3431
Sök

Att tänka på när man köper vinterbil?

huh?
10 427 Inlägg
17 september 2010
#81
Sampyla skrev:
Jag hade en volvo 740 förra vinter, och det enda den gjorde va att rasa, först gick stödlagret, sen gick bultarna som håller bakaxeln på plats av, och tillslut rasa även motorn på den, vet inte de kanske va otur bara, men tråkigt ändå!

Haha smile 45 ägare och 36000 mil eller? wink


Bärs!
3 456 Inlägg
17 september 2010
#82
steifan skrev:
Sampyla skrev:
Jag hade en volvo 740 förra vinter, och det enda den gjorde va att rasa, först gick stödlagret, sen gick bultarna som håller bakaxeln på plats av, och tillslut rasa även motorn på den, vet inte de kanske va otur bara, men tråkigt ändå!

Haha smile 45 ägare och 36000 mil eller? wink

Nu ska du inte vara sån Steifan... wink
Tror inte att någon av mina tidigare 2/740's haft mindre än 30000mil på mätarn vid inköp, och dom har funkat klockrent tills man tröttnat själv. smile

Garaget.org peakade 2008.

474 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#83
En fråga ang 940/960 kaross..
Om man skulle köpa framskärmar, huv, front, sidokjolar, bakskärmar och bakluckan från en 850  och sätta dit, skulle man få kompletta 850 utsidan då?

Kommentera & Rösta ! ©

75 Inlägg
17 september 2010
#84
steifan skrev:
Sampyla skrev:
Jag hade en volvo 740 förra vinter, och det enda den gjorde va att rasa, först gick stödlagret, sen gick bultarna som håller bakaxeln på plats av, och tillslut rasa även motorn på den, vet inte de kanske va otur bara, men tråkigt ändå!

Haha smile 45 ägare och 36000 mil eller? wink

Haha ne faktiskt inte, hade bara gåt 26 nånting och 7 ägare wink Och jag köpte den va en äldre man!!

Smålänning
7 883 Inlägg
17 september 2010
#85
Aga_Diff skrev:
steifan skrev:
Sampyla skrev:
Jag hade en volvo 740 förra vinter, och det enda den gjorde va att rasa, först gick stödlagret, sen gick bultarna som håller bakaxeln på plats av, och tillslut rasa även motorn på den, vet inte de kanske va otur bara, men tråkigt ändå!

Haha smile 45 ägare och 36000 mil eller? wink

Nu ska du inte vara sån Steifan... wink
Tror inte att någon av mina tidigare 2/740's haft mindre än 30000mil på mätarn vid inköp, och dom har funkat klockrent tills man tröttnat själv. smile

Min ahr 15 ägare och 48k mil bakom sig, och den bara håller smile
wallingstam skrev:
En fråga ang 940/960 kaross..
Om man skulle köpa framskärmar, huv, front, sidokjolar, bakskärmar och bakluckan från en 850  och sätta dit, skulle man få kompletta 850 utsidan då?

Nä, ingenting från karrossen på 950 är bolt on på någon 7/900...

Men sierra som någon nämde kan vara ett alternativ, bra vägegenskaper, men inte riktigt lika hållbara som Volvo sett till hjulupphängningarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 738 Inlägg
17 september 2010
#86
twin_cam skrev:
Aga_Diff skrev:
steifan skrev:

Haha smile 45 ägare och 36000 mil eller? wink

Nu ska du inte vara sån Steifan... wink
Tror inte att någon av mina tidigare 2/740's haft mindre än 30000mil på mätarn vid inköp, och dom har funkat klockrent tills man tröttnat själv. smile

Min ahr 15 ägare och 48k mil bakom sig, och den bara håller smile
wallingstam skrev:
En fråga ang 940/960 kaross..
Om man skulle köpa framskärmar, huv, front, sidokjolar, bakskärmar och bakluckan från en 850  och sätta dit, skulle man få kompletta 850 utsidan då?

Nä, ingenting från karrossen på 950 är bolt on på någon 7/900...

Men sierra som någon nämde kan vara ett alternativ, bra vägegenskaper, men inte riktigt lika hållbara som Volvo sett till hjulupphängningarna.

Under vilka år gjorde dom 950? tongue


Smålänning
7 883 Inlägg
17 september 2010
#87
940RDALLE skrev:
twin_cam skrev:
Aga_Diff skrev:

Nu ska du inte vara sån Steifan... wink
Tror inte att någon av mina tidigare 2/740's haft mindre än 30000mil på mätarn vid inköp, och dom har funkat klockrent tills man tröttnat själv. smile

Min ahr 15 ägare och 48k mil bakom sig, och den bara håller smile
wallingstam skrev:
En fråga ang 940/960 kaross..
Om man skulle köpa framskärmar, huv, front, sidokjolar, bakskärmar och bakluckan från en 850  och sätta dit, skulle man få kompletta 850 utsidan då?

Nä, ingenting från karrossen på 950 är bolt on på någon 7/900...

Men sierra som någon nämde kan vara ett alternativ, bra vägegenskaper, men inte riktigt lika hållbara som Volvo sett till hjulupphängningarna.

Under vilka år gjorde dom 950? tongue

Hehe, tryckfelsnisse vart i farten... wink

Men bygga en 950 är det ju en del som gör wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

474 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#88
Har tänkt på en lite annan variant också... 850 AWD, kan det vara något?
Iofs bara 5% driv bak men det borde väl gå att drifta med på halt underlag?

Kommentera & Rösta ! ©

263 Inlägg
18 september 2010
#89
Hur hållbara är 850 AWD? Finns väll ändast i 97 årsmodell o 2.5T me 193 hästar? Säkert svårt att få tag på, speciellt om man har låg budget under 20 tusen? Är väll 5 procent driv bak när man kör vanligt, gasar man i kurvor (sladdar o så) så driver den nog lite med där bak?

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

1 484 Inlägg
18 september 2010
#90
Jag har precis köpt en bil nu som jag ska ha i vinter, köpt för 1500, kommer få lägga ner lika mkt på skatten men whatever, när jag säljer den så kan jag iaf få tillbaka en viss summa. Så är den obesiktigad också men den var otroligt fräsch för att kosta 1500! En äldre man som hade haft den sedan 1997 innan jag köpte den smile

Det som är problemet är att den inte startar men det går att bogsera igång den..

bytt rotor, fördelarlock, tändspole och bränslepumpsrelä men den vill ändå inte gå! Även prövat kopplat bort luftmassemätaren men det blev ingen skillnad..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 353 Inlägg
18 september 2010
#91
kompis, lite fel tråd,
men för de första vad gäller de för bil?
för de andra, på vilket sätt startar den inte?
är de dött när du vrider på nyckeln? drar startmotorn runt? har den gnista? får den bränsle?
osv osv osv..


1 484 Inlägg
18 september 2010
#92
Crille88 skrev:
kompis, lite fel tråd,
men för de första vad gäller de för bil?
för de andra, på vilket sätt startar den inte?
är de dött när du vrider på nyckeln? drar startmotorn runt? har den gnista? får den bränsle?
osv osv osv..

i know man, hänvisar till min tråd jag skapat.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
#93
karlitoo skrev:
Hur hållbara är 850 AWD? Finns väll ändast i 97 årsmodell o 2.5T me 193 hästar? Säkert svårt att få tag på, speciellt om man har låg budget under 20 tusen? Är väll 5 procent driv bak när man kör vanligt, gasar man i kurvor (sladdar o så) så driver den nog lite med där bak?

Visst fungerar det så men frågan är hur det går i praktiken, sitter där inte viscokoppling på dem? Är inte speciellt snabbtänkt i nyare V70/XC så känns rent spontant inte optimal som sladdbil?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök