2639
Sök

Knäppande ljud/känsla i kopplingspedalen, S40 - 96

58 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#1
Hej

Har en Volvo S40 - 96 2.0 som fungerat klockrent så länge jag haft den, med undantag från en sak. Sedan en tid tillbaka har kopplingen börjat knäppa när man använder den. Ljudet kommer både vid nertrampning samt uppsläppning av pedalen. Ljudet "känns" även i pedalen, dvs att den knäpper till i foten. Kopplingen fungerar som den ska och har gjort det ända sedan ljudet uppkom för någon månad sedan.

Har inte gjort någon direkt felsökning ännu då den som sagt fungerar som den ska, men nu känns det dags att ta tag i det.

Funderar på vad det kan komma från, har kollat så pedalen går fri hela rörelsen och att inget fastnar eller liknande i den. Funderar på om det är något på andra sidan torpedväggen.

Nu frågar jag er kloka huvuden på garaget, vad kan ge upphov till ett knäppande ljud och känsla i min kopplingspedal?

378 Inlägg
9 september 2010
#2
Har exakt likadant på min v40. Väldigt irriterande!

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

1 043 Inlägg
9 september 2010
#3
Är det vire? Isåfall kan det vara självjusteringen som låter.

378 Inlägg
9 september 2010
#4
norpan1 skrev:
Är det vire? Isåfall kan det vara självjusteringen som låter.

Nope (= Hydralisk.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

337 Inlägg
9 september 2010
#5
lägg dig upponer i framsätet och tryck pedalen och se om det är någon mekaniskt fel vid pedalen. kan vara själva upphängningen av pedalen eller liknande.


58 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#6
Mitsuhini skrev:
lägg dig upponer i framsätet och tryck pedalen och se om det är någon mekaniskt fel vid pedalen. kan vara själva upphängningen av pedalen eller liknande.

Haha, har precis gjort detta, kan inte se något eller känna något speciellt. Ska ta och gräva ner mig under huven tilll helgen tror jag. Jag har ont i ryggen nu...

337 Inlägg
11 september 2010
#7
kan ju vara något med antingen slavcyl eller huvudcyl.. du har ju en på torpeden precis vid pedalen samt en som sitter på vxllådan.


378 Inlägg
19 september 2010
#8
Om du fortfarande inte har löst problemet så kan jag hjälpa dig smile Vet exakt vad felet är.
Igår la min koppling av helt. Helt död. Och de va slavcylindern som gått sönder. Knäppandet beror antagligen på att cylinder håller på att lägga av. Så bytar du den så försvinner oljudet (= Slavcylidnern sitter ovanpå växellådan.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

58 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#9
-Brink- skrev:
Om du fortfarande inte har löst problemet så kan jag hjälpa dig smile Vet exakt vad felet är.
Igår la min koppling av helt. Helt död. Och de va slavcylindern som gått sönder. Knäppandet beror antagligen på att cylinder håller på att lägga av. Så bytar du den så försvinner oljudet (= Slavcylidnern sitter ovanpå växellådan.

Där ser man sad Det var ju tråkigt, aja, den fungerar ånsålänge. Kör tills den rasar, tack för svaret! smile

2 024 Inlägg
19 september 2010
#10
Hade samma fenomen på min bil. Det visade sig tillslut vara switchen som sitter på kopplingspedalen som bryter farthållaren. Den gick kärvt mot pedalen helt enkelt. Bytte den så vart det frid och fröjd.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

58 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#11
Expoze skrev:
Hade samma fenomen på min bil. Det visade sig tillslut vara switchen som sitter på kopplingspedalen som bryter farthållaren. Den gick kärvt mot pedalen helt enkelt. Bytte den så vart det frid och fröjd.

Synd att jag inte har någon farthållare då wink Tack för svar ändå!


Sök