4370
Sök

Ladd problem, slö och ett konstigt ljud Audi A4 quattro -04 1.8T

690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#21
inte den som sitter bakom motorn/ i bakkant
Ska tydligen vara ett riktigt pain in the a** att byta

690 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#22
Har inte haft problemet på ett tag nu och besiktade i går med helt rena papper.. faktiskt bättre värden än förra gången bilen besiktigades

CO: 0,0
CO 2005: 0.0
HC: 000
Lambda: 1.01

Bromsar V fram 3.2 H fram 3.2
             V Bak 2.0  H bak 2.0

Inga felkoder...
Nu vet jag inte vilka koder bilprovningen ser egentligen men dom hittade inga hur som...
Senast redigerat av AEN (21 september 2010)

337 Inlägg
23 september 2010
#23
som sagt, bilprovningen kollar inga felkoder.


982 Inlägg
23 september 2010
#24
magnetventilen är ju standard på dom alla audi..och dumpen

690 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#25
Mitsuhini skrev:
som sagt, bilprovningen kollar inga felkoder.

Vad är det dom läser av då?
dom pluggar ju in i ODB uttaget med en läsare... och det står utförligt på protokollet :funna felkoder 0
Så visst kollar dom felkoder, men frågan är bara vilka...

En kollega som besiktigade för ett tag sen så sa dom att det fanns en kod som var tvungen att åtgärdas samt att det fanns 2 modellspecifika koder (eller något liknande) som kunde vara värt att veta... dock inget som dom fällde på...


Skulle inte laddet vara fladdrigt ifall det var fel på N75/magnetventilen?
Avlastningsventilen är nyligen bytt till en förstärkt bosch ventil som så vitt jag vet fungerar... om den läckte så pass mycket som 0.7bar vid fullt ladd så borde det vina/tjuta en hel del kan man ju tycka...?!?

337 Inlägg
24 september 2010
#26
? är det sån skillnad på olika bes? jag har aldrig varit med om att de kopplar in någon läsare..


982 Inlägg
24 september 2010
#27
Dom har väl börjat införa det..men har för mig att dom kollat bilar från 00 om dom ev är chippade osv

690 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#28
att dom skulle se chippning är mindre troligt.. min är chippad och dom sa inget...
tror som sagt mer det gäller felkoder..
Ska dom se om den är chippad så måste dom ju gå in och börja läsa av värden för laddtryck mm och det låter aningen tidsödande för bilprovningen...
OM dom ser visuellt att det sitter modefieringar såsom större turbo och tex en FMIC så kanske dom börjar lyfta ögonbrynen, men dom kan ju fortfarande bara misstänka... en FMIC i sig är ju inte olovligt att ha, men har man en sån så kan man ju misstänka större ingrepp än så...

337 Inlägg
25 september 2010
#29
chip är ju inget olagligt om det inte effekthöjningen överstiger 10%. (har jag för mig) tror 10% är gränsen.


982 Inlägg
26 september 2010
#30
och hur ofta överstiger det inte 10% ? 9 av 10

690 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#31
Mitsuhini skrev:
chip är ju inget olagligt om det inte effekthöjningen överstiger 10%. (har jag för mig) tror 10% är gränsen.

Jo tyvärr så är i stort sätt alla typer av trim otillåtet på "heltbilsgodkända" bilar, dvs efter 2000 eller nått sånt
På äldre bilar finns det väl en viss tolerans... lite osäker på den punkten...
Men att man skulle upptäcka ett chip genom en enkel felkodssökning är inte så troligt...
Har du dock synliga eftermarknads delar så kan misstanke väckas (exempelvis en stor FMIC eller en betydligt större turbo än vanligt)

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#32
Besiktningen har börjat kolla felkoder, och ska göra det framöver på bilar nyare än 02.


Dumpen är ett vanligt problem på 1.8T (AWT)
Senast redigerat av Bullen1 (28 september 2010)

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#33
Bullen1 skrev:
Besiktningen har börjat kolla felkoder, och ska göra det framöver på bilar nyare än 02.

Dumpen är ett vanligt problem på 1.8T (AWT)

Har en BEX... och ja dumpen är näst intill ny :-)

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#34
vi har fått in ett flertal ej godkända pga felkkoder, men då enbart på motor felkoder, det är inte alltid motorlampan tänds.

Dom kan inte se att bilen är chipad om det inte är en extrem bil.  det handlar på bilar från 01 enbart om programvaran o besiktningen har ingen aning om vilken bilen ska ha.

Det man inte dör av gör ont.

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#35
AEN skrev:
Bullen1 skrev:
Besiktningen har börjat kolla felkoder, och ska göra det framöver på bilar nyare än 02.

Dumpen är ett vanligt problem på 1.8T (AWT)

Har en BEX... och ja dumpen är näst intill ny :-)

Felet som du har är lite skumt. inget som ja direkt känner igen.
Du bör nog lämna in den för kontroll, man kan alltid göra en komponetdiagnos, om nu inte verkstan ser eller hör något uppenbart.

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#36
Jo absolut... misstänker att det innebär att mäta upp respektive sak som kan fela...
Ska nog ta och inhandla en felkodsläsare hur som haver...

Nu har jag som sagt inte haft några som helst problem på 15 dagar nu och använder bilen dagligen...
Kanske var det något tillfälligt bara... sånt kan ju hända... ett mindre överslag eller felsignal bara...
Eftersom besiktningen inte såg några som helst koder så bör jag kunna utesluta något allvarligt (som borde genererat motorkoder), avgasvärdena var helt otroliga...

Om det händer igen nu så får jag uppsöka en verkstad... (peppar peppar)
Om inte så ska jag skramla lite och skaffa mig en felkodssökare... typ en autel maxiscan vag405 räcker nog för mig... behöver ingen vag-com eller VCSD då jag inte tänkt rota eller ändra något...

690 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#37
Problemet tillbaka idag igen...

Var först iväg en kortare sväng och handlade och åkte sen hem utan några som helst problem...
Lite drygt en timme senare skulle jag till jobbet...
Startar bilen och låter den stå på tomgång någon minut medans jag fixar en annan sak...
Hör helt plötsligt hur motorfläkten går igång på max och går så någon minut... sen går den ner och tystnar...
Kör iväg och ja den laddar mellan 0.3-0.5 bar...
ut på motorvägen och trycker fullt upp till 140kmh (vilket tar ett tag utan ladd :-P ) ligger sen på 6an mellan 110-140kmh och låter den sjunka ner till ca 110 sen upp till 140... segt som fan, men helt plöstligt så släpper det mellan gasningarna och den går som vanligt igen...

Låter ju verkligen som det har något med tempen att göra eftersom varje gång det hänt så går fläkten upp på max sådär !?!?

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#38
Kan va så simpelt som en defekt motor tempgivare, om den strular kan fläkten helt plötsligt gå igång, och att styrdonet tror att bilen är kall o begränsar laddtrycket.

Det man inte dör av gör ont.

690 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#39
jag börjar misstänka att det är så... den du menar är G62an va? den som sitter i bakkant av motorn?

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#40
Just den, trång o härlig o byta

Det man inte dör av gör ont.


Sök