"Saab har slitstark kamkedja i sina fyrcylindriga motorer och dessa behöver normalt inte bytas förr-än tidigast efter 20 000 mil. När kedjan slamrar är det dags för byte, en kostnad på strax under 4 000 kronor."
Byts sällan före 20.000 mil, och då är det väl sällan kedjan som är problemet utan de hydrauliska kedjesträckarna som blir dåliga och inte orkar sträcka kedjan tillräckligt. Men när sträckarna byts byts nog alltid kedjan också. Vore ej så listigt att inte göra det när man ändå är där och bökar.
Råkade hitta den här gamla tråden och ville bara passa på att rätta lite. Kedjebyte görs vid 25 000 mil på 9-5an och kostar i runda slängar 15 000 kronor.
Råkade hitta den här gamla tråden och ville bara passa på att rätta lite. Kedjebyte görs vid 25 000 mil på 9-5an och kostar i runda slängar 15 000 kronor.
Och då vill jag i så fall rätta lite jag med.... Kamkedja byts vid behov.
Råkade hitta den här gamla tråden och ville bara passa på att rätta lite. Kedjebyte görs vid 25 000 mil på 9-5an och kostar i runda slängar 15 000 kronor.
Och då vill jag i så fall rätta lite jag med.... Kamkedja byts vid behov.
Exakt, ingen idé att byta bara för bytandets skull. Börjar den skramla och låta, byt. Annars finns ingen anledning. 15000 för ett kedjebyte? Hoppas inte du gick på den...
jag bytte kedjor på en 9-5a som hade gått 8800 mil i veckan. men då hade han missat 5000mila servicen. och turbo och kedjor på en aero som gått 12000 idag. och det är sällan det är fel på sträckarna. mvh folka
men jag behöver byta kamkedja på min saab 9-5a -00 och dom ville ha 11tusen för byttet:S
stämmer nog bra, eftersom dem är tvungen och lossa motorn och putta ut den igenom vänster hjulhus för att komma åt. matriealet kostar några kronor oxå.
kamkedjan byts vid behov, spännaren får vara ut 15,5....sen behövs den bytas. min är ute 17 och inga missljud hörs, men min motor ska ändå bytas nu under vintern!
Senast redigerat av kwansa (12 november 2009)
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
men jag behöver byta kamkedja på min saab 9-5a -00 och dom ville ha 11tusen för byttet:S
stämmer nog bra, eftersom dem är tvungen och lossa motorn och putta ut den igenom vänster hjulhus för att komma åt. matriealet kostar några kronor oxå.
kamkedjan byts vid behov, spännaren får vara ut 15,5....sen behövs den bytas. min är ute 17 och inga missljud hörs, men min motor ska ändå bytas nu under vintern!
precis, men billigare finns ju med men det kräver tid och orka.. men får se hur ja ska göra..
men vet du hur man spänner kedjan ? ifa hjälper det liksom?
men vet du hur man spänner kedjan ? ifa hjälper det liksom?
Kedjan sträcks av en kedjesträckare som trycks ut av motorns oljetryck= du kan inte sträcka den själv. Arbetsområdet på sträckaren är 0~18mm och är den ute 15> är det dax att fundera på´t. Många motorer som låter illa har sträckare som är ute max.....
men vet du hur man spänner kedjan ? ifa hjälper det liksom?
Kedjan sträcks av en kedjesträckare som trycks ut av motorns oljetryck= du kan inte sträcka den själv. Arbetsområdet på sträckaren är 0~18mm och är den ute 15> är det dax att fundera på´t. Många motorer som låter illa har sträckare som är ute max.....
Råkade hitta den här gamla tråden och ville bara passa på att rätta lite. Kedjebyte görs vid 25 000 mil på 9-5an och kostar i runda slängar 15 000 kronor.
jag ska byta hela kittet för 10000kr:) med papper och allt:)
men vet du hur man spänner kedjan ? ifa hjälper det liksom?
Kedjan sträcks av en kedjesträckare som trycks ut av motorns oljetryck= du kan inte sträcka den själv. Arbetsområdet på sträckaren är 0~18mm och är den ute 15> är det dax att fundera på´t. Många motorer som låter illa har sträckare som är ute max.....
mvh Jonas
min var ute 17.69 och låter inte så myk, bara när man gasar myk..den går halv år till, fast ska byta slutet av månaden:)
men jag behöver byta kamkedja på min saab 9-5a -00 och dom ville ha 11tusen för byttet:S
stämmer nog bra, eftersom dem är tvungen och lossa motorn och putta ut den igenom vänster hjulhus för att komma åt. matriealet kostar några kronor oxå.
kamkedjan byts vid behov, spännaren får vara ut 15,5....sen behövs den bytas. min är ute 17 och inga missljud hörs, men min motor ska ändå bytas nu under vintern!
men vet du hur man spänner kedjan ? ifa hjälper det liksom?
Kedjan sträcks av en kedjesträckare som trycks ut av motorns oljetryck= du kan inte sträcka den själv. Arbetsområdet på sträckaren är 0~18mm och är den ute 15> är det dax att fundera på´t. Många motorer som låter illa har sträckare som är ute max.....
mvh Jonas
min var ute 17.69 och låter inte så myk, bara när man gasar myk..den går halv år till, fast ska byta slutet av månaden:)
Kedjan sträcks av en kedjesträckare som trycks ut av motorns oljetryck= du kan inte sträcka den själv. Arbetsområdet på sträckaren är 0~18mm och är den ute 15> är det dax att fundera på´t. Många motorer som låter illa har sträckare som är ute max.....
mvh Jonas
min var ute 17.69 och låter inte så myk, bara när man gasar myk..den går halv år till, fast ska byta slutet av månaden:)
Råkade hitta den här gamla tråden och ville bara passa på att rätta lite. Kedjebyte görs vid 25 000 mil på 9-5an och kostar i runda slängar 15 000 kronor.
Nja, då byter man hela transmissionen, men vissa byter enbart kjedjan och det kostar runt 4000:- (självklart olika beroende på verkstad).