3754
Sök

Att tänka på när man köper vinterbil?

474 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!
Hade tänkt sälja min bmw nu och köpa mig en vinterbil som man kan ha lite skoj med utan att behöva börja tjura om man drar av med.

Tänkte titta efter en 960 LTT eller liknande (vill ha en med turbo iaf så man kan skruva upp grejerna lite). Tänkte inte ha så höga krav, inge sönderröstat f*nskap och så ska det funka bra maskinellt.

Tänkte mosa i 2 sportstolar fram och ha något som stagar upp taket lite men har lite frågor på dessa grejer.

1: Val av bil? Känns som att det inte finns så mycket bättre än 940/960 för dom pengarna (inte över 14.000kr)

2: Vilka stolar? Funkar det att ha riktigt skålade grejer med vanliga 3 punktsbältet?

3: Vilket är bästa sättet att staga upp taket utan att göra det omöjligt att sitta i baksätet? Jag funderade på om man skulle riva lite golv vid framstolarna och svetsa fast något som går efter b-stolpen upp till tak och sen ett stag vågrätt mellan dessa 2 andra stag som går upp från golvet jäms med b-stolpen.

Tacksam för lite svar och tips! smile

Ha det fint

Kommentera & Rösta ! ©

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 september 2010
#2
Känns som att det finns optimalare bilar att sladda med i vintern. E30, E34, E36(allt från 318is till sexorna), Sierra. Ett par exempel. 940/960 känns fel för din budget vad gäller inköpspris.. 740 i bättre prisklass? Varför måste det vara turbo btw? Mer som kan strula i vinterkylan om man köper en bil i sån prisklass..

Verkar som om att du vill ha en jätteseriös bil till jättelågt pris vilket.. well.. det går inte riktigt ihop =/

"When innovation meets passion!"

474 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#3
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_940_ … =9&w=3
Typ en sån, får man säkert för 10.000 kr om man inte är strulig som köpare!

Men jag har fått känslan av att en volvo från -96 säger vi jämfört med en bmw från samma årtal (3-serien) så ligger volvon före i komfort. Alltså värme, kvalité osv. känns som en stabilare vinterbil, fast jag kanske har fel?

Kommentera & Rösta ! ©

346 Inlägg
11 september 2010
#4
wallingstam skrev:
Men jag har fått känslan av att en volvo från -96 säger vi jämfört med en bmw från samma årtal (3-serien) så ligger volvon före i komfort. Alltså värme, kvalité osv. känns som en stabilare vinterbil, fast jag kanske har fel?

Det lär ju inte vara nån dålig gissning.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

566 Inlägg
11 september 2010
#5
Köp en 940 ltt från 95-98, då har du m90 låda i med. Mycket bil för pengarna.


474 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#6
Vad skiljer mellan M90 lådan och tidigare modell? Är det samma i 960 från -95 och framåt?

Kommentera & Rösta ! ©

263 Inlägg
11 september 2010
#7
M90 tål ju mycket mer.. Annat spakställ också tongue

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

566 Inlägg
11 september 2010
#8
wallingstam skrev:
Vad skiljer mellan M90 lådan och tidigare modell? Är det samma i 960 från -95 och framåt?

M90 håller bättre, 960 har m90h. Sen ska du ha nyare 960 så är det sug 6a 2.5 elr 3 liters.


474 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#9
okej, är M90h bättre än M90? det antar jag att den är? Är det nå diff eller nå sånt på dom här gamla pärlorna?

Kommentera & Rösta ! ©

4 586 Inlägg
11 september 2010
#10
960 -95 med manuell låda samt 2,5 liters motorn är trevlig på vintervägarna.

Men då får du lägga ditt maxpris på 20-25.000:-

bättre att köpa en bil som inte bara ska gå under vintern utan kan rulla nästa vinter med
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 september 2010)


Varningar. 36
1 200 Inlägg
11 september 2010
#11
Köp min 745'a vettja

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

474 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#12
vill inte ha kombi smile

Kommentera & Rösta ! ©

Meister
6 763 Inlägg
11 september 2010
#13
Jag skulle säga att du ska kolla på Ford Scorpio med v6:a. Brutalt mycket skönare bil att åka i. Brutalt mycket trevligare chassi än volvo. Och med 6:a så har du vridet åxo. Tycker att de är en klart överlägsen bil om man jämför med 7/940 och jag har ägt båda och jag går inte tillbaks till volvo igen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2010
#14
lill_sankan skrev:
wallingstam skrev:
Men jag har fått känslan av att en volvo från -96 säger vi jämfört med en bmw från samma årtal (3-serien) så ligger volvon före i komfort. Alltså värme, kvalité osv. känns som en stabilare vinterbil, fast jag kanske har fel?

Det lär ju inte vara nån dålig gissning.

Dålig gissning, ser inte varför en erkänt välbyggd bil som Bmw skulle vara sämre än Volvo på dessa punkter. 90-tals Bmw är inte perfekta men rejält stryktåliga, precis som 90-tals Volvo.

Likadant fördomar som dyra delar, känsliga konstruktioner ligger det inte mycket sanning bakom. Men detta har diskuterats flera gånger här, sök så hittar du spaltmeter med text med olika jämförelser.

Vad som är en bra vinterbil går också att diskutera, och beror på om du med Volvo-96 menar en FWD eller RWD. Oavsett så föredrar jag personligen Bmw, det är en balanserad och konsekvent bil i halka med bra framkomlighet.

Skillnaden ligger tvärt om i att Bmw är lika vettig som Volvo, men bra mycket roligare. För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw utan får leta bland mycket skräp för att hitta ett guldkorn, men ett alternativ är Mercedes som är lik Bmw i mycket.

Skillnaden är att man mycket enklare kan hitta en ok Mercedes för ett lågt pris, av olika själ är det inte lika vanligt med bus och slutkörda sådana. Så titta åtminstone en runda efter 190e, E-klass W124 eller kanske en Bmw E34 är mitt tips!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

566 Inlägg
11 september 2010
#15
Rquired skrev:
lill_sankan skrev:
wallingstam skrev:
Men jag har fått känslan av att en volvo från -96 säger vi jämfört med en bmw från samma årtal (3-serien) så ligger volvon före i komfort. Alltså värme, kvalité osv. känns som en stabilare vinterbil, fast jag kanske har fel?

Det lär ju inte vara nån dålig gissning.

Dålig gissning, ser inte varför en erkänt välbyggd bil som Bmw skulle vara sämre än Volvo på dessa punkter. 90-tals Bmw är inte perfekta men rejält stryktåliga, precis som 90-tals Volvo.

Likadant fördomar som dyra delar, känsliga konstruktioner ligger det inte mycket sanning bakom. Men detta har diskuterats flera gånger här, sök så hittar du spaltmeter med text med olika jämförelser.

Vad som är en bra vinterbil går också att diskutera, och beror på om du med Volvo-96 menar en FWD eller RWD. Oavsett så föredrar jag personligen Bmw, det är en balanserad och konsekvent bil i halka med bra framkomlighet.

Skillnaden ligger tvärt om i att Bmw är lika vettig som Volvo, men bra mycket roligare. För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw utan får leta bland mycket skräp för att hitta ett guldkorn, men ett alternativ är Mercedes som är lik Bmw i mycket.

Skillnaden är att man mycket enklare kan hitta en ok Mercedes för ett lågt pris, av olika själ är det inte lika vanligt med bus och slutkörda sådana. Så titta åtminstone en runda efter 190e, E-klass W124 eller kanske en Bmw E34 är mitt tips!

Billigare att få fart på en 940 ltt. Ett chip för max 1500kr. En sug motor får man rensa plånboken.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2010
#16
81an skrev:
Rquired skrev:
lill_sankan skrev:

Det lär ju inte vara nån dålig gissning.

Dålig gissning, ser inte varför en erkänt välbyggd bil som Bmw skulle vara sämre än Volvo på dessa punkter. 90-tals Bmw är inte perfekta men rejält stryktåliga, precis som 90-tals Volvo.

Likadant fördomar som dyra delar, känsliga konstruktioner ligger det inte mycket sanning bakom. Men detta har diskuterats flera gånger här, sök så hittar du spaltmeter med text med olika jämförelser.

Vad som är en bra vinterbil går också att diskutera, och beror på om du med Volvo-96 menar en FWD eller RWD. Oavsett så föredrar jag personligen Bmw, det är en balanserad och konsekvent bil i halka med bra framkomlighet.

Skillnaden ligger tvärt om i att Bmw är lika vettig som Volvo, men bra mycket roligare. För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw utan får leta bland mycket skräp för att hitta ett guldkorn, men ett alternativ är Mercedes som är lik Bmw i mycket.

Skillnaden är att man mycket enklare kan hitta en ok Mercedes för ett lågt pris, av olika själ är det inte lika vanligt med bus och slutkörda sådana. Så titta åtminstone en runda efter 190e, E-klass W124 eller kanske en Bmw E34 är mitt tips!

Billigare att få fart på en 940 ltt. Ett chip för max 1500kr. En sug motor får man rensa plånboken.

I den mån man behöver få mer fart i en vinterbil än vad alla dessa bilar bjuder på som original. Nu var det konstruktionen som var på tapeten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

566 Inlägg
11 september 2010
#17
Rquired skrev:
81an skrev:
Rquired skrev:

Dålig gissning, ser inte varför en erkänt välbyggd bil som Bmw skulle vara sämre än Volvo på dessa punkter. 90-tals Bmw är inte perfekta men rejält stryktåliga, precis som 90-tals Volvo.

Likadant fördomar som dyra delar, känsliga konstruktioner ligger det inte mycket sanning bakom. Men detta har diskuterats flera gånger här, sök så hittar du spaltmeter med text med olika jämförelser.

Vad som är en bra vinterbil går också att diskutera, och beror på om du med Volvo-96 menar en FWD eller RWD. Oavsett så föredrar jag personligen Bmw, det är en balanserad och konsekvent bil i halka med bra framkomlighet.

Skillnaden ligger tvärt om i att Bmw är lika vettig som Volvo, men bra mycket roligare. För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw utan får leta bland mycket skräp för att hitta ett guldkorn, men ett alternativ är Mercedes som är lik Bmw i mycket.

Skillnaden är att man mycket enklare kan hitta en ok Mercedes för ett lågt pris, av olika själ är det inte lika vanligt med bus och slutkörda sådana. Så titta åtminstone en runda efter 190e, E-klass W124 eller kanske en Bmw E34 är mitt tips!

Billigare att få fart på en 940 ltt. Ett chip för max 1500kr. En sug motor får man rensa plånboken.

I den mån man behöver få mer fart i en vinterbil än vad alla dessa bilar bjuder på som original. Nu var det konstruktionen som var på tapeten.

Tror nog han hittar en finare 940 för dom pengarna. Både bmw och mb är känsligare för rost runt 95-98. Sen var han ute efter en 940/960.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 september 2010
#18
81an skrev:
Rquired skrev:
81an skrev:
Billigare att få fart på en 940 ltt. Ett chip för max 1500kr. En sug motor får man rensa plånboken.

I den mån man behöver få mer fart i en vinterbil än vad alla dessa bilar bjuder på som original. Nu var det konstruktionen som var på tapeten.

Tror nog han hittar en finare 940 för dom pengarna. Både bmw och mb är känsligare för rost runt 95-98. Sen var han ute efter en 940/960.

Fetstilar det stycke där jag skriver precis samma sak som din första mening. För övrigt är både E-klass W210 samt baklucka och i viss mån dörrar på E39 rostkänsliga men vi kan enkelt räkna bort dessa modeller eftersom de kostar två till tre gånger så mycket som TS budget, en sen E34 eller W124 har bra rostskydd väl i klass med Volvo.

Dessutom öppnade TS i sitt första inlägg tydligt upp för förslag, och eftersom han i inlägg #3 verkar ha gått på de klassiska svenska fördomarna kring Bmw tyckte jag det var en bra idé att lägga fram en annan bild.


Edit: Det första inlägget försvann med där stod "För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw". Du hittar det citatet i det första inlägget jag skrev.
Senast redigerat av Rquired (11 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

739 Inlägg
11 september 2010
#19
en sak du bör tänka på är att den har vinterdäck


Lastbilschaufför
257 Inlägg
11 september 2010
#20
En ännu viktigare sak är väl iaf när jag letar vinterbil är att den är besiktad och skattad förbi vintern så man slipper hålla koll på det smile

Four Rings To Rule Them All


Sök