kan man kalibrera sin mätare på något sätt?

6 632 Inlägg
6 september 2010
#2
Vänta lite..haha, de stämmer ju

Har man större än original hjulen så blir de så klart annan hastighets beräkning ( Beror på helt klart vilken tyg av mätare man har)

Eftersom jag har wire på framhjulet så blir de skillnad

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 september 2010
#3
Större hjul ger mindre visad hastighet. En dimension upp blir ca 5km/h väldigt grovt räknat enligt min erfarenhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök