3099
Sök

Gör jag ett lagbrott om jag säljer mina papper på bilen?

906 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Tjena tjena, nu vill jag ha ett riktigt svar på denna frågan, fråga 118800 och fick svaret "det blir typ fel" Jo det har jag med räknat ut men vad säger lagen?

Är så här, har ett projekt som gick i graven och har nu gått ut med att de skänkes vid bortforsling, bilen i sig är en Volvo 740 turbo och flera har frågat om dem bara får köpa papperna av mig.

Då undrar jag, gör jag ett lagbrott om jag gör detta?

Samt hur har han/hon fått en bil som inte är reggad, är den då stulen och han/hon försöker få in den i systemet med mina papper/plåtar/serienummer? Eller är de bara så att personen kanske turbo konverterat sin bil?

Om de nu skulle vara lagligt, vad gör jag då av min bil som inte har papper,tar en vanlig skrot emot dessa?

Jätte tacksam för svar då jag gått och funderat på detta ett tag.

Mods får gärna flytta tråden om den ligger fel eller länka till en tråd med samma innehåll.

Mvh

=)

4 005 Inlägg
11 september 2010
Då det inte finns något legalt syfte med att sälja registreringspapper så kan det med stor sannolikhet klassas som Medhjälp till bedrägeri samt urkundsförfalskning.

4 005 Inlägg
11 september 2010
Du vet att du kan maila polisen i ditt landsting om sådana här frågor va?

KHRacing
11 september 2010
linuslinje skrev:
Då det inte finns något legalt syfte med att sälja registreringspapper så kan det med stor sannolikhet klassas som Medhjälp till bedrägeri samt urkundsförfalskning.

Han kan ju sälja bilen såg tog säljaren papprena men "glömde" hämta bilen som sedan bitvis försvann.... ?

906 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
linuslinje: har mejlat dem förr men får aldrig svar så har slutat bry mig.

KHRacing: funderade med i den banan men skulle de krångla för han kanske han vänder processen och sätter dit mig, om detta nu är olagligt?

=)

1 653 Inlägg
12 september 2010
det är väl bara att dom köper papprena och får bilen på köpet, så är det deras problem att få bilen att försvinna...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

5 198 Inlägg
12 september 2010
linuslinje skrev:

Polisen jobbar inte åt landstinget,, de som jobbar åt landstinget jobbar inom sjukvården.

4 005 Inlägg
12 september 2010
gamlingen skrev:
linuslinje skrev:

Polisen jobbar inte åt landstinget,, de som jobbar åt landstinget jobbar inom sjukvården.

haha helt rätt, Länet ska det stå. smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 september 2010
vad nye ägaren gör med pappren kan väll inte du stå för. om han tvättar en annan bil med dom betyder ju att han gör bedrägeriet

2slow

1 798 Inlägg
12 september 2010
Naj ska dem ha papperna får dem ju ta bilen med enklast så så blir du av me den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

4 005 Inlägg
12 september 2010
azid skrev:
vad nye ägaren gör med pappren kan väll inte du stå för. om han tvättar en annan bil med dom betyder ju att han gör bedrägeriet

Absolut, men det finns något som heter medhjälp med.

5 198 Inlägg
12 september 2010
linuslinje skrev:
azid skrev:

Medhjälp ja.. OM man medvetet hjälper til lmed ett brott.. men om man inget vet så,, man säljer bilen och vad som sen händer med papper och bil vet man ju inte.

4 005 Inlägg
12 september 2010
gamlingen skrev:
linuslinje skrev:
azid skrev:

Medhjälp ja.. OM man medvetet hjälper til lmed ett brott.. men om man inget vet så,, man säljer bilen och vad som sen händer med papper och bil vet man ju inte.

Helt korrekt! smile

67 Inlägg
12 september 2010
Ett klokt råd sälj bilen som den är sedan är det upp till köparen att avgöra va han vill göra med den. Att bara sälja pappret på bilen  är något jag inte rekommenderar att göra

3 259 Inlägg
12 september 2010
Hur ska någon kunna bevisa att du endast sålt papprena utan tillhörande kaross??? smile

Bara att meddela köparen av papprena att karossen följer med papprena och hämtar han den inte om nån månad så kommer du kapa ner den o slänga den... Väljer han då att inte hämta karossen den så är det ju så...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

67 Inlägg
12 september 2010
papper och kaross är samma sak du kan inte bara ta det du själv tycker är bra ett papper och karros hör samman det är ett lagbrott att byta papper på ett fordon, så det är ens egna moral det handlar om

5 198 Inlägg
12 september 2010
Vad köparen gör har väl säljaren inget ansvar för.. säljaren behöver inte ens blanda in sin moral.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 september 2010
Ni ska bara veta hur många pappersfuskade bilar det finns, många av volvo 240 tic är en sugis från början. med turbons papper.

Fuskas hela tiden med papper för epa/a-traktorer med.

67 Inlägg
12 september 2010
Det är sant men va är problemet med att sälja den som den är det är ju som sagt va upp till köparen hur han gör så varför bara sälja pappret och sedan stå med en jävla karross som man absolut inte har någon användning för själv. Måste vara bättre att sälja det tillsammans och som sagt låte köparen ha sina problem

1 067 Inlägg
12 september 2010
Rätt vanligt när det gäller gammelbilar och MC.

Med rätt årsmodell i papperna så kan man komma runt vissa begränsningar som ofta kan härledas till avgasrening osv.

Enklaste för dig är att han får med karossen.. Han behöver ju likes skära ut IDplåtarna big_smile

Sök