2959
Sök

Volvo 855 konvertering automat -> manuell

sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena, jag har hittat en 850 t5r T-Gul som har gått ca 16.000mil, och automtat, men frågan är vad behöver man göra för att få den manuell ? Växellåda osv och vad mer såfall ?

Mvh Robbin

UNDERGROUND
649 Inlägg
8 september 2010
#2
sportluft skrev:
Tjena, jag har hittat en 850 t5r T-Gul som har gått ca 16.000mil, och automtat, men frågan är vad behöver man göra för att få den manuell ? Växellåda osv och vad mer såfall ?

Mvh Robbin

bytta svängjul big_smile


8 251 Inlägg
8 september 2010
#3
Växellåda, svänghjul, koppling, drivaxlarm spakställ, mittkonsol, pedalstaäll, slavcylinder, bromsvätskeburk, huvudcylinder, ledning mellan cylindrarna.


sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Växellåda, svänghjul, koppling, drivaxlarm spakställ, mittkonsol, pedalstaäll, slavcylinder, bromsvätskeburk, huvudcylinder, ledning mellan cylindrarna.

Låter som det är mer jobb änne vad det är värt ? hmm

8 251 Inlägg
8 september 2010
#5
sportluft skrev:
Låter som det är mer jobb änne vad det är värt ? hmm

Beror väl på hur sugen man är på just en manuell t-gul och i vilket skick automaten är i. Men du kan ju räkna med att det kostar säg 10.000 att bygga om som ett riktmärke om du gör allt själv. Men har man tid och kan göra det själv så varför inte.


632 Inlägg
8 september 2010
#6
Mitt tips är att du pratar med R-efined här på garaget wink

Han köpte sin 850 T-5R T-Gul med automat och har bytt till manuell helt själv. Han är grymt duktigt och riktigt trevlig. Han kan nog ge dig alla tips och råd du behöver

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
sportluft skrev:
Låter som det är mer jobb änne vad det är värt ? hmm

Beror väl på hur sugen man är på just en manuell t-gul och i vilket skick automaten är i. Men du kan ju räkna med att det kostar säg 10.000 att bygga om som ett riktmärke om du gör allt själv. Men har man tid och kan göra det själv så varför inte.

jo den är i extremt fint skick så det är nog värt det smile

sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#8
Fire-Fox skrev:
Mitt tips är att du pratar med R-efined här på garaget wink

Han köpte sin 850 T-5R T-Gul med automat och har bytt till manuell helt själv. Han är grymt duktigt och riktigt trevlig. Han kan nog ge dig alla tips och råd du behöver

Mvh/Tobias!

Då gör ja det tobbe, men är det inte dax att köpa en R snart, eller är Audin något för dig ? wink

632 Inlägg
8 september 2010
#9
sportluft skrev:
Fire-Fox skrev:
Mitt tips är att du pratar med R-efined här på garaget wink

Han köpte sin 850 T-5R T-Gul med automat och har bytt till manuell helt själv. Han är grymt duktigt och riktigt trevlig. Han kan nog ge dig alla tips och råd du behöver

Mvh/Tobias!

Då gör ja det tobbe, men är det inte dax att köpa en R snart, eller är Audin något för dig ? wink

Hehe jag har ju redan min T-Gul wink. Men Audin ska snart ut på blocket och eftersom vi är på jakt efter en kombi så passar en 855R T-Röd alldeles utmärkt för både jag och flickvännen gillar Volvo och hon får ju aldrig låna min T-Gul så får hon en T-Röd istället till sina ärenden wink

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#10
Fire-Fox skrev:
sportluft skrev:
Fire-Fox skrev:
Mitt tips är att du pratar med R-efined här på garaget wink

Han köpte sin 850 T-5R T-Gul med automat och har bytt till manuell helt själv. Han är grymt duktigt och riktigt trevlig. Han kan nog ge dig alla tips och råd du behöver

Mvh/Tobias!

Då gör ja det tobbe, men är det inte dax att köpa en R snart, eller är Audin något för dig ? wink

Hehe jag har ju redan min T-Gul wink. Men Audin ska snart ut på blocket och eftersom vi är på jakt efter en kombi så passar en 855R T-Röd alldeles utmärkt för både jag och flickvännen gillar Volvo och hon får ju aldrig låna min T-Gul så får hon en T-Röd istället till sina ärenden wink

Mvh/Tobias.

Klart frugan för låna t-gulen, va e det för snåleri wink hehe

Mvh robbin

632 Inlägg
8 september 2010
#11
sportluft skrev:
Fire-Fox skrev:
sportluft skrev:

Då gör ja det tobbe, men är det inte dax att köpa en R snart, eller är Audin något för dig ? wink

Hehe jag har ju redan min T-Gul wink. Men Audin ska snart ut på blocket och eftersom vi är på jakt efter en kombi så passar en 855R T-Röd alldeles utmärkt för både jag och flickvännen gillar Volvo och hon får ju aldrig låna min T-Gul så får hon en T-Röd istället till sina ärenden wink

Mvh/Tobias.

Klart frugan för låna t-gulen, va e det för snåleri wink hehe

Mvh robbin

Eftersom hon nästan tyckte min gamla röda Volvo 940 turbo gick för snabbt så skulle hon säkerligen köra av vägen direkt med T-Gulen då min gamla 940 turbo kändes som en 740 GL jämfört med 850:in wink. Sedan så orkar hon inte koppla T-Gulen heller efter att TM Racing fick sätta i sin specialkoppling som är riktigt stum och hård.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

sportluft
8 september 2010
Trådstartare
#12
Fire-Fox skrev:
sportluft skrev:
Fire-Fox skrev:

Hehe jag har ju redan min T-Gul wink. Men Audin ska snart ut på blocket och eftersom vi är på jakt efter en kombi så passar en 855R T-Röd alldeles utmärkt för både jag och flickvännen gillar Volvo och hon får ju aldrig låna min T-Gul så får hon en T-Röd istället till sina ärenden wink

Mvh/Tobias.

Klart frugan för låna t-gulen, va e det för snåleri wink hehe

Mvh robbin

Eftersom hon nästan tyckte min gamla röda Volvo 940 turbo gick för snabbt så skulle hon säkerligen köra av vägen direkt med T-Gulen då min gamla 940 turbo kändes som en 740 GL jämfört med 850:in wink. Sedan så orkar hon inte koppla T-Gulen heller efter att TM Racing fick sätta i sin specialkoppling som är riktigt stum och hård.

Mvh/Tobias

Hehe okej wink Vad kostade ditt trim hos TM Racing ? smile

632 Inlägg
8 september 2010
#13
sportluft skrev:
Fire-Fox skrev:
sportluft skrev:

Klart frugan för låna t-gulen, va e det för snåleri wink hehe

Mvh robbin

Eftersom hon nästan tyckte min gamla röda Volvo 940 turbo gick för snabbt så skulle hon säkerligen köra av vägen direkt med T-Gulen då min gamla 940 turbo kändes som en 740 GL jämfört med 850:in wink. Sedan så orkar hon inte koppla T-Gulen heller efter att TM Racing fick sätta i sin specialkoppling som är riktigt stum och hård.

Mvh/Tobias

Hehe okej wink Vad kostade ditt trim hos TM Racing ? smile

Jag skickar en fullständig lista åt dig på PM så får du reda på vad exakt allt kostade smile

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

4 767 Inlägg
8 september 2010
#14
BRA, fortsätt via PM! Inte i forumet!

Reglerna säger följande:
13§ Vett och etikett
Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.

Bägge parter ombedes läsa igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

"Blå dåre"
35 Inlägg
12 september 2010
#15
Fördelen med att byta till manuell e ju att volvos automater suger hästskit, 2 st pajjade i min röda t5 under 3 månaders tid.

Ur Burnouten hördes en röst som sade "Le, ty den kunde ha varit värre!". Så jag log... Och den blev värre!
Having a fast Volvo is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 september 2010
#16
Sen bör du vara medveten om att det kan bli svårt att regga om med manuell, bilar efter -93 får man inte byta delar på hur som helst tyvärr... Besiktningen missar det säkert men har du otur upptäcker dom ändringen........


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
2 maj 2012
#17
Grim skrev:
Fördelen med att byta till manuell e ju att volvos automater suger hästskit, 2 st pajjade i min röda t5 under 3 månaders tid.

då har dom varit skrot från början

mina aut har fungerat felfritt tills man börjat lekt..
den jag har nu låter jag bli att leka med

men min förra åkte jag runt och ritade sträck dagarna i ändan med autotech steg3
och då stack lagret i diffen men iövrigt dog då inte aut dom 3500mil jag körde med den och då var det fullt ös

men det är svårt att hitta fina lådor min hade gått 12Kmil när jag monterade den

Kör fort så hinner inget hända...

Jävel
2 018 Inlägg
2 maj 2012
#18
Jag har ett konverteringskit för att få till manuell.
Alltså, låda,spakställ,cylindrar,slangar,pedaler,svänghjul osv..

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök