3239
Sök

Transportera bil på Biltrailer.

KHRacing
9 september 2010
Bjare skrev:
Det där med körkort före -96 och att få dra mer på sitt B-körkort vill jag gärna veta mer om. smile

kan vara 1998 okså., skall kolla.

Har jag dock jävligt fel så kan vara en grej sombara varit på tal,med tankepå att många husbilar väger in på runt 4000kg. menjag vet att jag hört talas omd etta mkt.

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Tog mitt körkort för cirka 1år och 7 månader sen, så prövo tiden är kvar! men hyr ett släp som tar 2000kg, så jag är säker kostar bara en hundrig extra.. sen chansar jag smile

KHRacing
9 september 2010
poont skrev:
Tog mitt körkort för cirka 1år och 7 månader sen, så prövo tiden är kvar! men hyr ett släp som tar 2000kg, så jag är säker kostar bara en hundrig extra.. sen chansar jag smile

inte bra . 2000kgs släp med ditt kk = olovlig körning även med tomt släp... indraget kk nästan direkt , bätte som vi sagt tidigare i tråden, att ta ett släp med totalvikt på max 1500kg

945 Inlägg
9 september 2010
Själv hade jag hyrt ett 1.300. (Närmast vad du max får dra efter din bil.)
Lastat på bilen. Kört lite lägre luft i däcken så du sparar axlarna på släpet. Lasta bilen och kör.

Av med plåtarna.  Ännu mer tveksam? Finns tusentals knep. En satte en bogserlina där framme som skulle väga upp vid en kontroll att bilen inte var i körskick och en annan drog av batteriet som också skulle väga upp att bilen inte var vid sina fulla bruk, samtidigt som plåtarna inte satt monterade.

Ditt problem är is i magen. Det du nu letar efter är ett hopp om att dom inte tar fram vågen.
Det händer sällan. Har ett par stycken släp som rullar varje dag och det händer knappt den bäste.

Däremot, detta med körkort före -96 är något ja inte känner till och vill gärna veta mer om.

772 Inlägg
9 september 2010
Varför inte bara ställa på Saaben, sätta en försäkring och köra hem? Då kan du bara åka dit för att du inte besiktigat. Det är nog det billigaste att göra.

Annars finns det inget sätt att komma "billigast" undan.

850:n får du inte dra 2ton släpet, då blir det olovlig körning.
Med L200 blir det oxå olovlig körning eftersom du hamnar över 3,5 ton.
Och det mindre släpet hade inte jag tagit, 500kg överlass vore inget jag skulle "testa om det går" med.

Så tyvärr, ta en vän med BE kort så löser du det bäst.

Annars får du väll chansa om du anser värt det. Kan bli väldigt jobbigt om det händer något.

OT:
Att inte polisen gör nått åt alla bilar som står är för att dom inte får. En bil som inte står olovligt till
eller på någons mark så kan inte polisen göra något.
Om dom skulle bryta sig in och ta reda chassi nummer så gör dom ju ganska grovt tjänstefel.

945 Inlägg
9 september 2010
PoulZen skrev:
OT:
Att inte polisen gör nått åt alla bilar som står är för att dom inte får. En bil som inte står olovligt till
eller på någons mark så kan inte polisen göra något.
Om dom skulle bryta sig in och ta reda chassi nummer så gör dom ju ganska grovt tjänstefel.

Exakt. För det ska bli aktuellt så måste det först vara en specifik misstanke kring just den bilen och någon måste ha anledning till tillämpa någon form av anmälan mot den för den antingen ska bort eller liknande.
Då, kan man genomföra detta. Vilket har hänt...Har det hänt? Men man Kan söka efter chassinummer.
Däremot händer det aldrig.

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Poulzen. Jo, han jag ska köpa bilen av sa det att det går också. Dock är det ju Körförbud. Men skattad o försäkrad, men den har inte körts  regelbundet från  2008 så jag vet inte hur det är med bromsar och det.

772 Inlägg
9 september 2010
KHRacing skrev:
poont skrev:

inte bra . 2000kgs släp med ditt kk = olovlig körning även med tomt släp... indraget kk nästan direkt , bätte som vi sagt tidigare i tråden, att ta ett släp med totalvikt på max 1500kg

500kg överlass på ett släp som har maxlast 990kg? Håller gör det kanske. Men han kan ju åka dit iaf.
Polisen är inte jätte dumma, dom vet att en Saab vad det nu var för modell väger nästan 1,5ton. Och
om du kommer med ett litet plutt släp efter en 850 med en bil som väger mer än vad dragbilen gör,
då kan nog polisen hålla kvar dig tills dom fått fram vågar.
Sen om dom gör det är ju en annan sak.
Men det är ju upp till TS att chansa.
Jag hade inte gjort det. Jag har blivit av med hela raddan körkortet (bece) bara för att jag hade
prövotid. Det är inte roligt att tvingas gå 4 månader utan kort, och sen göra om teoriprov och
uppkörning.

772 Inlägg
9 september 2010
poont skrev:
Poulzen. Jo, han jag ska köpa bilen av sa det att det går också. Dock är det ju Körförbud. Men skattad o försäkrad, men den har inte körts  regelbundet från  2008 så jag vet inte hur det är med bromsar och det.

Då blir det olovlig körning på det oxå tror jag, eller om det bara blir böter om du kör med en bil med körförbud. Vet tyvärr inte vilket där.

KHRacing
9 september 2010
PoulZen skrev:
........massa text.......
Jag hade inte gjort det. Jag har blivit av med hela raddan körkortet (bece) bara för att jag hade
prövotid. Det är inte roligt att tvingas gå 4 månader utan kort, och sen göra om teoriprov och
uppkörning.

Bra sagt - men överlast = böter / ev: kontakt med åklagare.

2000kgs släp: olovligt = indraget körkort.
vilket är bäasta alternativet om du måste välja ?

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Försäkra, skatta, dock obesiktat = köra hem?
är ju som sagt en AERO me steg3, kmr dom så kör jag wink skämt åt sido.
Senast redigerat av poont (9 september 2010)

KHRacing
9 september 2010
Bjare skrev:
Däremot, detta med körkort före -96 är något ja inte känner till och vill gärna veta mer om.

& där kom svaret från Transportstyrelsen.

Skönt att veta att manhade rätt.

släp står inte ens med i lagtexten = att det är oki enligt handlägagren jag pratade med:

http://www.geting.se/image.php/262947-tssvar2010slap.jpg

772 Inlägg
9 september 2010
KHRacing skrev:
PoulZen skrev:
........massa text.......
uppkörning.

Bra sagt - men överlast = böter / ev: kontakt med åklagare.

2000kgs släp: olovligt = indraget körkort.
vilket är bäasta alternativet om du måste välja ?

Men det finns säkert en gräns för överlasset oxå, om åklagare tycker det är för mycket kan denne höja straffet till vårdslös körning/olovlig körning med indraget kk till följd.

Jag har kört med en Scorpio kombi alà 1500kg på ett boogi släp med en annan Scorpio sedan som dragbil och klarat mig, så visst går det. Men det är inget jag skulle rekomendera att göra, iaf det händer något.
Och det är jävligt äckligt att köra med så mkt vikt bakom en bil som inte väger så mkt, svajar och går illa.

Men som svar så hade jag kört med överlass ja.

772 Inlägg
9 september 2010
KHRacing skrev:
Bjare skrev:

Skönt att veta att manhade rätt.

släp står inte ens med i lagtexten = att det är oki enligt handlägagren jag pratade med:

Skulle inte det bli en tolkningsfråga av åklagaren om det gäller släp oxå eller inte?

KHRacing
9 september 2010
PoulZen skrev:
Skulle inte det bli en tolkningsfråga av åklagaren om det gäller släp oxå eller inte?

Varför ? :-) Står ingenstans i lagen att det är olagligt att köra med släp upp till en viss vikt.
självklart skall dragbilen vara godkänd dock & släpet såklart.

Fattig student
1 282 Inlägg
9 september 2010
Ställ på bilen och beställ en besiktning på stationen som ligger närmast hem, du får köra kortast väg till verkstad eller besiktning bara den är påställd och försäkrad..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Tiger1978 skrev:
Ställ på bilen och beställ en besiktning på stationen som ligger närmast hem, du får köra kortast väg till verkstad eller besiktning bara den är påställd och försäkrad..

Är det öppet på lördagar?

945 Inlägg
9 september 2010
KHRacing skrev:

Detta inlägget kommer man att referera till i tider,
äntligen ett riktigt svar som dessutom stämmer där man har svart på vitt.

Säkerligen mycket bra info till folk som inte visste detta, däribland är jag inräknad.

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Bjare skrev:
KHRacing skrev:

Detta inlägget kommer man att referera till i tider,
äntligen ett riktigt svar som dessutom stämmer där man har svart på vitt.

Säkerligen mycket bra info till folk som inte visste detta, däribland är jag inräknad.

Så då kan jag ta med mig min morsa för att hon ska kunna köra bilen?

mvh

KHRacing
9 september 2010
poont skrev:
Så då kan jag ta med mig min morsa för att hon ska kunna köra bilen?

mvh

Sålänge hon inte varit av med kortet efter 1996 så ja.

samt såklart kan du inte ta din 855 & ett 2000kg släp , det funkar ej.
Du ha ett 1400 eller ett 1500släp.
Så får du endast grovt räknat 100-150kg överlast = ev: böter.

Sök