3252
Sök

Ladd problem, slö och ett konstigt ljud Audi A4 quattro -04 1.8T

690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#1
Har haft ett problem 2 dagar i rad nu och det är när jag varit påväg från jobbet hem (inte påvägen dit av någon anledning)

Bilen går slött och laddar endast max 0.5 bar (man känner knappt att det är en turbo ens), men efter ett tag när jag kommit ut från stan och ut mot motorvägen (ca 10 minuter) så börjar den ladda som vanligt igen dvs ca 1 bar
Ungefär vid exakt samma ställe båda gångerna nu, och jag tycker bilen känns som den går som vanligt igen...
Dock så när jag kom hem och parkerade så ställde jag den på tomgång och friläge och varvade upp sakta... när jag kommer upp till ca 2800-3000rpm så är det något som brölar (ett ljusare brölande) och det verkar komma underifrån bilen... som om något vibrerar fort... (svårt att förklara ljudet, men tänk er att en granne borrar i betong typ... ett rrrrrrr i snabb takt...

Jag har ingen blå rök från avgasrören och inga varningslampor har lyst
Stift och tändspolar är nybytta

Någon som har en aning om vad problemet kan vara???

Bilen är en A4 Quattro Avant 04 (190hk) och chippad med GIAC

Tack på förhand!
Mvh
Lars

132 Inlägg
9 september 2010
#2
Någon form utav läckage kanske? det mesta expanderar ju när det blir varmt för efter 10 min körning gick den ju som vanligt, starta den när det är kall och kolla smile


lastbils chaufför
240 Inlägg
9 september 2010
#3
kolla katalysatorn

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#4
läckage från katalysatorn? eller något annat?
Katalysatorn sitter före downpipen på dessa bilar så man tycker ju att det borde låta mer från motorrummet då...
I går när jag åkte till jobbet (kall) gick den som vanligt (och då hade jag haft samma symptom påvägen hem i går morse (jobbar natt)
Om det är en läcka på katalysatorn eller avgasrör kan det verkligen påverka laddtrycket så pass negativt?
Senast redigerat av AEN (9 september 2010)

132 Inlägg
9 september 2010
#5
där ser man, lustigt.. kan tyvärr inte hjälpa dig där, finns säkert något annat snille som vet dock smile


lastbils chaufför
240 Inlägg
9 september 2010
#6
det är inte läka från katalysatorn utan det börjar bli stopp i den, hade samma symtom på min 740 tic byte HELA avgas systemet och problemet försvan

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#7
ok :-( bilen har bara rullat 8000mil vilket man kan tycka lite för katalysatorn bör väl hålla längre?!?

Blir det verkligen så om den är täppt? dvs att den får dåligt laddtryck ibland och efter man kört ett tag så släpper det?

690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#8
Talade som hastigast med folkadoktorn (VAG) och det var väl lite svårt att säga på rak arm för dem utan att ha sätt bilen, men han trodde lite på wastegate problem... kan vara något som blockerar den så den inte stänger, eller något annat som blockerar i turbons väg..
Trodde inte så mycket på katalysatorn såvida det inte är en lös bit i den som ligger blockerar avgaserna till och från...

Kan väl även vara någon form av läcka, men frågan är ju bara vart...

Om jag inte missminner mig nu så laddade den faktiskt normalt när jag åkte från garaget på jobbet och någonstans efter att jag lämnat jobbet börjat krångla, fram till att jag kom ut på motorvägen (samma ställe båda gångerna som sagt, vilket är lite lustigt)
Senast redigerat av AEN (9 september 2010)

690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#9
Testade nu igen en kortare sträcka... när man startar motorn och kör iväg (helt kall) så har den laddtryck.. efter att par hundra meter så så dåligt igen...
Lite fel av mig ang laddtrycket... Den peakar 0.5 och laddar 0.3 bar

Kör en kort sväng (2-3 minuter)... stannar och stänger av... startar igen och kör iväg... fortfarande dåligt..
Sen helt plötsligt normalt laddtryck igen...

Det är inget som kommer som en ryck utan man kan trycka plattan i mattan utan att det händer något... och när laddet kommer tillbaka så kommer det inte i en acceleration (som ett ryck) utan kommer som typ vid nästa växling...

Körde med nervevade rutor nu och kan säga att jag hör inte ens turbon vina när den går sådär.... vilket man hör ganska bra i normalfallet...

ingen som har några fler ideér?

337 Inlägg
9 september 2010
#10
brorsan har haft liknande problem, a4 1,8tsq -05. det var nåt knas med någon backventil bland alla vaccumslangar (börjar tydligen komma på dessa årsmodeller nu). VAG skulle ha en hisklig summa för att fixa detta då dom byter ut hela systemet. men rekommenderar Ellte bil i Tumba/tullinge, dom fixade detta. (jag har väldigt bra kontakt med dom) hör av dig om du vill ha mer info så kollar jag med brorsan eller janne på ellte bil, han har det specat tror jag. dom är väldigt duktiga och seriösa.
Senast redigerat av Mitsuhini (9 september 2010)


690 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#11
ok...

Oj byta hela kitet med alla vacuumslangar låter aningen overkill även om det är bra att ha nya fräscha slangar så är det kanske lite att kasta pengarna i sjön...

Åkte till jobbet vid halv 8 tiden nu på kvällen och då var det inga problem överhuvudtaget.. inte ens när den var kall och då hade den ändå stått nästan 3 timmar så det borde väl klassas som kall motor...
Nu gick den som en dröm som vanligt kollade ner i motorrummet med en lampa och kan ej se något synligt läckage eller att det skulle vara brännt eller kladdigt någonstans runt katalysator, downpipe eller turbon (så vitt man kan se utan att montera bort något)

Vet du om det är en stor operation att byta den där backventilen och vart den sitter? kostnad för att byta den?

Tackar för hjälpen alla som svarat än så länge! :-)

690 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#12
Av någon konstig anledning så har jag inte haft några problem alls i dag... varken i morse eller nu på kvällen...
Den laddar fint och går bra som den ska... inga tendenser till att den inte vill ladda..

Hoppas på att det var något som fått hicka i bilen bara... men skulle ändå vilja veta vad det var... får se om det återkommer eller inte...
Ska på besikting den 20e och vet inte om dom kollar alla felkoder?
Om inte problemet återkommer så avvaktar jag med verkstaden.. den ska ändå in på stor service om ca 4 månader så dom lär väl se felkoder då om det finns några lagrade..  ja såvida inte bilen börjar krångla igen.. då får jag väl lämna in den och kolla upp det...

Om det är någon som har flera ideér så är det bara att skriva... annars återkommer jag om problemet återkommer

337 Inlägg
11 september 2010
#13
besiktning kollar aldrig felkoder. du kan få anmärkning på vissa lampor som lyser som tex ABS. funkar den så är det ju bara åka, men som sagt så lämna inte in till VAG.
vet inte vilken backventil som var fel på men det fanns typ 16st eller något så det är inget att rekommendera att leta själv om du inte vet vad du håller på med.


690 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#14
ok... ja några värden borde inte förändrats pga detta, motorn gick ju som vanligt utöver att turbon inte laddade... så besiktningen ser nog inte detta i så fall..
Oj 16stycken... det var ju ett par... nej jag tänker inte börja rota i dem i onödan...
Jag har en VAG auktoriserad verkstad som ska vara mycket bra i närheten av mig... tom den enda verkstad som klarade ett "ärlighetstest" som gjordes av programmet Plus för en massa år sedan...
Annars så är nog mekonomen verkstad mitt andra alternativ... har en mycket bra sådan vid mig också så...

337 Inlägg
14 september 2010
#15
men som sagt, behöver ju inte vara just detta felet i din bil (om det du kommer tillbaka). bästa är ju att först o främst kolla felkoder i vag-com.


690 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#16
Börjar helt seriöst tro att det spökar i just en specifik parkeringsficka i garaget på jobbet...
Fick samma problem igår påväg från jobbet... vill inte ladda mer än 0.3 och detta fortsatte tills jag kom till EXAKT samma ställe som där problemet slutat varända gång.. nu snackar vi om exakt samma plats
När jag åkte hem i går så var det lite kö inne i stan så det tog längre tid att komma ut ur stan så alltså så har problemet inget med tid eller med att motorn fått en viss temperatur att göra...

Det mest spooky med saken är att problemet så vitt jag vet har endast uppstått efter att jag stått på en viss specifik parkeringsruta i garaget på jobbet... Har stått på en annan ruta och då har det inte varit några problem föräns jag ställde mig på den här rutan igen...
Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta fenomen!?!

När jag åkte till jobbet nu i morse så var det inga problem alls... ska se hur den ter sig när jag åker hem idag (står inte på den parkeringsrutan idag)

Jag är inte speciellt vidskeplig men vet inte rikitgt vad jag ska tro om det här... :-/

690 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#17
Hur är det med tempgivaren (G62) egentligen..?
Har noterat att när man startar bilen (kall) dom gånger jag fått problem med laddet så har kylfläkten gått på max (inte kupé utan den till kylaren)
Dom gånger bilen startar och går normalt kan jag inte minnas att fläkten går igång direkt vid start, och specielt inte på max... låter som ett jetplan

Kan det vara tempgivaren som ger dessa problem???
Saken är ju att det bara är problem av och till...
Tempen går upp som vanligt till 90 grader och stannar där... varken mer eller mindre
När fläkten går igång vid kallstart så slutar den efter ett par minuter (Men laddproblemet kvarstår ett bra tag till)

Skulle det kunna vara Tempgivaren tro?
Senast redigerat av AEN (17 september 2010)

337 Inlägg
18 september 2010
#18
hehe du har ju en enkel lösning på problemet: ge fan i att parkera i den rutan då tongue


690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#19
haha svårt ibland när det är fullt på övriga... nej men det är skumt... eller kanske bara en tillfällighet
har kollat med en verkstad som trodde det kunde vara tempgivaren

337 Inlägg
18 september 2010
#20
tempgivarn kostar inte många kronor och tar 2min och byta.



Sök