3160
Sök

Gör jag ett lagbrott om jag säljer mina papper på bilen?

2 982 Inlägg
13 september 2010
azid skrev:
Rock-Star skrev:
vad är böter och 6 månader på öppen anstalt värt för dig?
3000:- ? det är väl ngt som som du kommer få för dina dokument ?

för att sälja en bil? lägg ner

nej poängen var att ... att sälja papper på en skrotad bil... risken finns att du åker dit.
om du skiter i att sälja papprena ... så finns det ingen risk alls för att åka dit.

om du nu säljer dina papper... så hoppas jag på att du åker dit och om du inte åker dit så hoppas jag att någon säljer en bil med fifflade papper till dig.

om du inte säljer dina papper så hoppas jag att du gör ett riktigt kap när du köper din nästa bil.

vart har ärligt folk tagit vägen?

5 198 Inlägg
13 september 2010
Rock-Star skrev:
azid skrev:
Rock-Star skrev:

nej poängen var att ... att sälja papper på en skrotad bil... risken finns att du åker dit.
om du skiter i att sälja papprena ... så finns det ingen risk alls för att åka dit.

om du nu säljer dina papper... så hoppas jag på att du åker dit och om du inte åker dit så hoppas jag att någon säljer en bil med fifflade papper till dig.

om du inte säljer dina papper så hoppas jag att du gör ett riktigt kap när du köper din nästa bil.

Men va bilen skrotad ? inte vad jag såg att det stog

2 982 Inlägg
13 september 2010
gamlingen skrev:
Rock-Star skrev:
azid skrev:

bilen är oanvändbar, ej säljbar = skrot (i min bilordbok)

5 198 Inlägg
13 september 2010
Rock-Star skrev:
gamlingen skrev:
Rock-Star skrev:

bilen är oanvändbar, ej säljbar = skrot (i min bilordbok)

När bilen är skrotad i pappren DÅ är den skrotad... sen hur var å en gör en bedömning spelar ju ingen roll.. så länge den finns i bilregistret så kan bilen och pappren säljas.

67 Inlägg
13 september 2010
Tydligen så är moralen i denna tråd att sälja papper och byta nummer på bilar helt ok. Gnäll bara inte när du råkar ut för det själv. Eller när din bil blir stulen för att den behövs till ett papper på en bil utan karros

67 Inlägg
13 september 2010
Frågan från början var om det är olagligt och att medvetet sälja papper på en bil utan karross och det är olagligt. Sedan är det upp till var och än hur mycket moral man har och den verkar som sagt va inte vara hög här på forumet

5 198 Inlägg
13 september 2010
V70Nflakeedition skrev:
Frågan från början var om det är olagligt och att medvetet sälja papper på en bil utan karross och det är olagligt. Sedan är det upp till var och än hur mycket moral man har och den verkar som sagt va inte vara hög här på forumet

men å andra sidan så är man ju dum om man inte skriver kvitto på själva bilen,, sen hur man än vänder och vrider på hela saken så är det ju upp till köparen vad han gör...och vad köparen gör med sitt samvete vet inte säljaren...
Men sälja enbart papper,,,,, näe det är ingen bra ide,men det skriver man väl inte på kvitto va ?

67 Inlägg
13 september 2010
Det handlar fortfarande inte om vad man skriver på ett kvitto eller inte frågan va fortfarande om det va olagligt att bara sälja papprena eller hur? Och det är olagligt att bara sälja papprena, sedan hur man gör är som sagt va upp till var och en att avgöra, oavsätt vad jag tycker eller någon annan tycker....

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 september 2010
Rock-Star skrev:
azid skrev:
Rock-Star skrev:

men nyss var det böter och fängelse och nu bara brist på moral? hur ska du ha det?

man säljer ju inte bara papper utan en bil sen vad köparen gör av det är hans grej.

sen förstår jag inte varför jag ska stå för om han fifflar. om jag säljer en bil till någon och han kör över ett barn är det mitt fel med?
Senast redigerat av azid (14 september 2010)

2slow

1 653 Inlägg
14 september 2010
jag förstår verkligen inte varför man gör sig det besväret att sälja enbart pappret för att sedan själv göra det fysiska jobbet att få karossen att försvinna...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 738 Inlägg
14 september 2010
Om jag vore dig så skulle jag sälja bilen och han får med papprena! Du vet ju inte om det är en civilsnut som frågar om att köpa papprena eller någon som ska modda om lite nummer på sin bil! Och om han inte vill ha bilen så säger du bara att ni skriver ett kvitto att du sålde bilen för den summan o det datumet även utseènde skick och han ska hämta den ett visst datum samt undertecknad från båda även namnförtydligande, och om inte han kommer det bestämda datumet kör karossen 100m någon stans där bilen inte stör dig så får han göra vad han vill med karossen. står bilen på din tomt och han ringt polisen o sagt att den är stulen o snuten hittar den hos dig i demolerat skick o ni inte skrivit det på kvittot så kan det bli en dyr historia!

Nej gör rätt sälj bilen o skicka med papprena inkl kvitto som en riktig affär, annars kan det bli problem som många säger, kan ble ett problem man alldrig trode fans men vet ju inte?

3 259 Inlägg
14 september 2010
C-son skrev:
Jävlar för ett världsproblem över ett papper...

Man måste ju bara älska forum! big_smile
Senast redigerat av JonR (14 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

906 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Tacksam för era svar, speciellt V70Nflakeedition, då min fråga faktiskt bara va om det var olagligt, hade jag skitit i vilket hade jag aldrig gjort tråden och bara sålt papperna.

Sen för övrigt är den ej "skrot", de är inte mycket kvar, men kommer en kille på lördag och hämtar den till ett drifting projekt:) Så någon måste ju ha sett något bra i den iaf. Så nu behöver jag ej tänka på att jag ej blir av med karossen utan blir av med allt, men det är bra att veta ändå, då jag gått och filosoferat på det en del!

Sen kan jag tilläga att hade han hävdat på att den är stulen och den står nerslaktad hos mig, så har jag flera tusen bilder under projektets gång i olika årstider så skulle väl varit jobbigt för han att förklara också!

Men som sagt, tack för era snabba svar och härliga diskussion:D
Senast redigerat av 740Fors (14 september 2010)

=)

67 Inlägg
15 september 2010
Det tackar ja för och lycka till

604 Inlägg
16 september 2010
kapitel 63 i lag boken så kan du bli dömd upp till ett år i fängelse för det:P

1 200 Inlägg
16 september 2010
Rätta mig om jag har fel, men ägarbeviset är väl endast ett dokument som säger vem som äger en specifik bil, eller hur? Således, sålt papper=såld bil, sedan är det upp till nya ägaren att forsla bort skrothögen på från uppfart innan du anmäler honom/henne för nedskräpning.

3 259 Inlägg
16 september 2010
Ja så är det, om du inte säljer papprena löst utan bil, och det går att bevisa, då är tydligen straffbart om man ska tro det folk har skrivit i tråden!
Senast redigerat av JonR (16 september 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

1 200 Inlägg
16 september 2010
JonR skrev:
Ja så är det, om du inte säljer papprena löst utan bil, då är tydligen straffbart om man ska tro det folk har skrivit i tråden!

Jag förstår inte hur det skulle gå till. Fyller någon i ägarbeviset och skickar in det till transportstyrelsen blir denna person BILENS nya ägare, inte papprenas nya ägare, eller hur? Säljaren äger då inte längre bilen och behöver inte bry sig ett skit om den. Säg gärna till om jag är ute och cyklar hmm

3 259 Inlägg
16 september 2010
Du har helt rätt! Att någon skulle kunna bevisa att en säljare endast sålt papprena utan bil är ju i stort sett omöjligt...

Tex: Nån annonserar värdefulla regpapper, tex till 242 -75 och säljer dom löst utan bil, då har han gjort ett lagbrott(om det som är skrivet i tråden är sant) Men om nån säljer en tom kaross med papper och skriver över bilen på köparen och han ger fan i att hämta karossen så är det en annan sak... Sen huruvida allting går att bevisa är ju en annan sak som sagt...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

1 200 Inlägg
16 september 2010
JonR skrev:
Tex: Nån annonserar värdefulla regpapper, tex till 242 -75 och säljer dom löst utan bil

Jag kan tänka mig att om bilen i fråga exempelvis är sprängd i luften blir det ett lagbrott att sälja dess ägarbevis, förutsatt att någon kan bevisa det förstås, men så länge bilen i fråga över huvud taget existerar går det alltså inte att begå något brott på det viset eftersom det inte går att sälja ett ägarbevis utan medföljande bil, det säger sig självt tongue

Sök