3175
Sök

Installationsfrågor slutsteg / kablage

407 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Fråga 1. Ska installera ett slutsteg och jag ska då dra en ny strömkabel från batteriet. När jag ändå är igång tänkte jag också dra en ny strömkabel till själva basenheten eftersom den är lite dålig. Vad för sorts kabel ska man dra till huvudenheten, räcker det att dra någon "vanlig" och relativt klen kabel dit?

Fråga 2. Är det farligt att ha ett för kraftigt slutsteg i förhållande till högtalarna, finns det risk att man spränger dem lätt om man vrider upp ljudet lite? Som ett annat riktmärkte kan nämnas att steget kostar kring 2000 och högtalarna ca 500 paret. Totalt 4st högtalare som ska kopplas in och de ska inte bryggkopplas in i steget.

Fråga 3.Fungerar det bra att lägga steget under förarsätet? Har nämligen en kombi och jag är inte så sugen på att ha ett steg liggandes synligt där bak med tanke på inbrottsrisken.
Senast redigerat av Vallås Locos (2 juli 2006)

2 655 Inlägg
2 juli 2006
På fråga ett:

Det beror på vilken sida du tänkt gå in genom torpeden. Om batteriet sitter på den sidan så tar du ström därifrån, annars har du ju alltid generatorn att ta ström från (B+).
Matningen till huvudenheten räcker med en 1,5mm2/2,5mm2 beroende på hur långt det är mellan strömkällan och HUn...

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Visst kan man spela sönder högtalarna med ett steg som är kraftigare än högtalarna men det beror ju på hur man ställer in hela systemet. Gör man på rätt sätt så går det utmärkt att ha starkare steg än högtalare.

914 Inlägg
2 juli 2006
är väll att föredra att ha lite mer effekt i stegen än vad högtalarna tål om det är för dålig effekt är det väll risk att man bränner dom ?
Är det för mycket effekt så märker man väll när högtalarna inte orkar ?

Hewi
571 Inlägg
2 juli 2006
Vallås Locos skrev:
Fråga 1. Ska installera ett slutsteg och jag ska då dra en ny strömkabel från batteriet. När jag ändå är igång tänkte jag också dra en ny strömkabel till själva basenheten eftersom den är lite dålig. Vad för sorts kabel ska man dra till huvudenheten, räcker det att dra någon "vanlig" och relativt klen kabel dit?

Fråga 2. Är det farligt att ha ett för kraftigt slutsteg i förhållande till högtalarna, finns det risk att man spränger dem lätt om man vrider upp ljudet lite? Som ett annat riktmärkte kan nämnas att steget kostar kring 2000 och högtalarna ca 500 paret. Totalt 4st högtalare som ska kopplas in och de ska inte bryggkopplas in i steget.

Fråga 3.Fungerar det bra att lägga steget under förarsätet? Har nämligen en kombi och jag är inte så sugen på att ha ett steg liggandes synligt där bak med tanke på inbrottsrisken.

1=Det räcker gott och väl med billigast möjliga 2.5mm2 men varför dra nu?

2=Nej , såvida du inte tycker det låter bra att lyssna på distande högtalare under längre perioder.

3=Det funkerar nog bra då dina högtalare inte lär belasta steget så pass mkt att det får värme problem.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

88 Inlägg
3 juli 2006
hellre ha för mycket effekt än för lite. det är lättare att ha sönder högtalarna om du har förlite effekt och har hög volym

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718

407 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
pwilhelm

Anledningen till att jag ska dra en ny strömkabel är att den befintliga som jag har inte fungerar av någon anledning, minnet lagras inte på stereon. Har mätt ut vilka det är konstant ström från och kopplat in den i rätt hål på stereon men minnet lagras ändå inte. Nu borde det fungera om där är ström hela tiden men det gör det inte så jag drar en ny strömkabel till huvudenheten nu när jag är i farten med steget. Kablar och skit var klippta lite hur som helst när jag köpte bilen så jag hade ett helvete att hitta den med konstant ström. Nu låter det här lite luddigt men jag drar om allt och drar fram en ny kabel med konstant ström till stereon så löser det sig nog.
Senast redigerat av Vallås Locos (3 juli 2006)

Svetsare
216 Inlägg
3 juli 2006
Drönirettab skrev:
Visst kan man spela sönder högtalarna med ett steg som är kraftigare än högtalarna men det beror ju på hur man ställer in hela systemet. Gör man på rätt sätt så går det utmärkt att ha starkare steg än högtalare.

hur är det tvärt om då om det är för kraftiga högtalare för stereon eller slutsteget, kan nått gå sönder då?
Senast redigerat av BogieBoy (3 juli 2006)

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

Old School Ford
600 Inlägg
3 juli 2006
Kan sätta klarhet i att det är bättre med för MYCKET effekt till högalare än vad det är med för lite.. om du har för lite kommer inte förstärkare/slutsteg att driva fullt ut och det blir en för hög värme utveckling eller så bränner du det om du har otur...

... du kan inte pumpa ett bildäck med ett sugrör wink.....

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

407 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Har en till fråga och det är om det går bra att ställa steget mellan reservhjulsluckan och luckan i bagaget på kofferten? Jag drar alltså först bort mattan i min bil sedan finns där en lucka som man öppnar och under den är där en till plastlucka som man öppnar för att komma åt reservdäcket. Mellan de två luckorna är där ett relativt stort utrymme med ca 15cm i höjd. Min fråga är om det är något bra ställa att lägga steget där, alltså på plastluckan ovanför reservdäcket? Förstår att det inte är optimalt men jag tänkte med tanke på värmeutveckling och så vidare. Har som sagt planer på att lägga det under sätet också och för er som inte orkat läsa igenom allt så är det på grund av stöldrisken jag vill ha det gömt. Kombi jag har nämligen och den ser man väldigt lätt in i...

407 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Mätte lite under förarstolen och där är ca 6,5 cm mellan den och golvet och med tanke på att steget är 5 cm högt så kanske det inte är så bra att slänga in det där. Passagerarplatsen där bak "pajas" med eftersom det sticker ut en bra bit på golvet bak. Men man kanske inte behöver så mycket marginal i höjden? Kylfänsarna sitter på sidorna om steget och där är rätt bra med utrymme på längs med sidorna. Snälle ge mig ett tips snabbt för jag håller på att dra kablar nu och det är rätt bra och veta vilket håll man ska dra dem:)

Svetsare
216 Inlägg
3 juli 2006
Vallås Locos skrev:
Mätte lite under förarstolen och där är ca 6,5 cm mellan den och golvet och med tanke på att steget är 5 cm högt så kanske det inte är så bra att slänga in det där. Passagerarplatsen där bak "pajas" med eftersom det sticker ut en bra bit på golvet bak. Men man kanske inte behöver så mycket marginal i höjden? Kylfänsarna sitter på sidorna om steget och där är rätt bra med utrymme på längs med sidorna. Snälle ge mig ett tips snabbt för jag håller på att dra kablar nu och det är rätt bra och veta vilket håll man ska dra dem:)

jag skulle nog ha satt det där bak vid hjulet. och blir det för varmt får du la sätta in en fläkt.

I Rock Your Socks Of...
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

13 Inlägg
3 juli 2006
Catling skrev:

Samtidigt kan det ju vara lite riskabelt att pumpa en ballong med tryckluft wink
Senast redigerat av Christoffer_V (3 juli 2006)

Svetsare
216 Inlägg
3 juli 2006
Christoffer_V skrev:
Catling skrev:

Samtidigt kan det ju vara lite riskabelt att pumpa en ballong med tryckluft wink

hehe tongue

I Rock Your Socks Of...

10 287 Inlägg
4 juli 2006
Skall vi vara lite mera tekniskt korrekta när det gäller frågan om effekt på slutsteg kontra märkeffekt på högtalare så är svaret att - det beror på......

Dels så har man problemet med maximalt konutslag på (bas)högtalare och ett element kan mycket väl nå sitt maximala konutslag på en bråkdel av max märkeffekt och därmed gå sönder mekaniskt i upphängningen. Här gäller det att veta hur lådan är konstruerad och vilken lägsta frekvens man har tänkt sig att spela för att kunna räkna ut konutslag.

Att högtalare skulle gå sönder p g a för lite effekt är i nästan alla fall en skröna. Vad är denna magiska gräns i så fall? Går en 1000W bas i en korrekt dimensionerad låda sönder för att man matar den med en gammal 2x7W stereo som man låter klippa? Eller är det vi 50W, eller 100W?

Det finns två primära anledningar till att denna skröna har fått fotfäste, dels en som har teknisk orsak och som beror på gamla, dåligt konstruerade, slutsteg som tappar dämpfaktor när dom klipper och därmed riskerar man att slå sönder upphängningen av membranet. Jag vågar inte svära på hur det förhåller sig numera men ett 500W steg skulle kunna bete sig lika illa som ett 1000W steg så här är inte effekten problemet i sig.
Andra anledningen är att "min bas gick sönder med litet steg men din håller med stort steg" - och då drar man slutsatsen att det håller bättre med för stort steg när orsaken sannolikt är att hänföra till felaktigt konstruerade lådor och/eller för låga frekvenser.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Svetsare
216 Inlägg
4 juli 2006
Sharky skrev:
Skall vi vara lite mera tekniskt korrekta när det gäller frågan om effekt på slutsteg kontra märkeffekt på högtalare så är svaret att - det beror på......

Dels så har man problemet med maximalt konutslag på (bas)högtalare och ett element kan mycket väl nå sitt maximala konutslag på en bråkdel av max märkeffekt och därmed gå sönder mekaniskt i upphängningen. Här gäller det att veta hur lådan är konstruerad och vilken lägsta frekvens man har tänkt sig att spela för att kunna räkna ut konutslag.

Att högtalare skulle gå sönder p g a för lite effekt är i nästan alla fall en skröna. Vad är denna magiska gräns i så fall? Går en 1000W bas i en korrekt dimensionerad låda sönder för att man matar den med en gammal 2x7W stereo som man låter klippa? Eller är det vi 50W, eller 100W?

Det finns två primära anledningar till att denna skröna har fått fotfäste, dels en som har teknisk orsak och som beror på gamla, dåligt konstruerade, slutsteg som tappar dämpfaktor när dom klipper och därmed riskerar man att slå sönder upphängningen av membranet. Jag vågar inte svära på hur det förhåller sig numera men ett 500W steg skulle kunna bete sig lika illa som ett 1000W steg så här är inte effekten problemet i sig.
Andra anledningen är att "min bas gick sönder med litet steg men din håller med stort steg" - och då drar man slutsatsen att det håller bättre med för stort steg när orsaken sannolikt är att hänföra till felaktigt konstruerade lådor och/eller för låga frekvenser.

/Göran

så du menar att mina 200w högtalare som sitter direkt på min gamla stereo inte ska gå sönder? Men när jag spelar för högt skorrar basen vad beror det på?

I Rock Your Socks Of...

10 287 Inlägg
4 juli 2006
Sannolikt distorision när din stereo klipper.

/Göran

BogieBoy skrev:
så du menar att mina 200w högtalare som sitter direkt på min gamla stereo inte ska gå sönder? Men när jag spelar för högt skorrar basen vad beror det på?

(Groucho Marx).

Svetsare
216 Inlägg
4 juli 2006
Sharky skrev:

/Göran

BogieBoy skrev:

ok nu fattar jag inte riktigt vad du menar med att min stereo klipper?

I Rock Your Socks Of...

10 287 Inlägg
4 juli 2006
Klipper? Ursäkta frågan, men förstår du inte vad uttrycket "klipper" betyder eller tvivlar du på att du spelar så högt att det skulle klippa.
Att "klippa" betyder alltså att du spelar så högt att du stereon ger max effekt och inte klarar av att återge topparna i musiken, stereon "klipper" alltå av topparna vilket är det samma som att generera övertoner = distorision.

Nu säger jag inte med emfas att detta är ditt problem. För att veta så måste jag lyssna.

/Göran

BogieBoy skrev:
Sharky skrev:

/Göran

BogieBoy skrev:

(Groucho Marx).

Svetsare
216 Inlägg
4 juli 2006
Sharky skrev:
Klipper? Ursäkta frågan, men förstår du inte vad uttrycket "klipper" betyder eller tvivlar du på att du spelar så högt att det skulle klippa.
Att "klippa" betyder alltså att du spelar så högt att du stereon ger max effekt och inte klarar av att återge topparna i musiken, stereon "klipper" alltå av topparna vilket är det samma som att generera övertoner = distorision.

Nu säger jag inte med emfas att detta är ditt problem. För att veta så måste jag lyssna.

/Göran

BogieBoy skrev:
Sharky skrev:

/Göran

ok nu fattar jag och det lät ju ganska lågiskt...

I Rock Your Socks Of...

Sök