lill_sankan skrev:
wallingstam skrev:
Men jag har fått känslan av att en volvo från -96 säger vi jämfört med en bmw från samma årtal (3-serien) så ligger volvon före i komfort. Alltså värme, kvalité osv. känns som en stabilare vinterbil, fast jag kanske har fel?
Det lär ju inte vara nån dålig gissning.
Dålig gissning, ser inte varför en erkänt välbyggd bil som Bmw skulle vara sämre än Volvo på dessa punkter. 90-tals Bmw är inte perfekta men rejält stryktåliga, precis som 90-tals Volvo.
Likadant fördomar som dyra delar, känsliga konstruktioner ligger det inte mycket sanning bakom. Men detta har diskuterats flera gånger här, sök så hittar du spaltmeter med text med olika jämförelser.
Vad som är en bra vinterbil går också att diskutera, och beror på om du med Volvo-96 menar en FWD eller RWD. Oavsett så föredrar jag personligen Bmw, det är en balanserad och konsekvent bil i halka med bra framkomlighet.
Skillnaden ligger tvärt om i att Bmw är lika vettig som Volvo, men bra mycket roligare. För max 14.000:- får du däremot inte mycket Bmw utan får leta bland mycket skräp för att hitta ett guldkorn, men ett alternativ är Mercedes som är lik Bmw i mycket.
Skillnaden är att man mycket enklare kan hitta en ok Mercedes för ett lågt pris, av olika själ är det inte lika vanligt med bus och slutkörda sådana. Så titta åtminstone en runda efter 190e, E-klass W124 eller kanske en Bmw E34 är mitt tips!