2526
Sök

Sänka bilen, oavsett modell

298 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Jag tror men är osäker på om det bara är att byta fjäder för att sänka bilen eller om man måste byta hela dämparen. Stämmer det? Jag förstår ju att det borde skilja i prestanda osv, men jag är bara ute efter att sänka bilen lite smile

Är isåfall något liknande att satsa på?

http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?w … st&p=H

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2010
#2
Enligt H&R (Ett välkänt kvalité märke)
Så tycker dom att sänker man upp till 40mm behövs inte dämparen bytas. Men ska man gå lägre så rekommenderar dom att man byter dämpare oxå smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

298 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#3
Okej, lägre än så blir det nog inte! smile tack för svar

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage

huh?
10 427 Inlägg
...has left the building...
4 474 Inlägg
8 september 2010
#6
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2010
#7
dawwe skrev:
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Blir även svårt att kapa en bil med tex, bladfjädring bak wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Med lem
1 127 Inlägg
9 september 2010
#8
dawwe skrev:
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Mr besserwisser, såklart endast på bilar med fjädrar..


1 291 Inlägg
9 september 2010
#9
Har man tight budget så kapa befintliga fjädrar om det är möjligt och köp nya gasdämpare.
Det kommer göra bättre för väghållningen än att sätta dit sänkningsfjädrar med original stötdämpare.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 september 2010
#10
LeafBox skrev:
dawwe skrev:
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Blir även svårt att kapa en bil med tex, bladfjädring bak wink

Kan man inte "vända på bladen" så bilen blir lägre eller nått? antar att du tänkter på exempel en L200 eller liknande pickup?

har hört något att man kunde vända dessa så blir den lite lägre. big_smile


I got Dubs!
2 423 Inlägg
9 september 2010
#11
Piratstikins skrev:
LeafBox skrev:
dawwe skrev:
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Blir även svårt att kapa en bil med tex, bladfjädring bak wink

Kan man inte "vända på bladen" så bilen blir lägre eller nått? antar att du tänkter på exempel en L200 eller liknande pickup?

har hört något att man kunde vända dessa så blir den lite lägre. big_smile

Man sätter bladfjädrarna under bakaxlen.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 september 2010
#12
haha okej smile ja det nar något med att flytta/ändra dom iallafall smile då var det sant


1 140 Inlägg
27 oktober 2010
#13
om man sänker bilen så framhjulen ligger några centimeter in i skärmarna, kan man svänga fullt då?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

44 Inlägg
27 oktober 2010
#14
Kapa?yikes Fy fan! Har man inte pengar till ordentligt direkt så tycker jag man ska spara ihop till en ordentlig sänkning!! Det är min åsikt iaf:)


44 Inlägg
27 oktober 2010
#15
skalman1 skrev:
weijmars skrev:
Kapa?yikes Fy fan! Har man inte pengar till ordentligt direkt så tycker jag man ska spara ihop till en ordentlig sänkning!! Det är min åsikt iaf:)

Och hur gör man då om det inte finns sänkfjädrar som sänker lagomt mycket?

Coilovers brukar funka bra:)


Tvivlare
2 266 Inlägg
27 oktober 2010
#16
dawwe skrev:
Newman: Hur "kapar" man en Citroen C5 tex, den har ju hydraulisk fjädring???

Den sänker o höjer man med knapparna mellan sätena....

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 140 Inlägg
27 oktober 2010
#17
om man sänker bilen så framhjulen ligger några centimeter in i skärmarna, kan man svänga fullt då?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

298 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#18
Är "FK" mycket sämre än "H&R"? tänkte sänka 35mm då kan väl skillnaden inte vara så stor?

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage

227 Inlägg
27 oktober 2010
#19
almqvist__89 skrev:
om man sänker bilen så framhjulen ligger några centimeter in i skärmarna, kan man svänga fullt då?

Det beror på hur långt ut hjulen sitter men även på geometrin i framvagnen.
Enklast är att plocka lös fjädrarna och kolla om du har frigång i den höjd du är intresserad av.

Way skrev:
om man skulle bestämma sig för att kapa, hur mkt klarar fjädrarnarna att kapas

Alla bilar är olika, rent generellt brukar det röra sig om 1,5-2 varv innan dom börjar bli lösa när man hissar bilen.
Själva fjädern klarar av att kapas precis var som helst, mindre antal fjädervarv gör den styvare. Det är väl ungefär det som händer.

1 140 Inlägg
27 oktober 2010
#20
Tack för hjälpen Driftar_N !
då kan man ta bort fjädrarna å prova höja/sänka med domkraft om det går som jag tänkt mig smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!


Sök