3412
Sök

Precision PT5857 till m42b18

134 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#1
Har grubblat en längre tid på vilken turbo jag ska använda till motorbygget och det börjar bli dags att beställa nu. Har inga spikade planer på hur jag ska gå till väga, men ett mål är 400hk i motorn, och ett stabilt, hållbart system. Inget "köra 5 min->1 dag i garaget" alltså. Någon som har något att säga om Precision PT5857? http://www.amsperformance.eu/default.as … =vareliste

Öppen för andra förslag:) (förutom jättestora herrejössös-turbos)

Mvh Martin


Dr. Turbo
459 Inlägg
7 september 2010
#2
Precision i allmänhet har problem med avgashusen samt förhållandet mellan kompressor och turbindiametrarna. En 5857 bör ha 58mm induser på kompressorn och 57 på turbinexduser, en sån kombination har oftast höga avgasmottryck kontra ladd.
Man eftersträvar att alltid ha större diameter på turbinexdusern än kompressornindusern för att få ett bra förhållande.


134 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#3
Okej, bra info, är lite "grön" på området. PPF säljer Precision 5862, kanske det är ett bättre val isf? Dum fråga kanske, men kullagrad turbo, snabbare spool har jag förstått, men annars, vad är bäst/håller längst?
Vad skulle du kört på för agg?
Tack för svar


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 september 2010
#4
M-Levin skrev:
Okej, bra info, är lite "grön" på området. PPF säljer Precision 5862, kanske det är ett bättre val isf? Dum fråga kanske, men kullagrad turbo, snabbare spool har jag förstått, men annars, vad är bäst/håller längst?
Vad skulle du kört på för agg?
Tack för svar

du har om jag förstått det en liknande 4:a som jag har.  där har vi i alla år kört turbonetics t04e, med cosworth avgashus. kullagrad och snordyr.  laddtrycket gör sig påminnt vid 3900 och du har bra fjång från 4500rpm.  Har just mappat en likadan bil med hx35 super och den turbon svarar lika som t04e fast är god för 600hk.  1bar vid 4500rpm (säkert mer om man bromsat fast bilen)

poängen är inte just att du skall välja hx35 super utan snarare att om man tänker till så kan det bli riktigt bra. kolla liknande byggen och jämför bromspapper.  synd att lägga pengar på kullager eller billet om det inte kan utnyttjas ju

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
9 september 2010
#5
Jag har lite svårt att säga en turbo som är bra rakt igenom då jag vet iprincip alla problem de olika tillverkarna har.
Men 58mm kompressorinducer för 400hk är väldigt stort, det räcker gott med ca 49mm för att uppnå den effekten om turbon är bra.


134 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#6
torpis skrev:
M-Levin skrev:
Okej, bra info, är lite "grön" på området. PPF säljer Precision 5862, kanske det är ett bättre val isf? Dum fråga kanske, men kullagrad turbo, snabbare spool har jag förstått, men annars, vad är bäst/håller längst?
Vad skulle du kört på för agg?
Tack för svar

du har om jag förstått det en liknande 4:a som jag har.  där har vi i alla år kört turbonetics t04e, med cosworth avgashus. kullagrad och snordyr.  laddtrycket gör sig påminnt vid 3900 och du har bra fjång från 4500rpm.  Har just mappat en likadan bil med hx35 super och den turbon svarar lika som t04e fast är god för 600hk.  1bar vid 4500rpm (säkert mer om man bromsat fast bilen)

poängen är inte just att du skall välja hx35 super utan snarare att om man tänker till så kan det bli riktigt bra. kolla liknande byggen och jämför bromspapper.  synd att lägga pengar på kullager eller billet om det inte kan utnyttjas ju

ja ursäkta det är en rak4a, 1.8L 16V på 136hk orginal.
Okej, ja jag känner mig riktigt osäker på vad jag ska välja, finns ju tusentals olika modeller och varianter, och det är ju rätt mycket pengar det handlar om så det känns inte bra att chansa heller. Det är inte så många som bygger på m42an så det finns inte så mycket att gå på. Sen vet man ju inte, det är inte säkert den vet vad den håller på med heller så det känns ju inte direkt som någon garanti att den valt "rätt" turbo.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2010
#7
Största modellen av Garrett GTBB28 eller ett litet GTBB30 är ju hållbara och vanliga aggregat inom saabkretsar, dvs 2,0-2.3liter och båda hänger med till 400, GT30 lite längre!


134 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#8
Big Al skrev:
Jag har lite svårt att säga en turbo som är bra rakt igenom då jag vet iprincip alla problem de olika tillverkarna har.
Men 58mm kompressorinducer för 400hk är väldigt stort, det räcker gott med ca 49mm för att uppnå den effekten om turbon är bra.

Ok, ja det kanske var att ta i lite, men visst är det så att helre för stor turbo än för liten? (inom vissa rimliga gränser förstås) 

Mvh Martin


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2010
#9
bumpe skrev:
Största modellen av Garrett GTBB28 eller ett litet GTBB30 är ju hållbara och vanliga aggregat inom saabkretsar, dvs 2,0-2.3liter och båda hänger med till 400, GT30 lite längre!

det är de t04e snurrorna jag nämner... 2871R och3071R   trots kullager så spoolar de relativt sent på 1.8liter.

nu säljs de iof med möjlighet att välja till pulssplittat avgashus. jag kommer mappa en sådan setup innan vintern är det tänkt. då en 3076R

kan man som s40 och saab-åkarna kopiera en setup så vet man ju innan hur det blir och dl kan man ju vara beredd på senare ladd och bygga för högre toppvarv smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

77 Inlägg
10 oktober 2010
#10
Maila Ärtan på PPF, han har bra koll smile


smurfidunder
327 Inlägg
10 oktober 2010
#11
http://www.diesel-plus.com/dd_turbo.cfm?npid=9780

denna gillar jag, iof lite stor, men vem vill inte ha mer liksom. bra pris också

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Ointresserad.
936 Inlägg
10 oktober 2010
#12
BB aggregat är hyffsat onödigt skulle jag vilja säga.

Precision är väldigt fina aggregat.

Teabag appreciation club.

134 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#13
Nisse_Jarnet skrev:
Maila Ärtan på PPF, han har bra koll smile

Det är ärtan som rekommenderar precision (kanske för han säljer det?), kommer inte ihåg exakt vilket agg han sa men det lutar åt att han får lura på mig ett passande för stora pengar:)


134 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#14
Snitch skrev:
BB aggregat är hyffsat onödigt skulle jag vilja säga.

Precision är väldigt fina aggregat.

Det ska vara fint:)


gött med mos pajjka
181 Inlägg
12 oktober 2010
#15
precision 5857 och 6262 e dom 2 st som är bäst om man kollar på in/ex, kör själv med en 5857 bb och den smiskar fint tar ca 700hk på e85 och spolar riktigt fort har fullt ladd vid ca 4000 rpm på en 2 liters motor, turbon funkar från ca 400-800hk ,

specen precision skriver ut är mkt i underkant och dessa aggregat levererar bet mer.


Dr. Turbo
459 Inlägg
12 oktober 2010
#16
supraturbo skrev:
precision 5857 och 6262 e dom 2 st som är bäst om man kollar på in/ex

borde hellre vara t.ex 5865 och 6265 osv som är bäst om man kollar på in/ex? wink

Sen vet ja inte om jag tycker är så värst fina aggregat, OK ... de har billet kompressorhjul och ported shroud kompressorhus samt twinscroll avgashus (om man är smart nog att köpa det wink) men avgasdelarna är tyvärr väldigt osmart utformade.
Tycker som dundersmurfen att du kan även kolla lite på Borg Warners aggregat. De har mindre "problem områden" än precision och är därför lite bättre generellt.


gött med mos pajjka
181 Inlägg
12 oktober 2010
#17
tycker helt tvärtom, bra design på aggen, samt riktigt bra kropp som inte kräver vattenkylning utan funkar kalasbra med oljekylning, billet hjul pallar bra med laddtryck, litet turbo paket som ger en massa effekt utan surge iaf för mig hitills och jag laddar just nu 2.4 bar, spolar lika fort som en liten garrett snurra typ, och då kör jag inte med twinentry hus utan vanligt, och jag har 2.4 bar vid ca 4000 rpm med en så pass stor snurra måste la räknas som riktigt bra på en 2liters motor ?, garrett körde jag med innan, en gt3076r den var typ 500 rpm senare i spool samt leverera endast ca 550hk på e85 så mot garretts så e precisions billet serie rena dynamiten om man jämför smile


Dr. Turbo
459 Inlägg
12 oktober 2010
#18
När jag tänker på "problem områden" så tänker jag inte direkt på varken kylning, smörjning eller lager, utan rent hur bra aggregatet är på att bygga laddtryck,flöda luft och få undan mottryck t.ex.
Att Precision är bättre än Garrett säger jag inte om (trots att båda tillhör samma koncern) men jag talade om Precision vs Borg Warner. smile


87 Inlägg
12 oktober 2010
#19
håller med precisions snurror är klart bättre än garetts skrotade en gt 35 på 400mils körning den klarade ju inte ladda mer än 2bar å nu kör jag med 6262hp å den är inte i botten än å laddar 2,55bar å mer finns att ge å ligger på motor volum på 2,36l å 861hk med dålig tänding så jag var rätt så nära 900hk ´så ett bra val välj precision....



supraturbo skrev:
precision 5857 och 6262 e dom 2 st som är bäst om man kollar på in/ex, kör själv med en 5857 bb och den smiskar fint tar ca 700hk på e85 och spolar riktigt fort har fullt ladd vid ca 4000 rpm på en 2 liters motor, turbon funkar från ca 400-800hk ,

specen precision skriver ut är mkt i underkant och dessa aggregat levererar bet mer.


gött med mos pajjka
181 Inlägg
13 oktober 2010
#20
Big Al skrev:
När jag tänker på "problem områden" så tänker jag inte direkt på varken kylning, smörjning eller lager, utan rent hur bra aggregatet är på att bygga laddtryck,flöda luft och få undan mottryck t.ex.
Att Precision är bättre än Garrett säger jag inte om (trots att båda tillhör samma koncern) men jag talade om Precision vs Borg Warner. smile

skulle vara kul med en jämförelse på en borg warner snurra som e specad för ca 800hk hur den ligger i spool osv på en 2 liters maskin,hittar du ngn mat info länk  så posta den gärna här. smile



Sök