3209
Sök

Transportera bil på Biltrailer.

46 Inlägg
9 september 2010
#41
Vad är det för mumel om att det är svårt för polisen att hitta reg nr med hjälp av chassie nr??? det är lika avancerat som att kolla upp ett reg nr dock mer siffror. Kör överlast och inget annat om du inte har be behörighet överlast kostar 2000kr i grundavgift och sedan 400kr för varje hundra kilo om det inte överstiger 2 ton


KHRacing
9 september 2010
#42
Gr0w skrev:
Vad är det för mumel om att det är svårt för polisen att hitta reg nr med hjälp av chassie nr??? det är lika avancerat som att kolla upp ett reg nr dock mer siffror. Kör överlast och inget annat om du inte har be behörighet överlast kostar 2000kr i grundavgift och sedan 400kr för varje hundra kilo om det inte överstiger 2 ton

Skrattar: så sant så - MEN.... last på ett släp UTAN regskyltar = GODS.

får dem verkligen lyfta på huven på MIN bil som står på släpet för att kolla chassienummret ?
Jag tror inte det . :-) Så man kommer undan där med.

46 Inlägg
9 september 2010
#43
Finns det misstanke om brott som kan ge fängelse upp till ett halv år JA!!

Jag kör dock alltid med regskyltarna på och kommer inte ta av dem för någon missbildad trafik polis får för sig att bilen väger som på pappret dessutom finns inga papper på vad bilen väger tom bara tjänstevikt och det är ju en helt annan sak (förare 70kg+alla vätskor+verktyg+reservhjul)


183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#44
Okej, jag tar ett släp för totaltvikt på 1500kg. Morsan kör en l200 på 2040 kg, hon har haft det innan 1996, kommer det att fungera eller?


46 Inlägg
9 september 2010
#46
om hon har be ja kanske kan inte l200as reg bevis i huvudet men annars så tror jag inte det tyvärr inte många bilar får ta 1500kg släp på b kort


KHRacing
9 september 2010
#47
poont skrev:
Okej, jag tar ett släp för totaltvikt på 1500kg. Morsan kör en l200 på 2040 kg, hon har haft det innan 1996, kommer det att fungera eller?

Det låter rätt cool

KHRacing
9 september 2010
#48
http://www.regeringen.se/sb/d/2348/a/61064
Citat:
- Vi är glada för körkortsbeslutet idag och att Europaparlamentet står bakom det. Särskilt glada är vi över att vi fått gehör för vårt krav att höja viktgränsen till 4250 kilo för dragbil och släpfordon som körs med B-körkort, sade infrastrukturminister Ulrica Messing vid en pressträff idag.

Beslutet kan träda ikraft tidigast år 2008.

-----------------------------------------------------------------------

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse6.htm
Senast redigerat av KHRacing (9 september 2010)

183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#49
Max släpvagnsvikt, kg:  2700
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  750
på l200an, funkar väl inte ändårå? :E


46 Inlägg
9 september 2010
#50
KHRacing skrev:
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67207860_852__,00.html

Fordon på 4 ton ja men om du kollar reg beviset så står det max total vikt släpvagn b behörighet eller liknande och den totalvikten får du inte överstiga om du bara har b kort vare sig fordonet får ha en totalvikt på 4 ton eller inte. Varför det där har gjorts är säkerligen för att husbilar mm ska kunna ha en högre totaltvikt för att slippa bli c reggade


46 Inlägg
9 september 2010
#51
poont skrev:
Max släpvagnsvikt, kg:  2700
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:  750
på l200an, funkar väl inte ändårå? :E

ett fordon har alltid lägst 750kg totaltvikt för vagn det är för att dem räknas som lätta får du dock tag på nån med be kort får säkerligen den där bilen dra en jävla massa


183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#52
Okej, så jag lär om jag ska vara enligt lagen, fixa en med BE körkort, alt bryta lagen köra olagligt med släp, eller ställa på och försäkra bilen och åka hem?
Vad skulle ni ha gjort, vi säger dom 2 senare alternativen?


46 Inlägg
9 september 2010
#53
Hyra en 1300 vagn och köra problemet sitter inte i hållbarheten på vagnen utan i svenska lag. Det är som dem säger väldigt sällan man blir vägd håll dig borta från tungkontroller bara


945 Inlägg
9 september 2010
#54
"den som kan upprepa vad alla andra redan skrivit flest gånger vinner"


KHRacing
9 september 2010
#55
Gr0w skrev:
om hon har be ja kanske kan inte l200as reg bevis i huvudet men annars så tror jag inte det tyvärr inte många bilar får ta 1500kg släp på b kort

1530... volvo 855 GL -94

1430... Mitsubishi Outlander 4x4 -2004

enligt reglerna så blir det ju bara överlast om man har otur att bli stoppad med ett 1500 släp på B-kort.

sedan får man även köra vidare om man har max 16% överlast.

Sålänge som dragbilen får dra 1500 i papprena & släpet är ett 1500 släp så är det alltså ok med B-kort.

Finns ju ingen övre viktgräns i lagtexten om du haft körkort från innan 1996.

KHRacing
9 september 2010
#56
Gr0w skrev:
Hyra en 1300 vagn och köra problemet sitter inte i hållbarheten på vagnen utan i svenska lag. Det är som dem säger väldigt sällan man blir vägd håll dig borta från tungkontroller bara

En anekdot där:

jag vart stoppad mitt i natten 2004 utanför Linköping, på väg hem från Finland.

hade ett 900-släp på kroken o mihn AE86:a som var reggad till 860kg på släpet.
dragbilen fick dra 1290... klarade mig med 22kg tillgodo. enligt de då gällande reglerna.
fick köra förbi masor med lastbilar rakt fram till vågen.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
9 september 2010
#57
PoulZen skrev:
ola_volvo skrev:
Skiiiiit i dee, surra bilen redigt och ha vettig dragbil så bryr sig inte snuten, dom måste ha vågar och skit med sig så det skulle vara maximal otur om du åker dit, har aldrig dragit lagligt men aldrig åkt dit

Dom behöver inte ha vågar med sig. Det är bara att kolla vad släpets tjänstevikt är, bilens tjänstevikt som du har på släpet, och bilens tjänstevikt som du drar med. Så får du fram om det väger för mycket.

Tjänstevikt hit och tjänstevikt dit...

Räknar polisen bort viktminskning i form av rost? vissa bilar har ju bantat en del, Och hur jobbigt blir det om man tagit ur motor och låda, samt lastat in 130kg potatis och blandade rotfrukter i bilen?


Man kan ju göra det jobbigt för dem att bedömma, så de blir tvugna till att hämta våg...
det är bara det jag vill påpeka.
Senast redigerat av SoL (9 september 2010)


46 Inlägg
9 september 2010
#58
SoL skrev:
PoulZen skrev:
ola_volvo skrev:
Skiiiiit i dee, surra bilen redigt och ha vettig dragbil så bryr sig inte snuten, dom måste ha vågar och skit med sig så det skulle vara maximal otur om du åker dit, har aldrig dragit lagligt men aldrig åkt dit

Dom behöver inte ha vågar med sig. Det är bara att kolla vad släpets tjänstevikt är, bilens tjänstevikt som du har på släpet, och bilens tjänstevikt som du drar med. Så får du fram om det väger för mycket.

Tjänstevikt hit och tjänstevikt dit...

Räknar polisen bort viktminskning i form av rost? vissa bilar har ju bantat en del, Och hur jobbigt blir det om man tagit ur motor och låda, samt lastat in 130kg potatis och blandade rotfrukter i bilen?


Man kan ju göra det jobbigt för dem att bedömma, så de blir tvugna till att hämta våg...
det är bara det jag vill påpeka.

Och precis därför fattar jag inte varför folk har fått för sig att dem ska gå på bilens tjänstevikt;)

Jag sa inte att det var omöjligt att bli stannad självklart finns det en risk men du ska bli stoppad av någon polis som känner till reglerna för det första och dem finns det inte gått om det är just tunggruppen som har sjuk koll på det och det är dem som har lastbilskontrollerna. Sen finns det några bilar som får dra sjukt mycket på b kort enligt regg beviset får jag dra 1640kg kärra med min r33 gtr detta pga hög tjänstevikt och låg lastvikt


183 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#59
Allstå, om jag kör med obesiktat, men skattat och försäkrat, blir det också "olovlig körning", som om jag hade åkt dit med trailer?


46 Inlägg
9 september 2010
#60
Nää tror det ligger på 1500kr men dock får du ta närmaste väg till verkstad eller bilprovning:D



Sök